Wandelingen | Goidschalxoord & Leidschehoevenpad.

We hebben de smaak weer te pakken hoor! We zijn weer lekker aan het wandelen. Afgelopen week maakten we op dinsdagavond nog een kleine wandeling van zo’n 3 kilometer bij ons in de buurt, door een klein natuurgebiedje bij Goidschalxoord. Hier heb ik maar liefst 3 foto’s gemaakt, haha. Daarom ga ik je die pas vandaag laten zien, samen met foto’s van een andere wandeling.

Zondagmiddag hebben we nog een wandeling gemaakt, van 9 kilometer – plus nog ongeveer een kilometer omdat we een stukje moesten lopen vanaf de parkeerplaats naar het echte startpunt van de route, daar kon je namelijk niet parkeren. Deze wandelroute (het Leidschehoevenpad) is één van de zogenoemde klompenpaden, waarvan er meerdere zijn in Nederland. Onze wandeling was gedeeltelijk over een landgoed, Heerlijkheid Mariënwaerdt. Het landschap was heel afwisselend, van bos tot een dijk met fruitbomen – helaas was er nog niet echt veel bloesem, dus misschien gaan we over een paar weken nog een keer naar zo’n gebied als de bomen wél in bloesem staan – tot weilanden met slootjes. De route was ontzettend goed aangegeven, ik heb nog nooit een route gelopen waar echt overal bordjes stonden met de juiste richting erop zodat je niet kon twijfelen hoe je moest lopen. Dat was heel fijn. Het was daarnaast natuurlijk heel lekker weer, dus ik heb de hele route in een shirtje kunnen lopen. Heerlijk! Doordat het landschap zo afwisselend was en de route ook – veel bochtige wegen en veel verschillende paadjes – merkte je eigenlijk niet dat het best een lange route was. We zijn nu weer een beetje aan het opbouwen om op 3 juni de Biwanto (Binnenmaas wandeltocht) weer te kunnen lopen, waar we een paar jaar geleden ook aan mee hebben gedaan. Dit jaar willen we graag 18 kilometer lopen in plaats van 12, dus moeten we natuurlijk nog wel even goed oefenen!

Tijdens het lopen heb ik niet heel veel foto’s gemaakt, maar toch wel een heel aantal, dus die ga ik je nu laten zien!

Helemaal aan het begin van de route zaten twee ooievaars! De ene zat hoog op het nest en de andere liep in het weiland. Op de eerste foto kun je ‘m redelijk goed zien, de tweede foto is zonder inzoomen 😉 Daar zie ik nu zelf niet eens de ooievaar meer op terug, haha!

Dit is een voorbeeld van hoe de paadjes van de route er soms uitzagen. Er waren ook bospaadjes bij, maar hier was zelfs niet echt een pad. Het was wel goed onderhouden, je kon namelijk zien dat er niet veel gewandeld werd, maar toch was de begroeiing niet metershoog. Dit hebben we ook wel eens anders meegemaakt.

Het laatste stuk liepen we over een wat grotere weg die ook geasfalteerd was. Dit was wel fijn, want als je zoveel kilometer hebt gelopen over onverharde paadjes waarbij je soms over hekken moet klimmen (waar dan wel weer opstapjes naast stonden, echt overal was over nagedacht!), dan is het lekker als je het laatste stukje, als je toch wel een beetje moe bent, over een goede verharde weg te lopen. Hier staan over een tijdje dus alle bomen in bloesem, maar dat was nu nog niet echt zo. Alsnog was het wel erg mooi!

Onderweg naar het kasteel van Mariënwaerdt – dachten wij, het bleek een terrein met allerlei woningen en wat zalen die je kunt huren te zijn – zagen we een hele grote kudde Lakenvelders! Deze koeien vind ik altijd zo mooi. Ik had er nog nooit zoveel bij elkaar gezien.

Ik heb dus geen kasteeltje voor jullie gefotografeerd, want dat was er niet, maar we hebben wel even een stukje over het terrein gewandeld en daar heb ik deze foto’s gemaakt. Het was er lekker rustig, want je mocht er alleen overheen wandelen of fietsen (alleen bewoners kunnen er met de auto komen).

Ik vond het een mooie route! Ik hoop dat het zulk lekker weer blijft, dan kunnen we volgend weekend weer zo’n route gaan lopen!

Geef een reactie

