Het is alweer maandag en dat betekent dat morgen mijn tweede werkweek bij mijn nieuwe baan gaat beginnen. Ik ga vanaf deze week echt lesgeven aan verschillende klassen. Vandaag wil ik je echter nog wat meer vertellen over mijn eerste week bij mijn eerste echte ‘volwassen baan.’ Wat heb ik allemaal gedaan en welke klassen ga ik lesgeven de komende tijd? Per dag heb ik even een klein verslagje voor jullie geschreven en daarna zal ik vertellen wat de komende tijd de bedoeling is.
Maandag
Om 9 uur ’s ochtends had ik afgesproken – voor het sollicitatiegesprek had ik het ov zo gepland dat ik er om 8.40 uur al was, maar nu vond ik het een mooie kans om te kijken of het met de bus van 8 uur ook zou lukken; volgens 9292ov zou ik dan om 8.59 uur aankomen. Natuurlijk had 9292 weer eens véél te ruim gerekend met lopen en dergelijke dus was ik netjes rond 8.50 uur op school. Het eerste lesuur was al begonnen, want dat is op mijn school al om 8.10 uur!
Deze dag had ik wat afspraken met mensen om boeken te krijgen, te bespreken welke klassen ik krijg en hoe mijn programma voor deze week eruit zou zien. De Macbook die iedere leerling en iedere collega heeft, werd alvast geregeld en ook mijn accountgegevens (emailadres e.d.) zouden snel doorgegeven worden vanaf Personeelszaken (beetje lastig dat die op de hoofdlocatie, het mbo dus, zitten). In de tussentijd werd mijn rooster zo’n beetje in elkaar gezet en kreeg ik nogmaals een rondleiding door de school. Dit keer werd ik aan iedereen die we tegenkwamen voorgesteld en dus was het bijna een overload aan informatie deze dag, haha. Op klas 3 na heb ik nu de boeken van ieder leerjaar in huis trouwens. Voorlopig heb ik toch geen derde klas, dus het maakt ook niet uit dat ik die boeken (nog) niet heb. Ik heb maandag dus voornamelijk véél mensen ontmoet en ook veel informatie gehad over boeken, online leermethodes, extra methodes en dat soort dingen. Met een vol hoofd ging ik dan ook rond 14 uur naar huis. Op naar de dinsdag, waarop ik ’s ochtends een aantal lessen bij zou wonen die ik deze week zelf ga geven.
Dinsdag
Ik moest om 7 uur al de deur uit om op tijd op mijn werk te zijn. Ik was er netjes om 7.50 uur. Om 8.10 uur begint het eerste lesuur, dus kon ik nog even rustig koffie drinken in de (fijne!) docentenkamer en nog wat meer mensen ontmoeten. Het eerste uur had ik ‘leerjaar 2 bord’ zoals dat heet. Dit is een soort meeting met de docenten van een bepaald leerjaar (ik snap niet helemaal nog hoe ze dat indelen – ik krijg bijvoorbeeld leerlingen uit klas 1, 2 en 4 maar zit dus bij het bord van leerjaar 2) waarin de belangrijke ontwikkelingen van de afgelopen week, zoals positief als negatief, worden besproken. Dit alles wordt kort opgeschreven op een bord – vandaar de naam 😉 – en daarna worden er wat dingen doorgenomen die de komende week aan bod zullen komen. Degene die de ict doet (het is een kleine school met ongeveer 500 leerlingen, dus hij geeft ook les) zit ook in die groep dus kon ik gelijk een afspraak maken voor het ophalen van mijn Macbook die dag. Dat was wel handig. Ik hoorde gelijk van alles over lopende projecten, klassen, leerlingen en collega’s, dus voor mij was het prettig. Ik kon ook wat vragen stellen dus dat hielp ook wel.
Vervolgens heb ik een uur doorgebracht met een collega die nu de hulples geeft voor Nederlands aan acht brugklassers. Deze les ga ik vanaf a.s. dinsdag geven. Dit is voor begrijpend lezen. Hier wordt een bepaalde methode voor gebruikt zodat de leerlingen beter leren begrijpend lezen. Tevens wordt hun woordenschat uitgebreid. Ik vond het wel fijn om zo rustig te beginnen. Met de methode had ik al kennis gemaakt dus ik kon het goed volgen.
Het derde uur heb ik even bij mijn tweede klas, die ik gewoon Nederlands ga geven (reguliere lessen dus, 3 uur per week), gekeken omdat ik toch geen afspraken of lessen meer had. Dit was een lesje Duits, maar ik kon ze alvast wel even zien. Er zitten 26 leerlingen in mijn klas. Ook het observeren van andere docenten is nu als starter wel heel handig om te zien, want ik kan er erg veel van leren qua klassenmanagement en de werkwijze van deze organisatie. Na een kort gesprek met mijn leidinggevende – zeg maar, het is het hoofd van de onderbouw als ik het goed onthouden heb – ben ik naar huis gegaan, omdat ik ’s middags ook nog post moest bezorgen.
Woensdag
Ik begon pas om 12.50 uur, lekker rustig dus. Ik zit op woensdagmiddag twee uur op de zogenoemde ‘thuisbasis.’ Dit is een pilot met twee brugklassen om te kijken of het bevalt. Zij krijgen ’s ochtends les en zitten ’s middags op de thuisbasis, een soort leerplein, waar ze zelfstandig mogen werken aan hun huiswerk voor alle vakken. Er zit dan één docent bij die toezicht houdt. Ik ga hier kleine groepjes leerlingen helpen met begrijpend lezen. Er is een klein bij-lokaaltje waar ik dat kan doen, deze klassen zitten namelijk in portocabins omdat er in de school geen ruimte is (er zijn plannen voor nieuwbouw, want het gebouw is veel te klein nu). Vandaag heb ik gewoon meegekeken bij beide klassen, om eens te zien hoe ze werken en hoe ze zijn. Om 14.50 uur ben ik naar huis gegaan.
Donderdag
Om 8.10 uur mocht ik weer beginnen. Dit keer ook met een hulples, maar nu voor tweedeklassers. Zij gebruiken dezelfde methode voor begrijpend lezen verbeteren als de brugklassers, maar dan op een iets hoger niveau. Deze les werd gegeven door weer een andere docent, dus ik kon nu weer mooi kijken hoe hij de les in elkaar had gezet. Bij dit uur zitten 16 leerlingen. Vervolgens heb ik een uur meegelopen met een collega Nederlands, daarna had ik een tussenuur waarin ik een beetje met mijn Macbook heb zitten klooien (ik ben Windows gewend dus ik snap er nu langzaam steeds ietsje meer van) en daarna heb ik het Nederlands-uur van mijn tweede klas bijgewoond, bij dezelfde collega. Daarna ben ik naar huis gegaan, want de laatste hulples die ik bij zou wonen, voor vierdeklassers – examentraining is dit voornamelijk – ging niet door vandaag. Hen heb ik helaas dus nog niet gezien, ik hoop komende week even aan te schuiven bij een les Nederlands, voordat ik hen op donderdagmiddag zie.
Vrijdag was ik vrij van mijn werk en hoefde ik alleen post te bezorgen.
Wat ga ik doen?
Ik ben nu dus docent Nederlands. Ik ga werken op dinsdag, woensdag en donderdag. Op dinsdag werk ik ’s ochtends, op woensdag ’s middags en op donderdag bijna de hele dag. Deze komende week is lekker rustig opstarten, want daarna is het kerstvakantie.
Ik geef op dinsdagochtend een hulples aan brugklassers. Deze leerlingen zijn niet zo sterk in Nederlands en in het rooster van iedere leerling van de school zitten een vast aantal uren waarin ze bijles krijgen in een zwakker vak, of juist verrijkingsopdrachten als ze meer uitdaging nodig hebben, of extra huiswerkbegeleiding, etc. Ik geef dus de hulplessen Nederlands en deze zijn voornamelijk voor begrijpend lezen. Op woensdagmiddag ga ik dit ook doen bij twee brugklassen die dus op de thuisbasis, zoals net beschreven, zitten. Op donderdag geef ik een hulples begrijpend lezen bij tweedeklassers – 16 leerlingen – en ’s middags een hulples voor examenleerlingen. Dit is voornamelijk gericht op examentraining en dus op tekst verklaren en woordenschat (uitbreiden). Naast deze hulplessen, die je dus kunt zien als bijlessen Nederlands/begrijpend lezen, geef ik één tweede klas les. Hen geef ik de reguliere Nederlands lessen op dinsdag, woensdag en donderdag. Ik zie hen dus drie uur in de week. Mijn lesuren bestaan uit klokuren, dus ik heb lekker de tijd om veel te doen in een week. Dat vind ik wel prettig, ook omdat op mijn school ieder lesuur begonnen wordt met 5 minuten lezen. Iedere leerling heeft verplicht een leesboek bij zich en leest daar ieder uur dus minimaal 5 minuten uit. Bij de hulplessen doen we dit trouwens niet bij Nederlands, omdat dit een beetje dubbelop is en van de oefentijd voor begrijpend lezen, waarvoor ze eigenlijk komen, afgaat.
Het is een heel lang verhaal geworden van ruim 1400 woorden (!) dus bedankt als je dit allemaal gelezen hebt! Ik heb inmiddels ook een postvak, een soort pasje/token om te kunnen kopiëren, printen en scannen, een emailadres en inloggegevens en een (leen-)Macbook. Als dit online komt hoop ik dat mijn rooster ook goed in Magister staat, want dat is nu (vrijdagmiddag) helaas nog niet geregeld. Ik ben al wel gekoppeld aan de juiste studiewijzers en toetsen en ook mijn leerlingen kan ik nu bekijken. Dat is wel fijn. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn komende week, maar daar schrijf ik dan vast wel weer een – iets korter, haha! – artikel over! Bedankt voor het lezen 🙂
Wat leuk dat je een aantal dagen als docent gaat werken. Klinkt heel uitdagend en je bent er zo enthousiast over, leuk te lezen! Succes nog en veel plezier 🙂 Ik kijk uit naar de volgende verhalen/artikelen erover
Dankjewel! Tot nu toe is het heel leuk, eerste lessen gingen goed vandaag. Ben benieuwd naar morgen 🙂
Is wel gelijk een mooie job vormgeven en media, en dat voor de vmbo klassen dan zijn ze nog zo nieuwsgierig.