Een dagje naar Dierenrijk Nuenen.

Donderdag zijn Johan en ik een dagje naar Dierenrijk Nuenen geweest. Dit is een dierentuin die zich profileert als ‘familiedierentuin’ en is gelegen in Nuenen, een stadje vlakbij Eindhoven. We waren om iets voor openingstijd – om 10 uur – in het park en we konden vrijwel direct naar binnen. Net voor de ingang zie je al stokstaartjes en ara’s. Er zijn meer dierentuinen die dat hebben (bijvoorbeeld Ouwehands in Rhenen en Zoo Parc Overloon) en ik vind het altijd erg leuk als je als het ware al door de dieren begroet wordt voordat je binnen bent.

We hebben ons van 10 tot ongeveer 15 uur prima vermaakt in het park. Er waren vrijwel alleen maar gezinnen met (kleine) kinderen of opa’s/oma’s met kinderen. Ik heb maar een paar jonge stellen gezien zoals wij. Ik denk dat dit toch komt doordat de dierentuin vroeger bekend stond als ‘de kinderdierentuin’ en nu dus als ‘de familiedierentuin.’ Laat je hierdoor niet weerhouden om erheen te gaan trouwens, want het is een erg leuk en mooi park! De hokken zijn schoon en de meeste zijn erg ruim. Het personeel is er vriendelijk en er zijn veel verschillende diersoorten. We hebben allerlei dieren gezien, waaronder een aantal die ik nog niet veel in andere dierentuinen heb gezien (zoals de goliath-reiger en de kraagbeer). Verder hebben we ‘de dierenshow’ bekeken (die was geen zak aan en echt heel erg op kinderen gericht, met een dierverzorger die niet bepaald liefdevol met zijn dieren omging – het waren kleine dieren zoals fretten en ratjes – en die zichzelf heel grappig vond) en de olifantentraining. Dit was wel heel erg leuk. Ik heb hier ook een paar foto’s van toegevoegd (die heeft Johan gemaakt), dus daar zal ik nog wel wat meer over vertellen.

Ik kon niet zo goed kiezen welke foto’s ik wilde laten zien. Ik had er meer dan 70 gemaakt en dat is voor mijn doen heel veel. Uiteindelijk zijn er 36 foto’s die het gehaald hebben voor dit artikel. Alsnog best veel, maar ik wilde ze toch lekker allemaal aan je laten zien!

image-2016-10-28-1 image-2016-10-28-2

Zoals gezegd zaten de stokstaartjes al voor de ingang van het park op ons te wachten. Er zijn in Dierenrijk verschillende gedeelten waar je tussen de dieren door kan lopen. De rode vari die je rechts ziet zat ook los, samen met de ringstaartmaki’s (waar ik geen goede foto van heb). Heel leuk! Ik wil deze vari’s nog een keertje aaien, want ze zijn volgens mij ongelooflijk zacht. In Overloon kon ik wel een keertje de staart van een ringstaartmaki aaien en die is al zo zacht. De vari heeft nog een veel dikkere vacht. Mooi beestje.

image-2016-10-28

Deze foto verdient de titel ‘origineelste voetenfoto ooit’, haha. Er waren heel veel beverratten in het park. Ik weet niet of jullie die allemaal kennen, want er zijn niet veel dierentuinen die deze dieren hebben. Ik heb dus even een linkje toegevoegd zodat je wat meer over ze kan lezen als je dat leuk vindt. Ze lijken een beetje op bevers qua vacht en leefwijze en hun staart lijkt dan weer een beetje op die van een rat. Het is een knaagdier. Leuk feitje: ze hebben hele lange tanden (net als een bever) en die zijn oranje van kleur! Ik ken ze alleen uit Faunapark Flakkee (daar zit er volgens mij eentje, of hooguit twee) en Johan zei dat ze ook in Artis wonen. Hier in Nuenen waren er maar liefst 14! Heel erg leuk. Ze mochten ook gevoerd worden (hebben wij niet gedaan maar er waren veel mensen die dat wel deden) en dat wisten ze natuurlijk, dus zaten ze allemaal heel dicht bij het glas. Dat was wel heel erg leuk. We hebben hier best lang staan kijken, schattige beestjes.

image-2016-10-28-3 image-2016-10-28-6

Dierenrijk Nuenen heeft vrij veel vogels en ook veel kleine(re) zoogdieren. Laat ik die nu allebei heel erg leuk vinden! Links zie je één van de vele lepelaars en rechts een rode panda – daar hadden ze er maar liefst 4 van, superleuk! Ik vind die altijd zó schattig. Oh, en ik vind het stom dat kinderen altijd als ze zo’n anemoonvis zien heel hard ‘NEMO!’ roepen, maar nooit ‘HUPIE!’ als ze een rode panda zien. Handen omhoog als je Hupie van het WNF ook nog kent (hij staat overigens nog steeds op de Tamtam)!

image-2016-10-28-4 image-2016-10-28-5

Er zijn ook best veel olifanten, waaronder nog een kleintje (links). De training is met een olifantenvrouwtje. Dit zie je verderop nog. Het was trouwens een grauwe (en koude) dag, dat kun je wel zien aan de foto’s denk ik. Op deze foto’s pakt het wel heel mooi uit vind ik. Naast de vele vogels en kleine(re) zoogdieren zijn er dus ook een aantal grote zoogdieren, zoals deze Aziatische olifanten.

image-2016-10-28-7 image-2016-10-28-8

Er waren ook everzwijnen en die hadden jongen, zo schattig! Die moest ik natuurlijk wel even op de foto zetten terwijl ze druk in de modder aan het wroeten waren. Rechts zie je de, naar mijn mening nog steeds ondergewaardeerde, maraboe. Ik vind het beest mooie vogels, maar veel mensen vinden ze lelijk en/of eng. Ze wonen in veel dierentuinen en als ik ze zie, moet ik ze altijd even fotograferen.

image-2016-10-28-9 image-2016-10-28-10

De grauwe lucht en de herfstkleuren maakten het ook mogelijk om het mooie plaatje links te schieten, van de Schotse hooglanders. Ik heb nog nooit Schotse hooglanders in een dierentuin gezien! Wel leuk, hoewel ik ze in het wild nog wel eens dichterbij heb gezien, haha. Het blijven indrukwekkende dieren.

image-2016-10-28-31 image-2016-10-28-32

De hooglanders liepen boven op een heuvel. Beneden was een soort kinderboerderij met een speeltuintje, witte melkgeiten – die ik natuurlijk moest aaien – en heel veel kippen. En kinderen. Die hadden ze er ook.

image-2016-10-28-11 image-2016-10-28-12

Er was ook een kunstmatige heuvel gemaakt zodat de Alpensteenbok zich ook op zijn gemak voelt. Indrukwekkende horens heeft dit dier zeg! Rechts zie je de flamingo’s. Die liepen in een enorme volière waar je doorheen kon lopen en waar de verschillende vogelsoorten dus losliepen.

image-2016-10-28-13 image-2016-10-28-14

Ik heb later op de dag nog wat meer foto’s gemaakt in deze volière, dus die komen zo nog voorbij. Links zie je ongeveer de helft van de volière op de foto. De witte en roze stipjes zijn allemaal vogels. Er waren onder andere verschillende soorten eenden, verschillende ibissoorten, pelikanen (die ook gingen vliegen, superleuk!), koereigers (kleine witte reigers zijn dat) en de vogels die je rechts ziet: de goliathreiger (of reuzenreiger, maar ik vind goliath veel toffer klinken haha). Dit is de grootste reigersoort ter wereld. Ik heb ze volgens mij slechts één keer eerder gezien in een dierentuin, je ziet ze bijna nergens. Ze zijn erg indrukwekkend van dichtbij (deze zaten best ver weg, ik heb straks nog wat foto’s van toen ze best dichtbij zaten). Je kan het nu misschien niet zo goed vergelijken met de gewone zilverreiger die je gewoon bij je om de hoek kunt zien, maar ze zijn zo’n 120 tot 152 centimeter lang en hun spanwijdte is maar liefst 185 tot 230 centimeter! Daar kun je je misschien wat meer bij voorstellen. Ik heb van de soortnaam even een linkje gemaakt zodat je nog wat meer kunt lezen als je dat leuk vindt.

image-2016-10-28-15 image-2016-10-28-18

Poolvosje (er was ook een steppevos maar daar heb ik geen foto van) en cheeta’s. Volgens mij rennen deze nooit, want ze zien er nogal dik uit. Vinden jullie niet? Net alsof ze obesitas hebben – vooral die rechter.

image-2016-10-28-16 image-2016-10-28-17

Er waren twee prachtige Europese lynxen. Zo mooi! Ik kon niet dichterbij komen,
vandaar dat het hek ook de foto’s siert.

image-2016-10-28-19 image-2016-10-28-20

Oerossen. Ook al zo indrukwekkend met die horens (en ze zijn erg groot).

image-2016-10-28-21 image-2016-10-28-22

Er zijn twee uilensoorten in Dierenrijk: de Europese oehoe (kon ik niet mooi fotograferen want hij zat te ver weg) en de sneeuwuil. Eén van de sneeuwuilen wilde wel even poseren.

image-2016-10-28-23 image-2016-10-28-24

Er zijn ook vier ijsberen – een mannetje en een vrouwtje en twee jongen, die vorig jaar geboren zijn. Ze zijn toen Nick en Simon genoemd maar het bleken later toch meisjes te zijn. Daarom heten ze nu Nicky en Simone, hahaha. Je kunt bij ijsberen het geslacht moeilijk zien. Rechts zie je één van de vele vogels uit de volière die ik net liet zien: de rode ibis.

image-2016-10-28-25 image-2016-10-28-28

Andere ibis: de Waltrap of kaalkopibis. Rechts: wasberen. Eén van de wasberen had een soort albinisme, erg bijzonder om te zien! Er zaten hier ook stinkdieren in het hok en bevers! Die waren ook erg leuk, want ze hadden maar liefst 4 jongen! Ze zaten echter binnen dus je kon ze wel zien, maar niet goed fotograferen door het glas. Er zwom er eentje in de vijver buiten (ik denk het mannetje) en er stond een klein kindje (hooguit 4 of 5 jaar) met zijn opa bij. Dat kindje riep ‘een zeehond!’ Dus die opa zei ‘nee hoor, dat is een bever.’ Zulke kleine kindjes mogen dat wel zeggen 😉 Ik wees het jongetje erop dat er boven in de boom ook nog een wasbeer zat. Dat vond hij wel heel bijzonder, haha. Zo schattig!

image-2016-10-28-29 image-2016-10-28-30

Nog meer goliathreiger ❤

image-2016-10-28-33 image-2016-10-28-34

image-2016-10-28-35

Tot slot de olifantentraining. Er zijn altijd twee verzorgers bij en ze doen dit iedere dag. De olifant weet door bepaalde woorden, gebaren en voorwerpen wat ze moet doen. Heel knap. Ze krijgt dan een beloning in de vorm van een snoepje, een broodje (een heel brood dus, haha) of een appel als ze het goed doet. Ze controleerden zo de voor- en achterpoten, de staart en ze konden de olifant laten keren en ook het oor controleren. Dit vond ik wel heel leuk om te zien, erg origineel van de dierentuin en ik had het ook nog nooit gezien. Heel leerzaam en leuk!

Het was een leuke dag! Dat heb je vast wel gezien aan de vele foto’s en vooral ook aan mijn lange verhalen, haha. Geef jezelf even een schouderklopje als je dit hele artikel gelezen hebt, want het bestaat uit maar liefst 1600 woorden! Oeps. Haha!

2 gedachtes over “Een dagje naar Dierenrijk Nuenen.

Geef een reactie

