Culturele zaterdag | Hyperrealisme & surrealisme.

Afgelopen zondag waren Johan en ik alweer zes jaar samen. Dat wilden we natuurlijk wel vieren. Daarom zijn we zaterdag samen een dagje weggeweest. We hebben ontbeten bij Ikea en zijn daarna naar Rotterdam gereden. In de ochtend hebben we een bezoek gebracht aan de tentoonstelling over hyperrealisme in de Kunsthal. Omdat we de andere exposities in dit museum niet interessant vonden, zijn we daarna weer weggegaan. We hebben even geluncht in het park naast het museum en zijn ’s middags naar Boijmans van Beuningen geweest, voor de tentoonstelling Gek van surrealisme. Een groot deel van de vaste collectie van het museum was niet te zien door een verbouwing, dus zijn we vrij snel na het bekijken van de tentoonstelling weggegaan. We waren het ondertussen ook een beetje zat. We moesten nog wat boodschappen halen, dus dat hebben we even in de stad gedaan en vervolgens hebben we op het gras voor de Markthal een ijsje gegeten. Hierna zijn we weer naar huis gegaan. Het was een fijne zaterdag! Ik heb veel foto’s gemaakt van beide tentoonstellingen en een paar foto’s tussendoor. Die foto’s ga ik vandaag aan je laten zien!

De aankondigingen van beide tentoonstellingen!

Hyperrealisme – de Kunsthal

Hyperrealisme is een vorm van schilderen waarbij alles ongelooflijk realistisch wordt weergegeven. Soms lijkt het net alsof je naar foto’s staat te kijken. Als je heel dichtbij staat kun je meestal wel penseelstreken zien, maar bij sommige lukte zelfs dát bijna niet. Echt fantastisch! We hebben bij veel schilderijen met open mond staan kijken. Wat een geweldige schildertechniek! Ik heb niet onthouden van wie welk schilderij is, dus ik zal gewoon de foto’s laten zien.

De eerste schilderijen waar we tegenaan liepen waren deze drie. Deze schilder maakt allemaal schilderijen met mooie vrouwen en water als thema. Je ziet toch niet dat dit een schilderij is?! Ik vind het prachtig.

Straat in Antwerpen (vooral het licht en de schaduwen vond ik fantastisch bij dit werk) // snoepgoed.
De schilder die dit gemaakt heeft focust zich vooral op stillevens van snoep.

Canal Grande in Venetië // Suikerzakjes

Flipperkast // Amerikaanse diner.
De schilder van de diner focust zich op dit soort restaurants, die er nogal verlaten uitzien. Je snapt waarschijnlijk al dat ik dat een héél tof thema vind!

Dit was één van mijn favoriete schilderijen. Zó echt! Het is net een ouderwetse foto.

Hier heb ik expres de lijst van het werk weggelaten zodat het net lijkt alsof ik een foto heb gemaakt in deze straat. Maar het is dus weer een schilderij… Ongelooflijk.

Een andere favoriet! Deze heb je al op Instagram kunnen bekijken. Hier zag ik zelfs van heel dichtbij gewoon geen penseelstreken of verf zitten. Heel erg prachtig.

Er was ook een ruimte met vrijwel alleen maar auto’s en motoren. Door gebruik van bepaalde technieken lijkt het bij veel schilderijen écht hyperrealistisch 😉 Vooral bij het tweeluik aan de linkerkant, hoewel het werk rechts ook heel echt lijkt – alsof het een foto is die dertig jaar geleden is genomen.

Lunch in het park

In het museumpark kun je lekker op een bankje zitten. Het was prachtig weer, dus besloten we hier even onze broodjes op te eten. We hadden een mooi uitzicht op de vijver en er waren ook nijlganzen. Die moesten we natuurlijk ook even fotograferen.

Gek van surrealisme – Boijmans van Beuningen

Bij surrealisme moet je denken aan gekke schilderijen. Het zijn werken waarbij je eerst denkt dat het gewoon een afbeelding is, maar dan zit er altijd iets geks in waardoor het niet meer klopt. De werken in deze tentoonstelling waren van Dalí (ik hou echt veel van het werk van deze schilder), Ernst, Magritte (vind ik ook erg leuk!) en Miró. We vonden het wel leuk, maar er lag veel nadruk op de schilderijen waarbij er gewoon een aantal vormen op het doek stonden en je zelf maar moest uitvinden wat het voorstelde. Er was minder werk van Magritte en Dalí dan we hadden gehoopt, dus dat was jammer. Over het algemeen vond ik het wel de moeite waard trouwens, maar wel minder leuk dan de tentoonstelling in de Kunsthal.

Bij deze tentoonstelling weet ik ook niet meer precies welk schilderij door wie is gemaakt. Als ik er wel iets van weet, dan zal ik het erbij zetten.

Ik vond het linkerwerk wel heel mooi met de bladeren die overgaan in duiven. // Het werk rechts heet ‘de komische geest.’ Ik weet ook niet waarom.

Ik wil ook een kapsel met kaarsen erin. // Landschap met silhouet van vrouw.

Het schilderij links stelt een Catalaanse boer voor. Goed hè? // Landschap van Dalí.

Het werk links hangt normaal ook in de vaste tentoonstelling. Het is van Salvador Dalí. De vormen van de man en de vrouw zijn van Dalí en zijn toenmalige verloofde. // Dalí maakte niet alleen schilderijen, hij heeft ook deze stoel ontworpen. Iemand anders heeft ‘m trouwens gemaakt uiteindelijk.

Deze werken zijn allebei van Magritte. Ik vind ze allebei prachtig ❤
Ze hangen trouwens beiden normaal ook in de vaste collectie van Boijmans.

Het schilderij van de poster van de tentoonstelling hangt natuurlijk ook in de expositie! Het is gemaakt door Magritte. // Het reuzenrad staat er weer in het centrum! Deze foto heb ik trouwens helemaal niet bewerkt, de lucht was gewoon zo bizar blauw ❤

Dat waren alle foto’s van de zaterdag! Ik hoop dat je het leuk vond om eens wat cultureels te zien 🙂
Ik vond het in ieder geval erg leuk om deze tentoonstellingen te bekijken!

Geef een reactie

