Review boek 15 | Het geheime leven van kleuren.

Het is eindelijk weer eens tijd voor een boekreview op mijn blog! De afgelopen tijd heb ik drie boeken gelezen, waarvan ik er hier slechts één ga reviewen. Niet omdat ik de andere twee slecht vond, maar omdat het niet echt boeken zijn waar ik een leuke, boeiende review over kan schrijven. Het ene boek is een onderwijsboek dat je helpt om je (onderwijs)visie duidelijk te krijgen en je als professional te ontwikkelen. Het was best een goed boek, maar helaas zaten er veel spel- en grammaticafouten in en was het hier en daar een beetje saai (zo, dat is een mini-review van boek 16 dan). Het andere boek dat ik las maar niet uitgebreid wil reviewen is het communistisch manifest van Karl Marx en Friedrich Engels. Een lastig geschreven boekje omdat het al erg oud is (dus de Nederlandse vertaling is alsnog ingewikkeld), maar wel erg interessant. Ik denk echter dat het niet heel boeiend is voor de meeste lezers van mijn blog om daar een uitgebreide review van te lezen, dus houd ik het bij dit: ik wilde het altijd al eens lezen, ik vond het interessant maar wel moeilijk, en kan het historici of geïnteresseerden in politieke geschiedenis (van die tijd) aanraden om te lezen.

Dan gaan we nu over tot de echte review van dit artikel, over het boek Het geheime leven van kleuren van Kassia St Clair. Ik heb het een tijd geleden (al voor de zomervakantie!) gekocht in de boekhandel omdat de cover, de achterflap en de kleurige binnenkant me aanspraken. Het is geen verhaal dat je constant wilt lezen, daarom heb ik er wat langer over gedaan en las ik ondertussen ook andere boeken. Het is een informatief boek dat je van alles leert over kleuren en de verhalen en geschiedenissen erachter. Vandaag vertel ik je meer over waar het boek over gaat en wat ik ervan vond.

Ik vertelde al kort iets over waar dit boek over gaat, maar dit staat op de achterkant:
‘In Het geheime leven van kleuren heeft Kassia St Clair haar levenslange fascinatie voor kleuren gegoten in een uniek boek, waarin ze betoverende verhalen vertelt over de 75 bekendste tinten en kleurschakeringen. Waarom wordt de maagd Maria in de renaissance bijna altijd in blauw afgebeeld? Waarom zijn worteltjes oranje? En waarom zie je groen van jaloezie? Het geheime leven van kleuren gaat over mode en politiek, kunst en oorlog, over het geel van Van Goghs zonnebloemen, over Picasso’s blauwe periode, over het rood in de grottekeningen van Lascaux en over de fluorescerende kleuren van punk. Het geheime leven van kleuren is een levendige geschiedenis van kleuren en de onvergetelijke verhalen die erachter schuilgaan. Het geeft een geheel nieuwe blik op onze geschiedenis en cultuur; na het lezen van dit boek zal het kijken naar kleur nooit meer hetzelfde zijn.’

Kassia St Clair is journalist en ze heeft in de Elle Decoration een column over kleur. Deze columns (en meer) zijn nu gebundeld in dit boek.

Dikke aanrader! Kassia weet heel goed waar ze het over heeft en dat merk je in de manier waarop ze schrijft. Het is geen saai boek met uiteenzettingen over allerlei kleuren, maar het is vlot geschreven en leest vrij makkelijk weg. Omdat het informatief is, maar wel lekker leest en niet te ingewikkeld is, lees je er niet iedere dag in maar wil je het er wel steeds weer bij pakken om weer wat nieuws te leren over een kleurtint. Sommige kleurtinten had ik nog nooit van gehoord (Guttegom – een soort geel – Vlo – een soort roze – en Fallow – een soort bruin – bijvoorbeeld) en over andere kleurtinten wist ik niet zoveel of niet de bijzondere verhalen (bijvoorbeeld Inktzwart, Avocado, Smaragdblauw). Het is letterlijk een kleurrijk boek dat allerlei bijzondere verhalen vertelt en, ondanks dat het hoofdonderwerp ‘kleur’ is, je van alles leert over allerlei vakgebieden.

De achterflap heeft dus absoluut niet gelogen: ik heb van alles geleerd over politiek (soms mochten alleen regeringsleiders of het leger een bepaalde kleur dragen en de gewone mensen niet), over mode (waarom is soms die kleur in en waarom soms de andere?), over geschiedenis en cultuur (die zijn natuurlijk beide overkoepelend voor alle thema’s en verhalen) en over kunst (waarom had Picasso een blauwe periode en welke tint gebruikte hij dan?) en oorlog (welke kleuren gebruiken legers en waarom? Dit was zeker niet altijd het onopvallende ‘legergroen’ dat nu gebruikt wordt, vroeger wilden soldaten juist opvallen en droegen ze bijvoorbeeld felrode kleding!). Heel erg interessant en leuk, ik heb eigenlijk geen enkel nadeel gevonden aan dit boek!