Review boek één | Illusie.

Hopelijk zien jullie deze rubriek vaak terugkomen op mijn blog dit jaar, want ik ben van plan om veel te gaan lezen en ook reviews te schrijven over de boeken die ik lees. Stiekem is Illusie het tweede boek dat ik heb gelezen dit jaar, want Inferno was de eerste. Die heb ik echter al een keer gelezen – ik vind ‘m fantastisch – en ik denk dat de meesten van jullie die ook wel kennen. De eerste review, vandaar ook de titel ‘review boek één’, is dan dus ook van een ander boek. Het is het eerste boek van de tien die we gekocht hebben op het Boekenfestijn. Ik weet nog niet precies hoeveel boeken ik wil gaan lezen dit jaar. Het leek me wel tof om een account aan te maken op een site als Goodreads of Hebban, maar dit heb ik nog niet gedaan. Ik ga er eens over nadenken en dan schrijf ik er vast wel over binnenkort. Ik wil mezelf niet teveel druk opleggen door gelijk te zeggen ‘ik ga 52 boeken lezen dit jaar’, iedere week één, want waarschijnlijk gaat dat toch niet lukken, hoe leuk ik lezen ook vind. Ik zit nu te denken aan een uitdaging om minimaal 20 boeken te lezen. Dat is in ieder geval iedere maand één en in sommige maanden twee. Jullie lezen er vast nog wel over. Vandaag dus de review van het boek Illusie (waar inmiddels het prijsstickertje netjes van af is, haha).

image-2017-01-27-6

Het verhaal op de achterflap verraadt gelukkig niet teveel over de inhoud van het boek – vind ik na het lezen van het hele boek.

‘Een magische thriller…’ Een tienermeisje kruipt negen maanden na haar dood, onaangetast door de tijd, uit haar graf. Een levenloze engel valt ongeschonden uit de lucht midden op Times Square in New York.
Deze en andere onverklaarbare moorden zijn het werk van een seriemoordenaar die al gauw bekend komt te staan als de Tovenaar.

De mooie Jessica Blackwood gaf haar carrière als illusionist op na een traumatische gebeurtenis en slijt nu haar dagen als FBI-agent achter haar bureau. Daar komt verandering in als er zulke bizarre moorden worden gepleegd dat er iets bovennatuurlijks in het spel lijkt te zijn. Jessica is, als telg uit een oud illusionistengeslacht, de enige die deze seriemoordenaar lijkt te kunnen stoppen. Maar lukt het Jessica de moordenaar te ontmaskeren voordat zij zelf het doelwit van zijn kunsten wordt?

Dit verhaal dekt eigenlijk perfect de lading van het boek. Toen ik de eerste zinnen las dacht ik ‘oké laat maar, fantasyboek’, maar toen ik verder ging lezen bleek het een thriller te zijn. In combinatie met goochelen/illusionisme raakte ik wel geïnteresseerd. Zo’n boek had ik nog nooit gelezen.

Wat vind ik van het boek?
Aanrader! Ik bleef er eigenlijk steeds in lezen. Je komt best snel in het verhaal omdat het al gauw spannend wordt, hoewel je soms wel even door wat langere monologen en wat uitleg over goocheltrucs moet lezen. Dat vond ik hier en daar best ingewikkeld omdat ik er niet zoveel vanaf weet – wel leuk om er meer over te leren natuurlijk! De karakters in het boek vond ik eigenlijk allemaal wel interessant, de één wat boeiender beschreven dan de ander, maar ze voegen wel allemaal iets toe aan het verhaal. Toen ik het boek bijna uit had wist ik nog steeds niet hoe het af zou lopen met de Tovenaar – en wie het überhaupt is… – dus dat is mooi. Als ik halverwege al weet wie de seriemoordenaar is dan vind ik het eigenlijk niet zo leuk meer, zowel bij boeken als bij series en films. Dus dat is zeker een voordeel aan Illusie. Soms een beetje gruwelijk, de details worden goed beschreven, vooral heel erg spannend, bij vlagen grappig en soms ingewikkeld. Het was een fijn boek om 2017 mee te beginnen!

Het boek dat ik nu aan het lezen ben is een héél ander boek, namelijk een oorlogsboek dat ‘De baby’s van Mauthausen’ heet.

Een gedachte over “Review boek één | Illusie.