Een dagje naar Zoo Parc Overloon.

Afgelopen week was Johan twee dagen vrij, op woensdag en donderdag. We wilden één van deze dagen graag naar Bobbejaanland – waarvoor we, via een voucher die in Johans kerstpakket zat en die we nog steeds niet besteed hadden, het tweede kaartje gratis konden krijgen – maar het bedrijf waar we de tickets gekocht hadden deed er nogal lang over om de e-tickets naar ons te mailen. Dat is natuurlijk ook wel ongelooflijk moeilijk om te doen en daarom is het logisch dat het een aantal werkdagen duurt. Stelletje eieren. #sarcasme We wilden eigenlijk wel een dagje weg, dus ging ik op Vakantie Veilingen op zoek naar iets leuks. Ik bood een aantal keren mee op een veiling voor twee kaartjes voor Zoo Parc Overloon en zowaar won ik ineens de veiling! Voor slechts €10 (plus vervolgens de gebruikelijke €5 kosten voor Vakantie Veilingen zelf) hadden we twee kaartjes voor het park en daar gingen we dus gelijk de volgende dag, donderdag, een dagje heen – Vakantie Veilingen kan namelijk wél direct twee e-tickets mailen. Normaal gesproken kosten de toegangskaartjes voor deze dierentuin €14 per persoon en daar komt dan nog €5 bij voor het parkeren. We hebben dus aardig wat geld bespaard! En dat bezoekje aan Bobbejaanland komt er binnenkort natuurlijk alsnog! Gelukkig vinden we het ook helemaal niet erg om een dagje naar de dierentuin te gaan.

Het was donderdag, zoals jullie weten, erg warm. Overloon is voor ons ruim anderhalf uur rijden, dus we besloten vanwege de afstand en de warmte, op tijd te vertrekken. Rond 10.15 uur waren we dan ook al in het park. Het was er erg rustig, dat kwam natuurlijk door de warmte. Dit vonden we echter eigenlijk alleen maar fijn. De man bij de kassa waarschuwde ons wel dat we misschien niet zoveel dieren zouden zien vanwege de warmte, maar dit viel uiteindelijk alles mee. Veel hokken hadden nog wel aardig wat beschutting – net als het park zelf trouwens, er zijn veel paadjes omgeven door bomen – en dus hebben we op twee diersoorten na alle dieren gezien. We hebben wel twee rondjes door het park gelopen. Dit kan ook makkelijk qua tijd. Deze dierentuin is namelijk niet heel erg groot, maar er zijn wel alsnog aardig wat dieren te zien. Voornamelijk zoogdieren (grote zoals tijgers en leeuwen, maar ook veel kleine zoals kleine apensoorten) en een aantal vogelsoorten.

Het park vond ik erg mooi aangelegd, het ziet er mooi verzorgd uit. Het personeel is trouwens ook vriendelijk, dat vind ik ook altijd prettig. Daarnaast is er volop parkeergelegenheid, ook niet onbelangrijk. Hier betaal je dus wel €5 voor, maar bij vrijwel alle dierentuinen betaal je voor parkeren. €5 valt dan trouwens zelfs nog mee. Wat ik wel gek vond, was dat het park vrijwel nergens aangegeven werd toen we in de buurt kwamen. We hebben slechts één wegwijzer gezien en dat was zo’n 500 meter van het park. Natuurlijk hadden we wel een navigatiesysteem, maar het viel me gewoon op. Andere dierentuinen staan eigenlijk altijd aan. Verder was eigenlijk alles in het park prima aangegeven, de looproute wordt bijna overal duidelijk aangegeven dus je loopt vrijwel geen kans om dieren te missen. De plattegrond is daarentegen niet zo duidelijk en er staan niet bij alle hokken een bordje welk dier erin zit. Nu zijn wij niet compleet achterlijk, we bezoeken vaak dierentuinen en kennen dus ook veel diersoorten, maar ik vind het wel netjes als overal gewoon een bordje staat met ‘deze diersoort zit hier’ en wat weetjes over het dier. Dit is ook fijn als je de diersoorten wel herkent, je weet dan namelijk waar je naar moet zoeken als je niet gelijk (een) dier(en) ziet in het hok.

Oké, genoeg gekletst. Ik ga jullie zoals altijd bij verhaaltjes over dierentuinen (en andere dagjes uit) foto’s laten zien die ik heb gemaakt!

image-2016-08-28 image-2016-08-28 (1)

Nog voordat je binnen bent, is er al een hok met twee diersoorten erin: kleine rode panda’s en otters. De combinatie van deze twee diersoorten in één hok was voor ons nieuw. Wel leuk. Rode panda’s zie je in andere dierentuinen niet zo vaak – of het park heeft deze dieren niet, of er is zoveel begroeiing dat je ze nauwelijks of niet ziet. Hier konden we de panda’s wel heel goed zien (ik had last van het felle licht, dus vandaar dat de foto een beetje donker is).

image-2016-08-28 (2) image-2016-08-28 (3)

Wat ik heel leuk vond aan deze dierentuin was dat er verschillende gebieden met dieren waren waar je tussen de dieren kunt lopen. Je ziet hiervan een voorbeeld op de foto (rechts). In dit gebied liepen onder andere ook de dromedarissen die je links ziet. Leuk, want de meeste dierentuinen hebben kamelen en geen dromedarissen.

image-2016-08-28 (4) image-2016-08-28 (5)

De dieren die je hier op de foto ziet – een tapir en een capibara (ik hou van capibara’s) – zaten ook bij elkaar in één hok. Dit hok was trouwens, net als veel andere verblijven, heel groot. Fijn.

image-2016-08-28 (6) image-2016-08-28 (7)

Baardaap, ook wanderoe genoemd – Neusbeer. Dit park heeft overigens twee soorten neusberen, maar van de andere heb ik geen foto gemaakt. Deze op de foto is de soort die je het meeste ziet in dierentuinen.

image-2016-08-28 (8) image-2016-08-28 (9)

Nog meer dieren die in hetzelfde verblijf wonen: vicuna’s (een soort lama/alpaca) en emoes.

image-2016-08-28 (10) image-2016-08-28 (11)

Zoo Parc Overloon heeft twee soorten tijgers. Als eerste deze: de Siberische tijger.

image-2016-08-28 (12) image-2016-08-28 (13)

En als tweede: witte tijgers! Die hebben ze niet veel in dierentuinen, dus wel tof om te zien. Wat ik wel goed vind is dat er vrijwel niet meer gefokt wordt met witte tijgers. Omdat dit geen echt wilde soort is – er is er ooit één gevonden in het wild, dat was een mutatie, en daar zijn mensen mee gaan fokken omdat ze ‘m erg mooi vonden – kloppen de dieren niet helemaal. De ruggenwervel is vaak minder sterk en ze worden sneller ziek. Hierdoor gaan ze ook weer eerder dood omdat ze niet zo goed prooien kunnen vangen. In de dierentuin wordt goed voor ze gezorgd, maar ondertussen wordt ook vooral voorkomen dat er meer witte tijgers komen – behalve misschien jonkies van dit stel dan. In Overloon wonen twee witte tijgers.

Rechts op de foto zie je trouwens nog een cheeta, die hebben ze ook in dit park. Vroeger was dit mijn lievelingsdier – ik weet niet zo goed waarom. Ik vind ze nog steeds erg mooi, maar ik heb tegenwoordig niet echt meer één lievelingsdier. Eerder meerdere. Vinden jullie het leuk als ik daar eens een artikel over schrijf?

image-2016-08-28 (14) image-2016-08-28 (15)

Er waren ook kamelen – waaronder een witte, die had ik nog nooit gezien! Er waren overal in het park kleine paadjes waar je over stenen en dergelijke kon klimmen en kleine stukjes parcours die je kon afleggen. Eén van deze paadjes moest mijn grote kind – 😉 – even uitproberen.

image-2016-08-28 (16) image-2016-08-28 (17)

Ineens zat er een wilde eekhoorn op het pad. Zulke mooie, schattige beestjes! – Er waren ook flamingo’s.

image-2016-08-28 (18) image-2016-08-28 (19)

In Overloon wonen maar liefst 3 dwergnijlpaarden! Ik ken wel een aantal parken waar ze deze kleine nijlpaardensoort hebben, maar meestal is er dan maar eentje.

image-2016-08-28 (20) image-2016-08-28 (21)

Er waren ook pelikanen. Deze zaten in een groot verblijf naast het gebied waar je tussen kleine aapjes door kon lopen (er waren verschillende soorten, maar ik heb van geen van alle een foto gemaakt, haha). Het park heeft ook een uilensoort, namelijk sneeuwuilen. Er waren er maar liefst vier in het hok.

image-2016-08-28 (22)

Tot slot een foto van de wasbeerhonden. Grappige beestjes.

Het was een fijn dagje. Dierentuin-bezoekjes zijn sowieso fijn vinden wij. Ik kan deze in ieder geval van mijn lijstje met bezochte dierentuinen afstrepen. Ik raad een bezoekje aan Zoo Parc Overloon zeker aan, het is een mooie, niet al te grote, dierentuin om te bezoeken.

4 gedachtes over “Een dagje naar Zoo Parc Overloon.

  1. “…niet echt meer één lievelingsdier. Eerder meerdere. Vinden jullie het leuk als ik daar eens een artikel over schrijf?” – JA! 😀

    Ik wist trouwens niet dat je een foto had gemaakt toen ik over dat touw liep…

Geef een reactie

