Even kletsen over stage.

Ik stalk jullie wel hoor, met al mijn verhalen over stage. Stage dit, stage dat, stage zus en stage zo. Alsof ik helemaal nergens anders meer aan denk, haha!

Dat valt best wel mee, maar ik ben er wel druk mee bezig en omdat het nu allemaal bijna écht gaat beginnen, geef ik jullie vandaag nog even een update! Ik ben nu wel erg druk bezig met de stage. Vooral gisteren ben ik even flink in het lesplan voor les 2 (die ik samen met iemand anders moet voorbereiden én geven) gedoken. Gelukkig kan ik nog even afkijken bij de andere meiden, die de les van morgen gaan geven en hebben voorbereid. Een schemaatje en opzet had ik dus al. Maar morgen is het dus zover! Vanaf 26 november zijn we al bezig met de voorbereidingen en morgen gaan we zien of het allemaal een beetje gelukt is en of het programma aan gaat slaan… Ik heb er heel veel zin in, maar ik vind het ook erg spannend. Ik heb natuurlijk nog totáál geen ervaring met het onderwijs en zéker niet met hoogbegaafde pubers van een jaar of 14. Daar ben ik vooral nieuwsgierig naar: zijn die leerlingen nu écht zo intelligent en altijd gemotiveerd, of zijn het ook gewone pubers die soms geen zin hebben in school?

Zoals ik al zei, ben ik gisteren met het lesplan van les 2 aan de slag geweest. Wij hebben in deze les al het voordeel dat de leerlingen al wat van het boek afweten (het boek van Sidrac). De leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt en gaan in deze les echt aan de slag. We gaan de leerlingen zélf goede vragen laten bedenken en goede voorwaarden waaraan die vragen moeten voldoen. De leerlingen gaan namelijk zelf ook een soort boek van Sidrac maken: het boek van Corderius. Het boek wordt gemaakt in opdracht (zodat het allemaal nét wat serieuzer is) en gaat eruitzien als een echt handgeschreven Middeleeuws boek, met vragen die de leerlingen bedacht én beantwoord hebben in de weken dat we met het project bezig zijn. De vragen worden beantwoord vanuit Middeleeuws perspectief en een aantal vragen ook vanuit een modern wetenschappelijk perspectief. Het doel is om de leerlingen kennis te laten maken met de Middeleeuwen en met hoe Middeleeuwers dachten over en omgingen met de wetenschap. Erg interessant allemaal vind ik.

SAM_6324

Al deze papieren gaan ook vandaag weer mee naar de bijeenkomst, de laatste voordat het écht werk begint! Een heel dik collegeblok waar ik al mijn gedachtekronkels in op kan schrijven en alles wat me ook maar een beetje nuttig lijkt om te onthouden (ik kan nog wel eens belangrijke dingen anders over het hoofd zien en dat zou jammer zijn); papieren met een oud handschrift van het boek van Sidrac (rechts op de foto) met een transcriptie in oud-Nederlands (wat al een stuk beter te lezen is dan de handschriften zelf, lastig!), met deze handschriften gaan de leerlingen zelf lekker aan de slag om te zien wat ze ervan kunnen maken (waarschijnlijk niet zoveel, haha).

SAM_6325

Verder neem ik nog wat papieren mee met informatie over hoogbegaafdheid en hoe je daar mee om kunt gaan als je lesgeeft aan hoogbegaafde leerlingen. Ik ben benieuwd hoe ze reageren op bepaalde zaken!

Zo. Genoeg gekletst! Jullie gaan waarschijnlijk nog meer horen over mijn stage als ik eenmaal weet hoe het is, haha! De eerste twee lessen zijn in ieder geval zo goed als af (het schema in ieder geval, we moeten voor les twee nog wel wat tekst op papier zetten wat we gaan vertellen aan de klas) en de excursie is ook helemaal rond (26 maart gaan we op excursie), hier zal ik jullie later nog uitgebreid(er) over vertellen!
Ik heb al m’n spullen al klaarstaan (een rugzak met de spullen die op de foto staan en een extra tasje met kleding omdat ik vannacht bij mijn ouders ga slapen), dus ik kan over een half uurtje zo de deur uit. Eerst ga ik dus nog naar Utrecht voor de laatste bijeenkomst, daarna ga ik door naar mijn ouders om daar te eten en te slapen. Stuk dichterbij, dan hoef ik morgen niet héél erg vroeg weg (hoewel het meevalt, half 7 ongeveer van huis dus misschien ga ik dat ook nog een keer doen als dat beter uitkomt) om op tijd in Amersfoort te zijn. Om 9:05 begint de eerste les, tot ongeveer kwart voor 11 geloof ik, en dan hebben we ’s middags nog een les van ongeveer 13.00-15.00 uur. We gaan er dus meteen flink tegenaan met bijna 4 uur met de leerlingen! Spannend!

Wie duimt er met me mee dat de stage leuk wordt? Haha! (:

5 gedachtes over “Even kletsen over stage.

    1. Ook leuk! Ik weet nog niet of ik echt het onderwijs in wil, dan moet ik hierna nog de educatieve master doen en ik weet niet of ik daar nog wel zin in heb, haha. Misschien eerst een (leuke) baan vinden en dan in deeltijd. Ofzo.

  1. Het klinkt heel interessant allemaal. Ik ben docent geweest op een middelbare school er werkte daar veel met hoogbegaafde pubers, En echt, het is zo leuk om voor de klas te staan. Heel veel succes met je stage. Ik duim voor je 🙂

Geef een reactie

