Macro-fotografie in Strijensas.

Afgelopen zondag zijn Johan en ik gaan wandelen in het natuurgebiedje bij Strijensas. Ik heb jullie daar in een vorig artikel al wat foto’s van laten zien, maar de andere foto’s die ik maakte wil ik jullie niet onthouden. Ik heb me namelijk een beetje verdiept in de macro-stand van mijn camera en daar kwamen best wel wat toffe foto’s uit!

image-2015-10-02image-2015-10-02 (1)

Het natuurgebied was heel erg divers, ik kwam allerlei mooie kleine dingetjes tegen om te fotograferen. Ik ben normaal gesproken heel erg ongeduldig, als ik 10 keer een foto van iets heb gemaakt en ze zijn allemaal mislukt, dan denk ik ‘laat maar’, in plaats van dat ik nog een foto maak die dan misschien wél fantastisch is. Dit keer viel het wel mee en dus kon ik een hoop mooie foto’s maken, hoewel ik wel even ruzie had met de rozenbottels die je helemaal bovenaan ziet. Daar heb ik aardig wat tijd doorgebracht omdat mijn camera steeds niet goed scherp stelde. Maar uiteindelijk mag het resultaat er wel zijn, vind ik.

image-2015-10-02 (2)

Dit is een typisch voorbeeld van ‘als het niet lukt, is er wel iets anders om op de foto te zetten.’ Dit bloempje stond er wat verloren bij, naast de bloemen die je hieronder op de foto ziet; die wilden eerst niet dus heb ik deze ook maar gefotografeerd.

image-2015-10-02 (3)

image-2015-10-02 (4)

Dit soort foto’s maak ik al wel langer, in mijn fotoalbum van onze vakantie in Friesland in 2013 zitten een flink aantal van dit soort foto’s. Ik vind het effect heel mooi, als een heel klein detail op de voorgrond scherp is en de rest van de foto onscherp (‘wazig’ klinkt zo onaardig).

image-2015-10-02 (5)

image-2015-10-02 (6)

De onderste foto is momenteel de bureaublad-achtergrond van mijn laptop. Ik vind deze prachtig. Eigenlijk wilde ik nog verder inzoomen, maar toen werd het steeds onscherp.

image-2015-10-02 (7)

Wist jij dat spinnenwebben zo fotogeniek waren? Ik niet! Ik heb er een flink aantal op de foto gezet, maar ik heb deze foto uiteindelijk uitgekozen om hier te plaatsen omdat ik deze wel het mooiste vind. Wederom hetzelfde effect als bij de brug (bij de andere foto’s is dat ook wel zo, maar daar springt het er minder uit en ligt de nadruk meer op het onderwerp zelf omdat dat groter is gefotografeerd): een klein detail is scherp en de achtergrond niet.

image-2015-10-02 (8)

image-2015-10-02 (11)

Je moet het maar eens proberen: prikkeldraad fotograferen in de macro-stand. Prikkeldraad is erg geschikt hiervoor! Het is niet te klein om fatsoenlijk op scherp te stellen (voor ongeduldige mensen zoals ik dus, als je héél veel geduld hebt kun je álles goed fotograferen denk ik), maar je ziet alsnog wel een flink stuk van de achtergrond en dat vind ik mooi.

image-2015-10-02 (9)

image-2015-10-02 (10)

Er waren ook nog veertjes met druppels erop. Ik wist eigenlijk niet dat die zo mooi waren.

Ik ben eigenlijk best wel trots op deze foto’s! Uiteraard heb ik er véél meer gemaakt en zijn er ook best wat mislukt, maar deze zijn in ieder geval heel mooi geworden. En als je denkt ‘dat lukt mij nooit met mijn simpele compactcamera!’ dan heb je het mis, want ik heb óók een gewone compactcamera waar een automatische macro-stand op zit (je zet ‘m aan en klaar). Je hebt alleen maar een beetje geduld nodig, haha. Iedereen kan dit!

4 gedachtes over “Macro-fotografie in Strijensas.

Geef een reactie

