Review | Holland. Natuur in de delta.

Het is weer eens tijd voor een review! Afgelopen zaterdag ging ik samen met Johan naar de bioscoop om naar de nieuwe Nederlandse natuurfilm te kijken: Holland. Natuur in de delta. Deze film is van dezelfde makers als De nieuwe wildernis, waar ik twee jaar geleden met veel plezier naartoe ben geweest. Deze prachtige film gaat over de natuur en de dieren in de Oostvaardersplassen.

Holland. Natuur in de delta gaat over de verschillende delta’s in Nederland en over de dieren die daar leven. Een aantal dieren zijn terug van weggeweest en zij komen uitgebreid aan bod in deze prachtige natuurfilm: de zeearend en de bever. Verder belicht de film allerlei andere dieren uit de delta, zoals het pimpernelblauwtje (een vlinder), stekelbaarsjes en allerlei watervogels.

Zoals je in de trailer ook al een beetje kunt zien, is de film weer heel mooi in elkaar gezet. Er is ontzettend veel aandacht besteed aan hoe alles gefilmd is en overkomt op (groot) scherm, er wordt ingezoomd op hele kleine details, maar ook het grote geheel komt duidelijk in beeld. Daarnaast is de muziek ook weer heel mooi bij de film, het past precies. De stemmen van de voice-overs zijn van Carice van Houten en Bram van der Vlugt. Hier heb ik ook alleen maar positieve woorden voor: het is duidelijk, rustig en met een fijne intonatie. Beide hebben een fijne stem om naar te luisteren, ze vertellen op een mooie manier het verhaal. Waar stemmen echter niet nodig zijn, is het ook gewoon stil en wordt er niet overbodig iets gezegd. Dat vond ik heel prettig.

Ik vind het kortom echt een aanrader, net als De nieuwe wildernis. Het is zo tof om te zien hoe mooi Nederland is, hoe mooi het zo dichtbij huis is… Heel bijzonder. Als je houdt van de natuur, dan zou ik zeker naar deze film gaan! Ook al denk je misschien dat Nederland maar een simpel landje is met eenvoudige natuur – of misschien moet je dan juist wel gaan om je oordeel bij te stellen. Er komt trouwens nog een derde natuurfilm van deze makers! Als die uitkomt lees je er hier vanzelf weer over, want dan ben ik natuurlijk weer in de bioscoop te vinden!

Wil je meer informatie over de film? Dat kan op de website van de film!

4 gedachtes over “Review | Holland. Natuur in de delta.

1. Haha, drie reacties :’) Dank.
      Ik vond die twee stemmen dus wel tof. De stekelbaarsjes had ik inderdaad verkeerd, haha, dat heb ik even aangepast 😉
      Ik zag dat op de website, iets over een trilogie. Geen idee waar die over gaat, moet je even op de site kijken.

1. ik vond juist de twee commentaarstemmen verwarrend. Ik had gekozen voor 1 stem. En als je er dan twee wilt doen, laat dan elk van hen steeds hetzelfde dier bespreken. Niet het ene stukje van de haas door Bram en het andere door Carice.