Twee weekendwandelingen.

Afgelopen weekend gingen Johan en ik weer eens een weekendje naar mijn ouders. Johan was zaterdag vrij (en ik hoef natuurlijk nooit naar werk op zaterdag – en daarnaast probeer ik op zaterdag sowieso niet te werken) dus we gingen op tijd weg. ’s Middags maakten we een kleine wandeling in het Leuvenumse bos. Dat is vlakbij mijn ouders. Er is trouwens ook een groot stuk zandverstuiving (het Hulshorsterzand en een aantal kilometer verderop het Beekhuizerzand – allebei aanraders om eens te gaan wandelen!), maar dit keer gingen wij in het bos wandelen. Er zitten op een bepaald stukje regelmatig ijsvogels en we wilden er graag eentje zien. Dat is gelukt! Ik kon er helaas geen foto van maken, want hij vloog razendsnel langs, maar we hebben ‘m wel gezien dus dat is tof! 🙂 Daarnaast zagen we ook een grote bonte specht (hoewel ik die meer gehoord dan gezien heb, haha).

Op zondagmiddag hebben we samen met mijn ouders nog een wandeling gemaakt, ditmaal bij de Stakerberg in de buurt. Dit is een grote weide met verschillende speeltoestellen en bankjes en eromheen is zowel bos als heide waar je kan wandelen. We hebben een wandelroute gelopen, de Tijdkijkerroute. Er stond geen afstand bij, maar ik denk dat het ongeveer 5 kilometer lopen was. Je loopt dan over de heide en door het bos en uiteindelijk kom je aan de achterkant van de speelweide weer uit. Vroeger ging ik hier wel eens heen met mijn ouders. Ik was er nu al heel lang niet meer geweest, dus het was wel leuk om hier weer eens te wandelen. Het was natuurlijk zowel zaterdag als zondag prachtig weer, dus was het extra fijn om te wandelen!

Op beide dagen heb ik wat foto’s gemaakt die ik vandaag aan jullie wil laten zien! Er zitten ook wat foto’s bij die Johan gemaakt heeft tijdens de wandelroute van zondag.

Zaterdag

Aan dit stukje van de Hierdense beek zitten dus regelmatig ijsvogels.

Het was nog niet zulk mooi weer als zondag, maar het was zeker aangenaam om te wandelen.
Je kan het niet zo goed zien op de foto’s, want het was nog een beetje bewolkt en we waren natuurlijk in het bos.

Zondag

Hier kun je wél gelijk zien dat het prachtig weer was! Ik heb een gedeelte van de route zelfs zonder jas kunnen lopen, echt zo fijn! Laat de lentetemperaturen maar blijven de komende tijd, ik hou ervan.

Dit is één van de redenen waarom ik wandelen bij mijn ouders in de regio zo tof vind.
Er is bos, heide, zandverstuiving, akkers en weilanden… Eigenlijk vrijwel alles en allemaal vlakbij!

We liepen dus de Tijdkijkersroute. Om de zoveel tijd staat er een rode verrekijker. Als je daar doorheen kijkt zie je een plaatje (op de lens geplakt) van hoe het vroeger was. Je gaat steeds verder terug in de tijd, het gebied bestaat dan ook al heel lang. Op iedere tijdkijker staat ook wat informatie over een tijdsperiode en een vraag of opdracht. Het is natuurlijk vooral voor kinderen bedoeld, maar ik vond het ook wel leuk om wat meer te leren over het gebied. Johan maakte even wat fotootjes door de tijdkijkers heen, zodat je wat beter kunt zien hoe het eruit ziet.

Aan het einde van de route staat ook een uitzichttoren. Deze is best wel hoog en de trap is open, dus mijn moeder en ik bleven lekker beneden. Johan is met mijn vader wel naar boven gegaan en heeft ook wat foto’s van het uitzicht gemaakt, die ik je nu ga laten zien.

Je hebt echt een prachtig uitzicht als je boven bent! Het was heel helder, dus in de verte konden ze zelfs de windmolens in Zeewolde zien! Hierden, waar mijn ouders wonen, konden ze trouwens niet zien, omdat dat iets lager en zeg maar ‘achter’ het bos ligt.

Terug naar de auto liepen we over de speelweide en omdat er een vrij lange rij stond voor de kabelbaan – die ook best wel laag was (anders was ik echt gegaan want ik HOU van kabelbanen haha!) – gingen mama en ik maar even schommelen. Dat blijft ook altijd fijn.

Het was echt een fijn weekend! Hebben jullie ook een leuk weekend gehad?

Geef een reactie

