Review boek vijf | Mooie meisjes.

Het is alweer tijd voor een review van een boek dat ik heb gelezen. Ditmaal waagde ik me aan een boek van Karin Slaughter, Mooie meisjes. Ik lees regelmatig reviews op andere blogs van boekenwurmen en dan komen er ook wel eens boeken van Slaughter voorbij. Ik was wel nieuwsgierig geworden, dus toen ik pasgeleden bij de Intratuin voor slechts €7,50 het boek Mooie meisjes kon kopen, besloot ik die mee te nemen en vrijwel gelijk te gaan lezen. Ik zit naar mijn werk – en weer naar huis – drie dagen in de week in de metro en in de bus, dus onderweg lees ik vrij veel. Ondertussen heb ik het boek dus uitgelezen en ik vertel je graag wat ik ervan vond!

‘Wanneer op het nieuws melding wordt gemaakt van een vermist meisje, moet Claire Scott ongewild terugdenken aan haar eigen zusje. Zij verdween twintig jaar geleden, en het mysterie is nooit opgelost. Maar wanneer Claire alsnog de waarheid over de verdwijning van haar zus ontdekt, zal haar leven nooit meer hetzelfde zijn.

Karin Slaughter bekroont haar werk met deze superieure, duistere thriller over onvoorwaardelijke trouw en de kracht van zusterliefde.’

Het verhaal sprak me eigenlijk gelijk aan. Ik houd wel van mysteries en van thrillers. Het verhaal op de achterflap laat eigenlijk nog niet zoveel los, dus ik was wel benieuwd. Er zitten veel onverwachtse wendingen in het verhaal, dat vond ik echt top! Toen ik eindelijk dacht te begrijpen waar het boek over ging, gebeurde er weer iets geks waardoor ik er niets meer van begreep. Tot het einde toe was het boek dus spannend, dat vond ik echt een groot pluspunt.

In het begin begreep ik nog niet zoveel van het verhaal, het is niet gelijk dat er iets spannends gebeurt. In de verschillende hoofdstukken – die op verschillende manieren genummerd zijn, dat was fijn want dat schiep wat meer duidelijkheid – komen verschillende personages aan het woord. Gaandeweg kom je erachter hoe de personages zich tot elkaar verhouden en wie wie is. Dit moest een beetje op gang komen, ik werd niet gelijk gegrepen door het verhaal. Ik vond ook niet alle personages even leuk trouwens.

Het verhaal vond ik wel spannend, maar soms ook wel héél gruwelijk. Jullie weten inmiddels wel dat ik wel van thrillers houdt, en ook wel van gruwelijke thrillers met hier en daar wat details, maar ik vond dit boek soms echt teveel ingaan op details. Dat had van mij niet zo gehoeven. Ik wil niet teveel spoilers geven, maar je moet echt echt echt, meer dan in eerdere reviews waar ik dat ook zei, tegen details kunnen en gruwelijkheden. Er wordt gesproken over verminkingen, moord en verkrachtingen op de meest verschrikkelijke manieren die je kunt bedenken – en dan nog wel even wat meer, want ik kon dit soort, soms ook gewoon ranzige dingen, niet eens bedenken. Sorry mevrouw Slaughter, maar volgens mij moet je dan wel een beetje geflipt zijn om zoiets te bedenken en op te schrijven… Dat had wel wat minder gemogen.

Mijn algehele oordeel neigt toch wel naar de positieve kant, omdat ik toch wel wilde weten hoe het afliep, of het vermiste zusje gevonden zou worden en wat er precies heeft plaatsgevonden en omdat sommige personages wel interessant waren. Ik was ook wel nieuwsgierig hoe sommige wendingen dan weer in het verhaal geplaatst konden worden en wie de mysterieuze ‘ik-persoon’ die sommige hoofdstukken ‘schrijft’ was. Kortom: als je van erg gedetailleerde thrillers houdt met gruwelijke moorden en soms wat grof taalgebruik, maar met een spannend verhaal waarvan je tot het einde toe denk ‘hoe loopt dit af?’, dan kan ik je dit boek erg aanraden. Voor mij wordt het niet zo snel meer een boek van deze schrijfster denk ik, ik heb liever wat lichtere thrillers.

Het volgende boek waar ik nu in begonnen ben is ‘Het huis aan de Gouden Bocht’ van Jessie Burton. Dit is een historische, fictieve roman. Even iets heel anders… 😉