Nog een paar woorden over 2015.

Welkom in 2016! Als eerste wens ik je alle goeds en heel veel plezier in dit nieuwe jaar. Maak er wat moois van en wees jezelf, dan ben je op je mooist! Ik wil vandaag nog een paar woorden wijden aan 2015, voordat we echt overgaan naar het nieuwe jaar (en daarom komt morgen mijn maandelijkse Day Zero Project-update online in plaats van op de eerste van de maand zoals normaal).

Ik ben niet zo goed in jaaroverzichten schrijven, dus dat ga ik ook niet doen. Maar 2015 was wel fijn. Het was wel het eerste jaar dat zó ongelooflijk snel ging. Aan het begin van het jaar was ik nog op zoek naar werk, een paar maanden later besloot ik weer te gaan studeren en inmiddels is mijn studiejaar alweer voor de helft om. Ik schreef lekker veel op mijn blog, kon een prachtige reisbestemming van mijn droomlijstje afstrepen (Rome en Wenen <3) en genoot volop van allerlei dingen. Soms was het niet zo makkelijk en soms was het ronduit niet-tof, maar gelukkig waren er ook voldoende prachtige dingen. Op 1 mei gingen mijn zwager en schoonzus trouwen en mocht ik ceremoniemeester zijn. Toch wel fijn dat na al die voorbereidingen – en ook wel zenuwen hoor! – alles zo goed ging en het zo’n prachtige dag was. In juli was ik een jaar getrouwd (time flies en tegelijkertijd lijkt het nog maar zo kort), ik leerde veel nieuwe mensen kennen – tijdens de recreatie- en evangelisatieweek op de camping, op de Hogeschool van Rotterdam en op mijn stageschool – en dat was fijn. Daarnaast zag en sprak ik ook veel van mijn ‘oude’ vrienden (dat klinkt raar) en dat was ook fijn. Ik bezocht een hoop dierentuinen (en zag voor het eerst koala’s en reuzenpanda’s én hield een vogelspin vast #weg spinnenangst), ging naar de Efteling, bezocht wat musea en kon een aantal verlaten plaatsen van mijn lijstje afstrepen: zo bezochten we Doel nog een keer (en ik wil alweer terug),  gingen we naar het verlaten Land van Ooit én bezocht ik de Aloha Bar in Rotterdam, gevestigd in het oude Tropicana. Oh, dat was ook zo fijn. En we kregen in juni de twee liefste konijntjes van de wereld, ook al zo fijn. ❤

2015 bracht ook hele fijne muziek voort, hoewel ik ook nog steeds naar veel oude(re) muziek luisterde. In 2014 zijn een aantal favorieten in mijn lijstje beland, zoals All of me van John Legend en Rather Be van Clean Bandit en Jess Glynne en die heb ik in 2015 ook eindeloos geluisterd. Net als Human van Christina Perri trouwens – een al wat ouder liedje dat ik afgelopen jaar heb ontdekt. Het is een beetje mijn lijflied geworden (en de video vind ik prachtig, net als Christina trouwens). Deze liedjes zijn favorieten voor altijd geworden – en daar heb ik er eigenlijk niet zoveel van. Pasgeleden is er nog een liedje bijgekomen en die deel ik dan ook maar meteen met jullie:

Zo’n liedje dat ik kan blijven luisteren, met een prachtige tekst en ook wel een fijne melodie. Er was gelukkig ook nog live-muziek in mijn leven in 2015. Ik ging naar een concert van Frank Boeijen en vond het moeilijk om daarover te schrijven, omdat ik het zó mooi en puur vond en zo authentiek. In dit nieuwe jaar gaan we weer en ik kijk er nu al naar uit (het is op mijn verjaardag, extra fijn). Daarnaast ging ik met mijn beste vriend naar Herman van Veen en daarover schrijven was ook al onmogelijk. Dit was zo mogelijk nog mooier, puurder en authentieker dan het concert van Frank.

Ik weet al lang dat ik een gevoelsmens ben, maar dit heb ik in 2015 heel erg ontwikkeld en ik ben persoonlijk ook gegroeid. Dit merk ik ook heel erg als ik schrijf over de concerten van Frank en Herman. Een goed voornemen voor 2016? Ik wil nog meer naar mensen gaan luisteren en mijn oordeel minder snel klaar hebben; en ik wil veel minder (liefst niet, maar dat is onmogelijk denk ik) negatief zijn tegen en over mensen. Niet zo’n makkelijk voornemen, maar wel een goede en eentje waar ik echt aan wil werken. Verschillende keren zijn mijn ogen geopend in het afgelopen jaar en ik heb ongelooflijk veel geleerd over mezelf (als je veel wilt leren over jezelf: wordt vrienden met een vriend van mij, haha, en lees veel boeken én ga een lerarenopleiding doen – confronterend!). Het ontwikkelen van mezelf en iedere dag iets leren is zoiets moois. De beste versie van jezelf worden, ik zei er aan het begin van dit artikel al iets over maar ik raad het iedereen aan.

Verder las ik veel boeken, keek ik een hoop films (ik denk dat Paper Towns en – pas verschenen maar heeft erg veel indruk gemaakt – Er ist wieder da mijn favorieten waren, elk op hun eigen manier), kleurde ik heel veel en schreef ik lekker veel voor mijn blog (minder dan in 2014 trouwens, maar ik was er wel meer mee bezig in mijn hoofd). Bloggen is echt bij mij gaan horen en dat vind ik fijn.

Tot slot, want ik heb alsnog zo’n 800 woorden geschreven over 2015 en dat terwijl ik niet zo goed ben in jaaroverzichten zei ik nog (en ik ben alsnog vast 137465678574 dingen vergeten), wil ik nog wat foto’s met jullie delen die voor mij belangrijk zijn geworden en/of geweest in 2015. Ik heb heel veel foto’s gemaakt, maar dit zijn voor mij wel dé foto’s die me voor altijd zullen verbinden met 2015 (hoewel ik er hierbij sowieso ook een zooi vergeten ben).

image-2015-10-23 (8) IMG_1128
Verlaten plaatsen: Doel (België) en Land van Ooit
image-2015-09-06 (4) image-2015-08-21
Ik was in 2015 véél bezig met fotograferen en vooral veel in close-up. Dit is wel één van mijn favoriete foto’s geworden. | Studieboeken behoorden weer tot de orde van de dag!
image-2015-07-16 (21) image-2015-07-06 (4)
Wenen en Rome (heel veel hartjes)
IMG_0295 IMG_0123
Inca & Maya | Dag bang-zijn-voor-spinnen!

Ja, 2015 was fijn.
Ik hoop dat 2016 ook zo fijn wordt (of nog fijner, mag altijd).

 

2 gedachtes over “Nog een paar woorden over 2015.

Geef een reactie

