Review boek zes | Het huis aan de Gouden Bocht.

Het is tijd voor een nieuwe review! Ik las gisteren het boek Het huis aan de Gouden Bocht van Jessie Burton uit en zoals altijd schrijf ik er voor jullie een review over. Het is dit keer eens géén thriller, maar een historische, fictieve roman. Johan zocht het boek uit op het Boekenfestijn trouwens, maar het lag er toch en ik was wel benieuwd. Vandaag vertel ik je waar het boek over gaat en wat ik ervan vond.

Amsterdam beleeft een tijdperk van tegenstellingen. Weelde en verval liggen vlak naast elkaar. Succes kan omslaan in diepe armoede en omgekeerd. Streng protestantisme verhult zeer vrijgevochten gedrag. Zoals de dichter Bredero zei: ‘Het kan verkeren…’

In 1686 komt Nella Oortman aan de prestigieuze Herengracht wonen, als jonge bruid van de bekende rijke koopman Johannes Brandt. Ze is niet bepaald wereldwijs en ze begrijpt niets van het huishouden waarin ze terechtgekomen is. Haar ongetrouwde, eigenzinnige schoonzus Maren, de zwarte bediende Otto en het brutale dienstmeisje Cornelia maken er de dienst uit. Haar echtgenoot Johannes is meestal op reis en raakt haar nooit aan. Dan krijgt ze van hem een bijzonder cadeau: een poppenhuis. Het is net hun eigen herenhuis aan de gracht – maar dan in miniatuur. Vanaf dat moment ontvangt ze mysterieuze pakketjes voor het poppenhuis. Algauw krijgt het verhaal een dramatische wending en lijkt het lot van alle mensen om haar heen bezegeld.

Het huis aan de Gouden Bocht is gebaseerd op het beroemde poppenhuis in het Rijksmuseum. Het is een betoverende roman die de Gouden Eeuw en de Amsterdamse bevolking op onvergetelijke wijze tot leven wekt.

De roman moet echt even op gang komen. Dat is wel vaker met romans, dus daar lees ik meestal wel doorheen. Je moet de personages even goed leren kennen en dat duurt even, want ze geven lang niet alles prijs over zichzelf. Nella, de hoofdpersoon, leer je vrij snel kennen, maar de andere personen in het verhaal – Maren, Johannes, Otto en Cornelia, en nog een paar bijfiguren – laten in het begin weinig over zichzelf los. Dat leest best lastig, maar het past wel bij het verhaal – Nella kent hen immers ook nog niet zo goed en moet hen echt leren kennen. Ze heeft een heel nieuw leven gekregen. Het boek beschrijft de situatie in Amsterdam in die tijd mooi vind ik, het is historisch best wel accuraat en dat vind ik belangrijk. Je leert absoluut iets over de geschiedenis. Het boek gaat niet zozeer over de VOC, maar meer over het leven van Nella. Het poppenhuis speelt een belangrijke rol in haar leven, omdat er allerlei rare dingen omheen gebeuren. Daardoor bleef ik toch wel lezen, omdat ik nieuwsgierig was hoe het verhaal verder zou gaan.

Er zitten wat dramatische wendingen in het boek, maar ze worden niet echt heel dramatisch beschreven. De dialogen kabbelen soms een beetje voort en zijn niet altijd even interessant. Soms vond ik het heel lastig om door het verhaal heen te lezen, maar uiteindelijk wordt het wel wat spannender omdat er van alles gaat gebeuren: met Johannes, met Otto, met Maren en ook met Nella gebeurt er van alles. Ik kan hier niet teveel over zeggen zonder teveel over het verhaal te vertellen, maar deze gebeurtenissen zorgen er wel voor dat het boek wat boeiender wordt. Er zijn in het begin veel vragen – waarom is Maren ongetrouwd? (heel bijzonder in die tijd!), waarom raakt Johannes Nella eigenlijk niet aan?, wat voor geluiden hoort Nella ’s nachts nu eigenlijk in het huis? – maar langzaamaan worden die allemaal beantwoord. Het einde van het boek vond ik niet echt spectaculair en soms ergerde ik me gedurende het verhaal ook aan Nella omdat ze soms nog zo kinderachtig is.

Kortom: ik vond het wel een goede roman op historisch gebied, maar het verhaal vond ik niet echt spectaculair. Als ik het zou moeten beoordelen met een cijfer van 1 tot 10, dan zou ik het boek denk ik een 6,5 geven.