Happychallenge #6: positieve gewoonten

Opdracht zes van de Happy Challenge stond gisteren online en hoewel ik er even flink over na moest denken, ga ik vandaag tóch al een artikel schrijven! Deze week kijken we naar positieve gewoonten. Ik vind het zelf – en waarschijnlijk heel veel anderen met mij! – veel makkelijker om negatieve gewoonten van mezelf te benoemen. Positieve gewoonten moest ik echt even over nadenken. Wel heel goed om een keer bij stil te staan dus, want blijkbaar ben ik me niet altijd even goed bewust van de positieve gewoonten die ik heb!

positieve-gewoonten2
Bron

Mijn positieve gewoonten 
Daar gaan we dan: wat zijn volgens mij mijn positieve gewoonten? Ik heb niemand om hulp gevraagd, juist omdat ik vond dat ik zélf eens een keer goed en kritisch naar mezelf moest kijken om te ontdekken wat precies mijn goede gewoonten zijn!

Ik ben sociaal 
Het is meer een eigenschap dan een gewoonte geloof ik, maar je zou het bijna een gewoonte kunnen noemen dat ik sociaal ben. Ik doe het namelijk vrijwel altijd en overal. Ik ben spontaan (soms een beetje té, dan flap ik er van alles uit; de laatste jaren leer ik dit meer te beheersen) en ik kan makkelijk met mensen praten. Ook met mensen die ik niet ken. Tevens bied ik wel eens spontaan een luisterend oor of een helpende hand aan vreemden. Dit overkomt me met name in de trein. Zo raakte ik een keer aan de praat met een meisje dat onderweg was naar haar ex-vriendje die het net de dag ervoor had uitgemaakt – ze zat naast me en moest huilen. Toen moest ik wel vragen wat er was. Ook oude(re) mensen spreken mij vaak aan in de trein, gek is dat. Ik weet niet precies wat ik uitstraal, maar blijkbaar ben ik gezellig gezelschap.
Ik zie dit zeker als een goede gewoonte/eigenschap van mezelf. Hoewel ik ook heel gesloten kan zijn als ik dat wil (muziek op, boek erbij en je bereikt me moeilijk), ben ik over het algemeen een open persoon die graag een helpende hand biedt of een luisterend oor.

Positiviteit/troosten 
Ik zet dit even bij elkaar. Doordat ik meestal wel positief in het leven sta, kan ik mensen – volgens mij – best goed troosten. Ik weet vaak niet wat ik moet zeggen, maar als ik dan iemand een kaartje stuur waar ik wat – voor mij – loze woorden op zet, dan wordt dit vaak heel erg gewaardeerd. Ook als ik bij iemand ben die verdrietig is, dan moet ik wel een arm om diegene heen slaan en vragen wat er is en proberen om hem of haar te troosten. Dit heb ik toch voornamelijk bij mensen waar ik veel om geef, maar ik heb ook snel de neiging om het bij vreemden of kennissen te doen.

Het huishouden 
Hoewel ik soms een enorme rommelkont en chaoot kan zijn, heb ik toch vaak de neiging om het huis op te gaan ruimen als het een zooitje is. Ik vind het soms best fijn om met een leuk muziekje op (liefst lekker hard!) schoon te maken en op te ruimen in huis. Ik hou van orde en van het gevoel dat het er allemaal mooi uitziet. Dat vind ik belangrijk en daarom maak ik ook wel schoon als ik er geen zin in heb. De neiging om steeds op te ruimen is soms best irritant (dan vergeet ik bijvoorbeeld waar ik iets heb neergelegd, of had Johan het nog nodig en kan hij het vervolgens niet meer vinden omdat ik het heb opgeruimd), maar ik zie het zeker ook wel als een goede gewoonte.

Gevoeligheid en zelfinzicht/zelfbewustzijn 
De laatste jaren ben ik hier vooral mee bezig: meer inzicht krijgen in wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik belangrijk vind en waar ik waarde aan hecht. Ik probeer me wat minder druk te maken om wat anderen van mij vinden en probeer ook gevoelig te zijn voor de dingen die mij raken. Dat klinkt heel raar, want als iets je raakt ben je er gevoelig voor toch? Ik bedoel dat ik er ook aandacht aan probeer te geven: waarom word ik bijvoorbeeld emotioneel van een bepaald liedje? Zo krijg ik meer inzicht in wat ik voel en wie ik ben en dat vind ik fijn. Ik vind het een goede gewoonte van mezelf. Zo ben ik ook weer begonnen (door de Flow) met een dankbaarheidsboekje. Deze zat bij de laatste Flow (klein geluksboekje heet het) en daarin kun je zes maanden lang iedere dag opschrijven waar je dankbaar voor bent. Per week staan er nog drie aparte opdrachten bij, bijvoorbeeld ‘hierdoor was ik blij verrast’ of ‘dit geluk was er al toen ik vanochtend wakker werd.’ Erg fijn om te doen. Ik vind dit een positieve gewoonte van mezelf, het leert me om kritisch te blijven en ik leer er veel van. Ik merk ook dat anderen dat soms aan mij zien (en daar respect voor hebben) en daar word ik blij van!

5f665863f6c79b0019d2315495e61a1e_zps39b70ed5

Positieve gewoontes die ik graag zou willen toevoegen 
Het ging me beter af dan verwacht, het benoemen van mijn positieve gewoonten! Toch zijn er ook nog wel wat positieve gewoonten die ik toe zou willen voegen aan mijn leven, of dingen waar ik graag een positieve gewoonte van zou willen maken. Die doe ik soms wel of ik ben me er bewust van, maar ik zou er graag een gewoonte van willen maken, zodat ik het altijd doe!

Efficiënt werken 
Ik kan het wel, hoor. Soms heb ik hele productieve dagen en ben ik alleen maar bezig met van alles en nog wat. Dan komt er ook echt wel veel uit mijn handen en ben ik aan het einde van de dag best trots op mezelf omdat ik concrete resultaten zie van mijn werk. Tegelijkertijd word ik vaak heel veel afgeleid tussendoor (door bijvoorbeeld Facebook, of een huishoudelijk klusje dat nog even moet, of door een tijdschrift of een boek, noem het maar op en ik word er zo mogelijk door afgeleid) en dan verspil ik soms een heleboel tijd. Hartstikke zonde natuurlijk! Ik werk hier al wel aan door weer meer lijstjes te maken waar ik opschrijf wat ik moet doen. Als ik dan zoveel taken heb volbracht geef ik mezelf een beloning. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld een hoofdstukje lezen uit mijn boek, even op de bank zitten en voor me uit staren, een kwartiertje Facebook’en of iets anders. Hier wil ik echt een gewoonte van maken, aangezien ik momenteel veel thuiswerk merk ik dat ik dat nodig heb. Ik mis een beetje structuur namelijk, ik sta bijvoorbeeld niet op regelmatige tijden op en daardoor verspil ik soms een hele ochtend omdat ik tot 10 uur in bed lig (vanochtend bijvoorbeeld, maar nu is het zaterdag dus vind ik het wel minder erg dan doordeweeks) en daarna eerst blogs, Facebook en mail ga checken. 

Minder snel een oordeel klaar hebben en mensen niet meer zoveel aanvullen 
Ik ben iemand die soms best wel snel een oordeel klaar heeft over iemand. Soms over mensen die ik helemaal niet ken. Dan heeft diegene een aparte stem of een gek lachje (wie niet? volgens mij lacht iedereen raar, want wat is nou een normale lach?) en dan denk ik gelijk ‘oké, wat een raar persoon is dat! Die heeft vast …’ (vul maar iets negatiefs in op de puntjes) Ik ben al tijden hiermee bezig en het gaat wel beter dan eerst, maar ik vind het nog steeds lastig om mensen niet te snel te veroordelen/beoordelen. Tevens vul ik mensen (soms in het echt, heel vaak in mijn hoofd) (on)bewust aan als ze iets gaan zeggen of aan het vertellen zijn. Dan heb ik mijn oordeel dus ook al klaar. Ik wil er een positieve gewoonte van maken om dit niet meer te doen en om mensen te accepteren zoals ze zijn!

Genieten 
Ik schreef dit al meerdere keren in verschillende opdrachten van de Happychallenge: Ik wil meer genieten. Meer tijd nemen voor mezelf én voor anderen waar ik van hou. Veel mensen zien, maar ook de rust pakken die ik nodig heb om mezelf niet voorbij te lopen. Een beetje meer van mezelf houden. Ik ben meestal best tevreden als ik in de spiegel kijk, maar het kan geen kwaad om wat meer tegen mezelf te zeggen dat ik oké ben zoals ik ben en dat ik het waard ben. Dat andere mensen mij ook leuk vinden en als dat niet zo is, dat dat dan ook oké is omdat ik wel van mezelf houd en mág houden. Ik wil dus wat meer relaxen, me wat minder druk maken om dingen waar ik weinig of geen invloed op heb, en wat meer genieten. Ook van de kleine dingen. Ik leef vaak naar grote geluksmomenten toe en vergeet dan te genieten van het moment. Onderstaande quote van John Lennon past hier mooi bij: soms ben ik zo druk bezig met dingen plannen voor de toekomst, om maar leuke dingen in het vooruitzicht te hebben en daarnaar toe te kunnen leven, dat ik vergeet om van het moment te genieten. Ik wil niet dat mijn leven aan me voorbij vliegt, ik wil er bewust van genieten, ook op momenten dat ik niet bewust bezig ben met genieten. Dat zijn vaak de beste momenten namelijk!

life-is-what-happens-to-you-while-you-are-busy-making-other-plans-facebook-cover
Bron

Ik heb dus een aantal positieve gewoonten waar ik best trots op mag zijn denk ik. Er zijn echter ook nog dingen waar ik aan wil werken. Daar ben ik, mede door deze Happy Challenge, volop mee bezig en dat vind ik erg fijn. Ik merk dat ik daardoor meer bewust ben van wat ik belangrijk vind en waar ik van geniet, en dat vind ik iets heel positiefs. Daarvoor wil ik Marieke, Lisanne en Kelly, de bedenksters van deze Happy Challenge, dan ook heel erg voor bedanken! Jullie inspireren mensen zoals ik echt en dat is heel tof! (:

P.S. Gisteren kwam er geen artikel online, sorry! Ik was de hele dag druk, ik moest post bezorgen en daarna ben ik een dagje naar de Huishoudbeurs geweest met mijn ouders. Dat was heel erg leuk! (:

 

 

 

Advertenties

9 gedachtes over “Happychallenge #6: positieve gewoonten

    1. Ik heb jouw artikel inderdaad ook al gelezen, erg mooi beschreven. Ik vind het knap hoe goed jouw zelfinzicht is, ook wat betreft je autisme. Ik vind dat je daar op een hele mooie manier mee omgaat! Dat blijkt ook uit je artikelen, ik lees ze graag!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s