De eerste twee boeken van #Boektober.

Zoals ik een tijdje terug al vertelde, doe ik mee aan #Boektober. Het leek me wel leuk om jullie ook wat te vertellen over de boeken die ik heb gelezen! Ik ben inmiddels op de helft van het doel dat ik mezelf gesteld heb. Ik wil deze maand proberen om 4 boeken te lezen. Dat is soms weinig voor mij, maar de laatste tijd is het best veel. Daarom leek het me wel mooi om mee te doen aan deze uitdaging, zodat ik weer wat meer ga lezen. Ik hou namelijk heel veel van lezen!

Helemaal aan het begin van deze maand las ik eerst nog het boek uit waar ik al een tijdje in bezig was, Enigma in Parijs. Dit boek gaat over een assistent-detective die in plaats van zijn baas (de echte detective dus) naar de bijeenkomst van de groep ‘de Twaalf Detectives’ gaat in Parijs. Deze bijeenkomst vindt plaats tijdens de Wereldtentoonstelling – waarvoor de Eiffeltoren ook gebouwd is. Het verhaal sprak me wel aan, maar de uitwerking was helaas minder. Ik vond het regelmatig langdradig en soms ook moeilijk te volgen vanwege het lastige taalgebruik. Al met al niet per se een aanrader, hoewel ik de historische details wel leuk vond – en ook de zaak die besproken en uitgezocht werd was wel interessant: één van de detectives werd vermoord. Wie de moordenaar was, was uiteindelijk best voorspelbaar vond ik, maar het was voor het verhaal wel mooi.

image-2016-09-30

Het eerste boek dat ik echt voor #Boektober ging lezen, was Stoner. Dit is een roman die geschreven is door John Williams. Ik heb ‘m al vaker in de boekwinkels zien liggen – het boek is oorspronkelijk al uit 1965, maar is een aantal jaren geleden opnieuw uitgegeven. Het is toen weer een bestseller geworden, net als na de eerste uitgave. John Williams heeft nog meer boeken geschreven en ik kan je al verklappen dat ik na het lezen van Stoner héél graag nog meer boeken van deze auteur zou willen lezen! Als je houdt van wat langzamere boeken, waarin misschien niet zoveel actie en spanning zit, maar wel veel prachtige zinnen en veel kwetsbaarheid, gevoel en strijd, dan kan ik je dit boek echt aanraden. Het leest niet altijd even makkelijk, maar dat komt ook doordat het natuurlijk al een ouder boek is.

Het verhaal gaat over William Stoner, die aan het einde van de negentiende eeuw wordt geboren. Hij groeit op in een arm boerengezin. Hij krijgt de kans om te gaan studeren aan een nieuwe landbouwschool, waar hij ook kennismaakt met vakken over Engelse literatuur. Daar wordt hij zo door geraakt dat hij, tot verdriet van zijn ouders, een carrière start als hoogleraar Engels aan de universiteit. Hij faalt regelmatig tijdens zijn carrière en ook zijn huwelijk met een vrouw uit een goede, rijke familie mislukt. Hij krijgt een prachtige dochter, maar zijn vrouw en dochter vervreemden langzaam van hem. Een relatie met een andere vrouw moet hij ook beëindigen, hoewel hij meer leeft gedurende die affaire dan gedurende zijn hele huwelijk. Hij wil geen schandaal veroorzaken aan de universiteit. Uiteindelijk sterft Stoner in anonimiteit. Hij laat zijn sporen achter in sommige levens, maar zijn leven speelde zich voornamelijk af in de marge.

Wat ik zo mooi vond aan dit boek is het gewone dat beschreven wordt. Het is helemaal geen spectaculair verhaal. Het zou zomaar je eigen leven kunnen zijn, zo eenvoudig en simpel. De tijdsgeest wordt prachtig beschreven. Er zit veel pijn in het boek en dat voelde ik echt toen ik aan het lezen was. De kwetsbaarheid, de strijd die Stoner voert gedurende zijn leven, het wordt allemaal zo prachtig en levensecht beschreven. Ik werd helemaal meegenomen in het verhaal en dat is iets waar ik heel erg van hou. Ik vind zulke boeken heel erg mooi. Ik hou ook veel van spannende, ingewikkelde thrillers, maar deze roman was echt prachtig. De recensies zijn heel lovend, zo schrijft de New York Times: ‘Een perfecte roman, zo prachtig verteld, zo schitterend geschreven en zo hartverscheurend dat hij je de adem beneemt.’ Dit legt de lat voor het boek wel hoog, want ik wilde niet teleurgesteld worden. Dat werd ik echter zeker niet. Ik vond het een van de mooiste boeken die ik ooit heb gelezen en het maakt me erg nieuwsgierig naar Augustus en Butcher’s Crossing, de andere boeken van John Williams.

image-2016-09-30-2

Het tweede boek dat ik las deze maand is Mysteries uit het Christendom. Ik vind boeken over religie vrijwel altijd heel interessant. Dit boek kwam ik een keer tegen in boekhandel Quist in Bergen op Zoom (zo’n prachtige boekhandel!) voor maar €5. Ik kon het niet laten liggen. Het boek heeft me zeker niet teleurgesteld. In vlot geschreven hoofdstukken komen verschillende mysteries uit het christelijk geloof aan bod. De auteurs hebben wat mij betreft een goede keuze gemaakt: ze nemen zelf geen positie in maar bespreken verschillende theorieën. Wetenschappelijk onderbouwde theorieën, maar ook op religie gestoelde beweringen worden uitgelegd. Het is duidelijk, leest makkelijk weg en het is erg interessant. De onderwerpen die besproken worden zijn de Heilige Graal, de Lijkwade van Turijn, de bloederige tranen van een Mariabeeldje in Italië, pater Pio, de visioenen van zuster Lucia uit Portugal en de Dode Zee-rollen. Sommige onderwerpen wist ik al wel iets over, maar ik heb tijdens het lezen van alle onderwerpen nog wel iets geleerd. Een aanrader!

Tot nu toe dus een goede score voor #Boektober! Twee mooie boeken gelezen, nog twee te gaan. Ik ben nu net begonnen in Het heelal van Stephan Hawking. Ik denk dat ik tijdens het lezen van dit boek wel een aantal keren ga denken ‘hier ben ik het totaal niet mee eens’, maar ik ben wel heel benieuwd naar wat hij nu precies voor mening heeft over het heelal en over (onder andere) het ontstaan van het leven. Het boek is wetenschappelijk, maar wel vrij leesbaar geschreven – is mijn oordeel na de eerste ongeveer 20 pagina’s – en er staan veel afbeeldingen in die het lezen wat gemakkelijker maken. Ik ben benieuwd!

Daarna staat er nog één boek op het programma (over de vrouwen van het oude Rome), maar ik weet nog niet of ik die dan ga lezen of toch nog een ander boek. Als de maand voorbij is zal ik over de andere twee boeken die ik hopelijk nog uit ga lezen ook reviews schrijven.

Welk boek ben jij momenteel aan het lezen?

 

Geef een reactie

