Hoera, ik heb een baan!

Het duurde even voordat ik dit artikel ging schrijven, maar nu is het dan zover. De (meeste) mensen die mij op Facebook en/of Instagram volgen of mij de afgelopen week (in het echt) hebben gesproken, weten het al, maar vandaag vertel ik je wat meer over mijn nieuwe baan! 🙂

Vorige week vrijdag had ik om 9 uur ’s ochtends al een sollicitatiegesprek. Ik had een aantal dagen daarvoor gesolliciteerd op een tijdelijke functie als docent Nederlands op de VMBO-locatie van het Grafisch Lyceum Rotterdam. Deze school richt zich, zoals de naam al zegt, voornamelijk op media en vormgeven en is als het ware een vooropleiding – middelbaar onderwijs – voor het mbo waarbij het aangesloten is: het Grafisch Lyceum van Rotterdam. De school bevindt zich op zo’n 5 minuutjes lopen van metrostation Blijdorp en is daarmee voor mij heel goed te bereiken met het openbaar vervoer.

Ik was dus uitgenodigd voor een gesprek, geheel tegen mijn verwachting in omdat ik, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, een tweedegraads bevoegdheid heb voor docent geschiedenis en dus niet voor Nederlands. Omdat er een groot tekort is aan Nederlands-docenten solliciteer ik wel regelmatig op zulke functies en nu dus voor het eerst met resultaat. Het gesprek verliep heel positief, de sfeer was heel goed en ik voelde me vanaf het binnenstappen in de school al welkom. Dat was heel erg fijn. Ik bleek de enige (!) kandidaat te zijn – en dat vond ik best tof – en kreeg na afloop van mijn gesprek gelijk een rondleiding door de school. Het is een vrij kleine school met maximaal rond de 500 leerlingen. Als startend docent vind ik het wel prettig om niet gelijk in een gigantische organisatie terecht te komen. Ik had me al goed ingelezen via de website en dus kon ik op veel vragen en uitleg al inspelen, erg fijn. Toen ik wegging had ik dan ook een heel goed gevoel en dacht ik ‘dit kan bijna niet misgaan.’ Natuurlijk hield ik nog even een slag om de arm, want anders zou ik heel teleurgesteld zijn als het toch niets was geworden.

’s Middags ging ik post bezorgen en vrijwel aan het begin – nog voor één uur ’s middags – werd ik al gebeld dat ik was aangenomen! Ik was – en ben! – natuurlijk ontzettend blij en het gaf zelfs niet dat het heel hard ging regenen tijdens het post bezorgen. Ik zou dinsdag een arbeidsvoorwaardengesprek hebben, maar dat werd uiteindelijk donderdagmiddag. Dit was op de MBO-locatie (het hoofdgebouw) van de school, met iemand van personeelszaken. Zij was gelukkig ook al aanwezig bij het sollicitatiegesprek, dus dat was erg fijn.

Aanstaande maandag kan ik als het goed is al beginnen! De eerste week gebruik ik dan denk ik om alles op te starten, ingewerkt te worden, lessen voor te bereiden en dat soort dingen. Ik weet op het moment van schrijven (vrijdag eind van de middag) nog niet precies wanneer ik ga beginnen, want er is nog geen contact met me opgenomen hierover, maar dat komt vast goed vandaag of anders maandag. Die ene dag maakt dan ook niet meer uit.

Het is dus een tijdelijke functie als docent Nederlands. De periode is in ieder geval tot aan de voorjaarsvakantie en daarna zie ik wel weer verder. Door langdurige ziekte van een collega en een tijdelijke collega die weggegaan is, is het nog niet helemaal duidelijk tot wanneer mijn functie beschikbaar is. Dat zie ik dan wel vanzelf, ik ben in ieder geval de komende periode lekker aan het werk!

Op deze VMBO-school hebben de leerlingen een aantal vaste uren in de week waarin ze bepaalde specifieke lessen krijgen. Dit kunnen verrijkingslessen zijn – voor leerlingen die wat meer uitdaging nodig hebben – of juist huiswerklessen of bijles in een bepaald vak. Voor Nederlands liggen deze uren op het moment helemaal plat omdat er niemand is om die uren te geven. Deze uren komen dus voornamelijk voor mijn rekening. Daarnaast krijg ik mogelijk één of twee reguliere klassen om les te geven. De bijlesuren zijn dus vast opgenomen in het rooster en worden waarschijnlijk gevuld met zo’n 10 tot 15 leerlingen per klas. Er wordt dan specifiek aandacht besteedt aan bepaalde aspecten van het vak Nederlands, zoals begrijpend lezen, tekstverklaring, woordenschat of grammatica. Het is maar net waar de leerlingen op dat moment de bijscholing in nodig hebben. Dit kunnen leerlingen zijn uit alle vier leerjaren en alle niveaus. De school heeft een algemene onderbouw, waar alle leerlingen van alle niveaus binnen het VMBO dus bij elkaar zitten, en een gesplitste bovenbouw met de niveaus kader, gemengde leerweg en theoretische leerweg.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat zijn. Ik heb nog nooit zulke specifieke lessen gegeven en zo gedifferentieerd gewerkt, dus dat wordt zeker een uitdaging. Mijn baan bestaat uit 0,5 fte en dat betekent dat het precies een halve baan is. Mijn precieze uren weet ik nog niet, maar ik ga waarschijnlijk mijn uren verdelen over drie dagen. Omdat het een tijdelijke baan is blijf ik het (voorlopig) combineren met mijn parttime baan als postbezorger. Mijn rooster wordt hier als het ware ‘omheen gebouwd.’ Ik vind het heel fijn dat ze zo goed met mij meedenken en goede ondersteuning en begeleiding bieden.

Volgens mij heb ik nu wel zo’n beetje alles verteld wat ik momenteel weet. Natuurlijk zal ik jullie op de hoogte houden van hoe het mij vergaat als docent Nederlands. Ik ben nu vooral heel erg blij én heel erg benieuwd naar mijn eerste ‘grote-mensen-baan!’ Als je nog vragen hebt mag je die natuurlijk altijd stellen!

6 gedachtes over “Hoera, ik heb een baan!

Geef een reactie

