Happychallenge #10: terugblik en trots zijn.

Neeeeeee! Het is vandaag weer vrijdag en dat betekent dat er weer een opdracht van de Happychallenge online staat. Dat vind ik hartstikke leuk hoor! Dus waarom dan die ‘nee’? Nou, het is de laatste opdracht! En dat vind ik helemaal niet tof, want ik vond deze challenge net zo leuk om te doen! Voordat ik ga vertellen over de opdracht van vandaag, wil ik eerst de bedenksters Kelly, Lisanne en Marieke bedanken voor deze challenge (klik op de linkjes voor hun artikelen van vandaag). Het was echt super! Ik wil jullie bedanken voor het nemen van initiatief, het opzetten van de Facebook-groep en het bewust maken van wat ik wil en waar ik sta in het leven. En het verspreiden van happiness uiteraard! (:

Vandaag schrijf ik een terugblik op de afgelopen tien weken én is er nog een laatste opdracht die ik best lastig vind: Noem vijf dingen waar je trots op bent (van jezelf) en noem vijf dingen die je hebt geleerd van de Happychallenge. Dat vind ik moeilijk – vooral waar ik bij mezelf trots op ben. Maar ik ga het proberen! Kijk je mee naar mijn terugblik op deze challenge en naar dingen waar ik trots op ben en die ik heb geleerd?

quote hapy

Week 1: Wat zijn mijn waarden? 
Ik had eerlijk gezegd nog nooit écht nagedacht over mijn drie belangrijkste waarden. Door het terugschroeven naar slechts drie waarden werd ik héél bewust van wat ik écht belangrijk vind. Er zijn uiteraard meer waarden die ik belangrijk vind (haha, ik wilde zeggen ‘waar ik waarde aan hecht’), maar de drie belangrijkste zijn voor mij liefde, gevoeligheid en plezier.

Week 2: Wat is mijn ultieme droom? 
Wat vond ik dit een lastige opdracht! Ik moest heel goed nadenken wat ik nu precies wil in het leven en besloot dat dat meerdere (kleine en grote) dingen zijn. Mijn dromen van nu zijn vooral gericht op de nabije en iets verdere toekomst, namelijk trouwen, afstuderen (master), een leuke baan vinden en daarmee mensen inspireren, en misschien kinderen krijgen. Ik vind het fijner om wat kleiner te dromen dan echt te ver vooruit te kijken, omdat ik ook wil leven in het hier en nu, maar ik vond het wel heel tof om me bewust te worden van waar ik naartoe wil en hoe ik in het leven sta.

Week 3: Maak je dromen visueel!  
Oh nee, een creatieve opdracht! Ik was er al bang voor. Ik vind mezelf niet creatief genoeg om een mooi visionboard te maken, maar ik besloot wél aan de opdracht mee te doen. Ik zocht online naar quotes en plaatjes die bij mijn dromen passen en dat voelde voor mij goed. Het is mooi om je dromen ook echt visueel voor je te zien.

562192_407960909223374_1485456889_n

Week 4: Wat wil je veranderen? 
Deze opdracht bestond uit twee delen.
– Wat wil je veranderen? Bedenk drie dingen die je meer tijd en aandacht wilt geven in je leven.
– Welke dingen wil je opgeven voor deze veranderingen? Bedenk ook hier drie dingen.
Ik vond het goed om hierbij stil te staan en koos drie dingen uit bij beide opdrachten, die nog steeds bij mij passen denk ik, namelijk: tijd doorbrengen met mensen waar ik van hou, tijd nemen voor mezelf en rust in mijn hoofd en tevreden zijn. Vooral het ‘tevreden zijn’ ben ik heel hard mee bezig, dat vind ik wel lastig. Wat ik daarvoor wil opgeven is minder (studie)stress/een beetje minder is niet erg, zelfkritiek, niet alles willen/niet alles hoeven/niet alles zien. Hier mag ik wel wat meer aan gaan werken! Ik heb nog steeds neigingen tot zelfkritiek, ik breng teveel tijd door achter de laptop (volgende week ga ik zoveel mogelijk offline!) en ik doe nu juist te weinig aan m’n studie – ook niet goed.

9 - 20-05-2012

Week 5: Just do it! 
In week 5 ging ik de dingen die ik mezelf had ‘opgelegd’ in week 4 daadwerkelijk proberen uit te voeren! Ik werd me ontzettend bewust van wat ik wil en wat ik doe en hoe ik dat kan veranderen. Het is zó tof om te zien dat je echt dingen kan veranderen aan je leefpatroon! ‘Een grote reis begint met een enkele stap’, cliché maar echt waar!

Week 6: Goede gewoonten 
Benoem je goede gewoonten. Oh jee, dat is moeilijk! Het is makkelijker om negatief te zijn haha, maar hé, het is de Happychallenge! Niet alles hoeft makkelijk te zijn natuurlijk. Ik bedacht maar liefst 9 goede gewoonten en ik word er blij van om het terug te zien. Het maakt me meer bewust van dat het goed is zoals ik ben en dat er natuurlijk altijd ruimte is voor verbetering, maar dat ik goed bezig ben. Ik zit op de goede weg!

life

Week 7: Wees dankbaar! 
Wat vond ik dit een toffe opdracht! Iedere dag een dankbaarheidslijstje maken, een week lang! Ik hou zelf al dankbaarheidslijstjes bij in een klein boekje dat een poosje geleden bij Flow zat en als het vol is (het is voor 6 maanden) ga ik zeker hiermee door. Het maakt me echt blij en ik vond het ook bizar hoe gemakkelijk het op een gegeven moment werd om positieve dingen van een dag, hoe stom die dag ook was, te bedenken! Ik wil nu ongeveer één keer in de maand een week lang iedere dag (dat klinkt raar zo op een rijtje) dankbaarheidslijstjes plaatsen op mijn blog, dus dat ga ik volgende week weer doen! En ik ga ook iedere week (op zaterdag) sowieso een lijstje maken van de afgelopen week. Deze opdracht vond ik het allerleukst aan deze challenge!

Week 8: Omring je met positieve mensen 
Door het Day Zero Project ben ik me al meer bewust van de mensen met wie ik omga, welke mensen ik graag zie en spreek (zowel on- als offline) en ik heb een tijdje terug ook mijn Facebook en Bloglovin’ eens opgeruimd. Doei negativiteit, hallo rust!

Week 9: Dream BIG! 
Deze opdracht vond ik lastig, maar wel erg leuk toen ik er even goed voor ging zitten. In week 2 schreef ik al over mijn dromen, maar het werd nu wel heel visueel doordat ik mijn fantasie de vrije loop mocht laten en ging schrijven over hoe ik mijn leven graag zou willen zien over een paar jaar. Heel tof om te doen.

7.1 - 2012

Week 10: noem vijf dingen van jezelf waar je trots op bent 
5 dingen?! Kan ik dat wel, zoveel dingen opnoemen waar ik trots op ben? Ja, dat kan ik! Ik moest er even goed over nadenken, maar zoals bij alle opdrachten besloot ik om weer geen hulp in te schakelen en het zelf te doen, en het is (weer) gelukt!

  • Mijn situatie zoals die nu is. Ik heb de liefste vriend van de wereld, ik ga binnenkort met hem trouwen, ik heb een leuke studie, ben bijna afgestudeerd en ga dan een leuke baan zoeken, ik sta redelijk positief in het leven, heb toffe vrienden/vriendinnen en een fijne familie. Wat wil ik nog meer? Ik wil nog zoveel, haha, maar de basis is er en die is zo goed!
  • Zelfbewustzijn. Ik ben me veel bewuster van mezelf dan dat ik eerder was en dat komt mede door de Happychallenge, maar ik ben er sowieso wel mee bezig. Ik ben best trots op mezelf dat ik steeds meer zelfinzicht krijg en dat ik ook tevreden ben als ik in de spiegel kijk. (behalve als mijn haar stom zit, ik blijf een meisje, haha!)
  • Mijn diploma’s en rijbewijs. Lekker materialistisch, maar ik ben er trots op dat ik een vwo-diploma en een bachelordiploma heb en dat ik al drie jaar mijn rijbewijs heb. Ik heb het toch maar mooi geflikt en dat kan niet iedereen zeggen!

SAM_5841

  • Mijn blog! Ik heb een ‘kleine’ blog, maar er zijn steeds meer mensen die mijn artikelen lezen, die reacties achterlaten en/of mij gaan volgen. Ik krijg veel complimentjes over mijn schrijfstijl, artikelen en foto’s en ik ben daar best trots op!
  • Mijn gevoeligheid. Het is soms ongelooflijk irritant dat ik voor sommige dingen zo gevoelig ben, maar ik vind het ook fijn om me goed te kunnen inleven in anderen en me geïnteresseerd en open op te stellen, ook naar vreemden en vage kennissen toe.

Noem vijf dingen die je geleerd hebt van de Happychallenge 

  • Geniet! Dit is voor mij wel het belangrijkste leermoment denk ik. Ik ben altijd al bezig met ‘ik moet meer genieten’, maar door deze challenge ben ik het ook daadwerkelijk meer gaan doen. Dat werd hoog tijd! Het mag soms best een beetje minder en ik mag best meer genieten. Of dat nu is door tijd voor mezelf te nemen of door het samen met anderen te doen, dat maakt niet uit, maar GENIET! Dat wil ik jullie ook meegeven, trouwens (:
  • Bewustwording. Van dankbaarheid, van de bereikbaarheid van (sommige) dromen, van positieve gewoontes, van mijn waarden, van… Ja, van allerlei dingen!
  • Inspiratie! Niet zozeer een leermoment als wel iets dat het me opgeleverd heeft. Ik heb ontzettend veel inspiratie voor nieuwe blogs, ik ben zo fanatiek aan het bloggen dat ik momenteel bijna iedere dag twee artikelen online heb staan en ik vind het super! Vooral de Facebook-groep heeft me hierbij geholpen.
  • Het is niet erg als je het even niet meer weet. Een beetje minder is ook goed. Ik hoef niet alles te zien, alles te doen en alles te ontdekken. Ik mag ook wel eens wat vaker ‘nee’ zeggen en gewoon met een boek, een kleedje en een kopje thee (lekker burgerlijk) op de bank in een hoekje kruipen.
  • Wees blij met de mensen om je heen. Dit geldt niet alleen voor Johan, mijn familie en vrienden/vriendinnen, maar ook voor medebloggers. Ik ken jullie misschien (nog) niet, maar jullie inspireren me wel en ik ben wel blij met jullie. Dank voor alle berichtjes die jullie hebben gelezen, voor de inspirerende blogs die jullie hebben gedeeld en voor jullie lieve reacties. Jullie zijn top!

spread-the-happychallenge-love (2)

Ik vond deze Happychallenge echt heel fijn! Wie weet komt er nog een soort vervolg, dat zou ik tof vinden! Ik blijf in ieder geval fanatiek bloggen, want ik vind het heel leuk om te doen. Welke opdracht vond jij het leukste? (:

7 gedachtes over “Happychallenge #10: terugblik en trots zijn.

Geef een reactie

