Rusland | Dag 8: oorlogsmonument, paleis, terugreis.

Het allerlaatste vakantieverslag van Rusland staat vandaag voor jullie klaar! Ondertussen tel ik ook af tot de zomervakantie start (over twee weken) en tot we op vakantie gaan (over minder dan een maand alweer!). Zal ik binnenkort een artikel schrijven over onze zomervakantieplannen?
Voordat het zover is, neem ik jullie echter nog één keer mee naar Rusland! Op onze laatste dag bezochten we ’s ochtends en in het begin van de middag nog een groot oorlogsmonument en een paleis buiten Sint Petersburg, waarna we naar het vliegveld gingen en de terugreis kon beginnen.

Al op de tweede dag dat we in Sint Petersburg waren, reden we langs een heel groot oorlogsmonument, op een rotonde gelegen aan de rand van de stad. Dit is ter nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog, maar voornamelijk aan het beleg van Sint Petersburg, toen nog Leningrad geheten. Sint Petersburg is tijdens de oorlog ruim twee jaar bezet geweest door de Duitsers, waarbij ruim 600.000 mensen om het leven kwamen (volgens de officiële cijfers, waarschijnlijk waren het er nog veel meer). We wilden dit monument graag nog van wat dichterbij bekijken. We konden helaas niet op afstand foto’s maken, maar via Google kun je wel zien hoe het er van veraf uitziet. Heel indrukwekkend in ieder geval.

Als je de trappen afloopt kom je op een soort binnenplaatje (derde foto) waar een beeldengroep is en waar allerlei teksten op de randen (die je achter de beelden ziet) staan. Ook wordt er constant zachtjes klassieke muziek gespeeld, dit maakt de sfeer heel indrukwekkend.
Voor een paar euro kun je naar binnen, waar een herdenkingsplaats is ingericht en waar je een korte film kunt kijken met originele beelden van het beleg van de stad. Dit bezorgde ons allemaal kippenvel. De ruimte wordt verlicht met toortsen (wel elektrisch overigens), waarbij elke toorts staat voor één slachtoffer. Je kun je voorstellen hoe dit eruitziet. Op de tweede foto krijg je een beetje een indruk van hoe het er binnen uit ziet. Als je in de stad bent raad ik je zeker aan om naar deze bijzondere plaats te gaan.

Na het bezoek aan het monument zijn we doorgereden naar Poesjkin, waar nog een laatste paleisbezoek op het programma stond. Ook dit paleis, dat gebruikt werd als zomerpaleis en toebehoorde aan tsarina Catharina de Grote, was weer wonderschoon en voorzien van het nodige goud. Het nadeel van dit paleis was wel dat het er enorm druk was. We moesten hier en daar wachten tot we een kamer in konden – vooral de kamer die bijna volledig bestaat uit barnsteen (waar je geen foto’s mag maken helaas) was heel populair. De Aziaten die er waren, waren helaas ook enorm opdringerig, dit maakte het niet echt leuker. Desondanks is het paleis wel een aanrader, maar ik denk dat je beter buiten de vakanties kan gaan; misschien scheelt dat nog een beetje in het bezoekersaantal.

Eén van de kamers in het paleis – uitzicht op het paleis vanuit het park.

Bij het paleis is een grote, prachtige tuin met een groot meer. Hier is het ook heel mooi.

Hierna heb ik geen foto’s meer gemaakt. Nadat we geluncht hebben bij het paleis in de buurt, zijn we met de bus naar het vliegveld gebracht. Daar moesten we een hele tijd wachten tot het vliegtuig vertrok. Het inchecken kon je hier ook zelf doen, alleen de douane was een stuk strenger dan op Schiphol dus dat duurde wel een tijdje. Gelukkig was er niks geks aan de hand. Ons vliegtuig vertrok op tijd, dus dat was ook fijn. Op de vliegvelden in Rusland mag je trouwens ook geen foto’s maken, vandaar dat ik daar ook helemaal niets van heb. We kwamen aan het begin van de avond, na een goed verlopen vlucht, weer aan op Schiphol.

Het was een fantastisch mooie vakantie. Wat een fijne kennismaking met Rusland! Het is absoluut een aanrader om eens heen te gaan, het is een enorm fascinerend en mooi land met een heel andere cultuur dan hier in Nederland. Ik vond het ook fijn om dit met mijn moeder te doen en op deze manier haar droom om eens naar Sint Petersburg te gaan, uit te laten komen! ❤

Een gedachte over “Rusland | Dag 8: oorlogsmonument, paleis, terugreis.