Herfstlijstje | Witte chocolade cheesecake!

Het regent herfstlijstje-artikelen op mijn blog! Ik ben ook zo lekker bezig met alle leuke dingen die ik op het lijstje heb gezet! Iedere keer kan ik er wel wat leuke foto’s van maken en er iets over schrijven op mijn blog. Ik hoop dat het jullie nog niet verveelt, haha! Deze week bakte ik de cheesecake die ik graag wilde maken. Ik ben helemaal niet zo’n keukenprinses, maar het recept klonk zo lekker en het zag er zo geweldig uit dat ik niet anders kon dan deze cheesecake ook maken! Vandaag deel ik wat foto’s met je van het maken én natuurlijk het eindresultaat! Het recept dat ik gebruikt heb komt hier vandaan.

Op Instagram deelde ik een video waarin ik laat zien hoe het eruitzag toen ik net wilde beginnen met het maken van deze cheesecake:

Ik ga cheesecake maken vanmiddag 😊

A post shared by Linda Bestebreur (@lindabestebreur) on

Hier zie je ook al een beetje de ingrediënten. Als je geen zin hebt om het oorspronkelijke recept – dat ik gewoon heb aangehouden – helemaal te lezen, dan is hier nog even de lijst met ingrediënten:

Voor de cheesecake
300 gr brokspeculaasimage-2016-11-03
125 gr boter
300 gr witte chocolade
125 ml slagroom
600 gr roomkaas (ik heb naturel zuivelspread gebruikt, gaat prima!)
100 gr suiker
3 eieren
75 gr kruidnoten


Voor de gezouten karamel

15 gr boter
25 gr slagroom
30 gr suiker
zeezout

Op de foto zie je de hele zak kruidnoten en alle brokspeculaas die ik had gekocht – hiervan heb ik natuurlijk niet alles gebruikt (daarom kan ik nu, tijdens het schrijven van dit artikel, lekker kruidnoten eten, haha!)

Wat moet je doen? 
Verwarm de oven tot 180°C. Verkruimel de brokspeculaas in de keukenmachine (of op een andere manier). Smelt ondertussen de 125 gram boter in de magnetron. Voeg de boter en koekkruimel samen en roer goed door. Dit is de bodem van je cake. Bekleed je bakvorm met bakpapier en vet in. Doe het mengsel van de koekkruimel en boter in de vorm en druk het nog even aan met een lepel, zodat het goed plat is. De bodem moet dan 15 minuten bakken in de oven.
image-2016-11-03-1
Dit heb ik zo ongeveer gedaan, afgezien van het feit dat ik een combinatie heb van een oven en een magnetron, dus ik heb eerst de boter gesmolten in de magnetron en daarna de oven voorverwarmd. Dat gaat prima, want de oven voorverwarmen duurt niet zo lang dat je nog moet wachten nadat je de koek hebt verkruimeld en de boter en koekkruimels hebt gemixt met elkaar. Het ging trouwens prima in de keukenmachine, lekker snel!

image-2016-11-03-2 image-2016-11-03-3

image-2016-11-03-4

De volgende stap is het smelten van de witte chocolade en de 125 ml slagroom. Dit moet au bain marie, dus met twee pannetjes. Het duurde even voordat alle chocolade (300 gram!) was gesmolten, dus ondertussen kon ik al iets anders doen. Volgens het recept moest ik nu de gezouten karamel maken. Daar heb je echter nóg twee pannetjes (en ruimte) voor nodig en die heb ik helemaal niet. Daarom besloot ik het recept nu even om te gooien en de volgende stap te gaan doen.

image-2016-11-03-5 image-2016-11-03-6

Met een mixer moet je de roomkaas (maar liefst 600 gram) en de 100 gram suiker mixen tot een gladde massa. Al mixend moet je dan één voor één de eieren toevoegen. Ik weet niet of jullie dat kunnen, maar ik ben niet zo handig en ik heb geen 4 handen om dat allemaal tegelijk te doen. Ik zette dus steeds even de mixer stil en voegde dan een ei toe. Dan weer even mixen en dan weer een ei toevoegen. Dit doe je drie keer. Vervolgens voeg je de 75 gram kruidnootjes toe aan het beslag. Ik merkte al wel dat het beslag erg dun was. Ik heb het zo gelaten, maar uiteindelijk had dit wel gevolgen voor het eindresultaat van mijn cheesecake.

image-2016-11-03-7

Daarna heb ik de gezouten karamel gemaakt. In het ene pannetje moet je de 15 gram boter bruin laten worden. De 25 gram slagroom voeg je toe en dan roer je het goed door. Vervolgens haal je het van het vuur. In een ander pannetje moet je de 30 gram suiker koken met twee eetlepels water. Let op dat je eerst de suiker in de pan doet en dan het water. Als je de suiker al mengt met het water voordat je het gaat koken werkt het namelijk niet, heb ik gemerkt. Je moet de suiker koken tot het een diepbruine karamelkleur heeft. Blijf hierbij, want het kan zomaar zwart worden. Het duurt best wel even voordat het goed bruin wordt, maar als de randen bruin gaan kleuren gaat het ineens hard.

De gekaramelliseerde suiker haal je van het vuur. Het boter-roommengsel voeg je toe en dan roer je het goed door. Breng het vervolgens op smaak met gemalen zeezout (of gewoon het potje zout dat je in de keukenkast hebt staan – in mijn geval was dat toevallig zeezout). Nu heb je zelf gezouten karamel gemaakt! Ik had dit nog nooit gedaan, maar het lukte en het smaakte ook nog lekker. Hier was ik wel even trots op, ik laat dit soort dingen nog wel eens mislukken namelijk.

image-2016-11-03-8 image-2016-11-03-9

Het mengsel dat je eerder hebt gemaakt (met de roomkaas, suiker, eieren en kruidnootjes) doe je nu in de cakevorm. De kruidnootjes kun je het beste goed verdelen zodat je overal lekker kruidnootjes hebt. Als laatste giet je de karamel in een straal over het mengsel. Ik had lekker veel karamel haha, dus de hele cheesecake zat onder, yes!

Nu moet de cheesecake een uur in de oven op 130°C. Mijn oven heeft die temperatuur niet, dus ik heb ‘m gebakken op 125°C. Dat gaat ook prima. De cake mag uiteindelijk een beetje zacht zijn in het midden. Ik heb ‘m wat langer laten bakken omdat de oven wat kouder stond, maar mijn cheesecake was uiteindelijk heel zacht. De bodem liet los van de rest omdat de bodem wel heel hard was. Dit vond ik wel vervelend, want je kan geen mooie stukken afsnijden en op een bordje leggen. Dit mocht de pret echter niet drukken, want kijk hoe mooi de cheesecake eruitzag:

image-2016-11-03-10

Jummie! Deze cheesecake is net zo lekker als je denkt als je ‘m ziet en als je het recept leest. Johan vond het gelukkig ook heel lekker. Hij vond ‘m niet heel machtig, ik vond dat wel. Als je snel iets met veel kaas machtig vindt, dan raad ik je aan om een wat kleiner stukje te nemen. Je kan altijd nog iets erbij nemen, haha 😉 Wij hebben er in ieder geval van genoten! Ik denk dat ik binnenkort nog maar weer eens iets anders ga bakken, ik heb de smaak nu wel te pakken!

3 gedachtes over “Herfstlijstje | Witte chocolade cheesecake!

Geef een reactie

