Terugblik op musical Esther.

Sinds november heb ik geoefend voor musical Esther, bij ons in de kerk. Ieder jaar wordt daar een musical opgevoerd en dit jaar ging het over het Bijbelverhaal van Esther. Voor wie het verhaal niet kent, even heel in het kort: het gaat over een Joods meisje die koningin wordt aan het Perzische hof – op dat moment heersen de Perzen over Israël – en dan is er een slechte raadsman (Haman) die het Joodse volk wil uitroeien. Esther kan dat voorkomen. Dit is wel even heel kort door de bocht, als je meer wilt weten raad ik je aan om bijvoorbeeld online te zoeken naar ‘Esther Bijbelboek’ en dan vindt je het verhaal helemaal.

Op 29 april en 6 mei hebben we de musical opgevoerd. In totaal hebben we drie keer gespeeld, twee keer bij ons in de kerk (’s middags en ’s avonds op 29 april) en één keer in Rotterdam op 6 mei (’s middags). In Rotterdam zit een buurthuis waar onze kerk bij helpt en die mensen waren uitgenodigd om (in een groter gebouw) te komen kijken naar onze voorstelling. Bij alle voorstellingen zat de zaal helemaal vol en iedereen was heel enthousiast, dus dat was superleuk!

Ik was voorafgaand aan iedere voorstelling wel even zenuwachtig, maar dat hoort er ook een beetje bij natuurlijk. De eerste keer was het ergst, daarna weet je wat je kan verwachten en dat het goed gaat dus toen werd het minder. In de kerk hadden we een groot en een klein podium en professioneel licht en geluid. Heel fijn. Er waren bijvoorbeeld twee losse microfoons en zes headsets. Dat maakt het gelijk al vrij professioneel. Achter de kerk is bij ons veel ruimte, dus daar stonden alle rekwisieten en lag alle kleding al klaar. Er was iemand om te helpen bij het verkleden en ook de catering was geregeld. Helemaal top! Dat maakt het al een stuk fijner om te spelen, als je weet dat er genoeg hulp is en je je niet druk hoeft te maken om eten, drinken en dat soort dingen.

Ik speelde in de musical verschillende rollen. In het begin was ik op het grote feest van koning Ahasveros een vriend van de koning. Daar zitten maar twee regeltjes tekst in, de rest is een beetje eten en drinken en doen alsof we feest aan het vieren waren. Vervolgens speelde ik een meisje dat mee moest naar het paleis omdat de koning een nieuwe vrouw ging kiezen (hij had zijn vorige vrouw laten verbannen omdat ze op zijn feest niet wilde dansen voor hem en zijn vrienden) en daarna was ik een paleisknecht die samen met een andere een moordaanslag op de koning ging beramen. Bij het stukje van de meisjes zat een soort modeshow en daar hoorde ook een liedje met een dansje bij. Dit vond ik een heel erg leuke scène om te spelen met de andere meisjes en vrouwen. De paleisknechten-scène is ook erg leuk, dat is een klein stukje waarin we dan vertellen aan de mensen dat we de koning willen vermoorden – ik had het slaapmiddel en de andere moest het dan in de koning zijn wijn doen. Als hij dan zou slapen, zou ik hem met mijn (plastic) zwaard (van de Action, haha) vermoorden. We worden dan echter – helaas voor ons – afgeluisterd door Mordechai (de oom van Esther, die dan dus koningin is) en hij geeft het door aan Esther. Daardoor lukt het niet om de koning te vermoorden. Aan het eind van het verhaal komt dit de koning ook ter oren en dan wordt Mordechai de raadsman van de koning. De slechte raadsman, Haman, wil namelijk de Joden vermoorden en dat lukt uiteindelijk niet. Hij wordt dan zelf ter dood veroordeeld.

Ik speelde later in de musical ook nog de waarzegger die dan het lot moet werpen, om te bepalen wanneer de Joden gedood en hun huizen geplunderd mogen worden. In het originele Bijbelverhaal zit eigenlijk geen waarzegger, maar het was wel een leuke toevoeging. Ik mocht lekker mysterieus doen, met spannende muziek en rook op het podium, en met een zweverige stem praten, dus dat was wel heel erg leuk om te doen. Iedereen vond dat ook een leuke scène om te bekijken, dus dat was ook fijn. Helemaal aan het begin en helemaal aan het eind zit hetzelfde liedje en daar zat ik ook in. Uiteindelijk moest ik me dus 5 keer verkleden en ondertussen achter de schermen sommige liederen ook nog meezingen. Het was erg intensief, maar vooral ook heel erg leuk om ook meerdere keren op het podium te staan.

Alle uitvoeringen gingen heel goed gelukkig. In Rotterdam leek het erop dat we eerst bijna geen publiek was, maar uiteindelijk zag om 15 uur de zaal helemaal vol en waren er vooral ook heel veel kinderen. De musical is natuurlijk een moderne bewerking, dus er zaten ook veel grappen uit de tegenwoordige tijd in. Dat maakte het voor de mensen ook erg leuk om te zien.

Ik vond het echt ontzettend leuk om te doen. Wie weet doe ik volgend jaar ook wel weer mee als er weer een musical komt, maar dat hangt er een beetje vanaf welk verhaal er dan wordt opgevoerd. Ik vond het nu heel tof en de mensen die meewerkten waren ook allemaal superleuk. Echt een leuke hechte groep. Over een poosje, als de dvd af is, gaan we die samen ook bekijken als een soort reünie. Daar heb ik ook veel zin in!

Als je de foto’s wilt zien, dan kan dat trouwens hier. Dan krijg je een beetje een indruk van hoe het er allemaal uit zag. Ik hoop dat je het leuk vond om mijn verslagje van de musicaluitvoeringen te lezen!

 

Geef een reactie

