Mijn week op de Kriemelberg met het Baken!

Het is inmiddels al een week stil hier op de blog. Terwijl ik op de camping was kwam er iedere dag gewoon een artikel online, dus misschien heb je niet eens gemerkt dat ik weg was. De dag nadat ik terug kwam (vorige week zaterdag, 20 augustus) kwam het laatste ingeplande artikel online en sindsdien heb ik niets meer geschreven. Ik had er steeds geen zin in. Dat kwam denk ik onder andere door de warmte, doordat ik bezig was met het fotoalbum van de vakantie (die is nu af, ik wil ‘m binnenkort laten zien in een artikel) en met uitrusten van de week op de camping. Die weken zijn namelijk altijd erg intensief – je bent van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezig en hebt niet zoveel (lees: nauwelijks) tijd voor jezelf. Dit vraagt altijd best veel van me. Waarom ik het dan doe?, vraag je je misschien af. Omdat het fantastisch is!

Ik heb weer ontzettend genoten van het campingwerk. Dit jaar was voor mij de zevende keer. De maximumleeftijd als teamlid is 25 weet ik inmiddels, dus volgend jaar wordt dan de laatste keer (als teamlid, wie weet kan ik nog mentor worden – eens kijken of dat bij me past). Voor het geval je niet weet wat zo’n week inhoudt, even een korte uitleg (je kan ook zoeken op mijn blog op ‘het Baken’ of ‘de Kriemelberg’, dan vindt je ook wat oude artikelen over eerdere jaren op de camping): met een team (dit jaar bestond het uit 7 meiden en 1 jongen), ondersteund door mentoren die bijvoorbeeld boodschappen doen e.d., zit je van zaterdagochtend tot vrijdagavond op de camping. Onze camping is de Kriemelberg in Ermelo. Het werk gaat uit van het Baken uit Harderwijk, dit is een interkerkelijke commissie. Landelijk zijn zij aangesloten bij Dabar, van de IZB. Op heel veel campings door heel Nederland wordt campingwerk gedaan in de zomer. Ik zit dus al zeven jaar op de Kriemelberg en het is daar altijd heel fijn. We hebben ’s ochtends clubs voor de kinderen (vanaf ongeveer 3 á 4 jaar t/m 8 jaar), tieners (9 t/m 11 jaar – die groep heb ik dit jaar gedraaid – vermoeiend maar heel erg leuk!), jongeren (12-16 jaar) en jongeren boven de 16. Verschillende thema’s worden besproken en bij de kinderclub is het vooral veel liedjes zingen en knutselen. Deze clubs hebben allemaal een christelijke karakter – het werk van het Baken is namelijk evangelisatie- en recreatiewerk. Het is uiteraard wel op een laagdrempelige manier, want de mensen hebben natuurlijk wel vakantie!

’s Middags en ’s avonds zijn er activiteiten, bijvoorbeeld voor kinderen, jongeren of volwassenen. Hierbij kun je denken aan van alles eigenlijk, van een bingo tot een estafette tot waterspelletjes (die altijd uitlopen op een watergevecht, zo ook in onze week) tot een bosspel. ’s Avonds sluiten we de dag af met een avondsluiting – dit heeft weer een christelijk karakter – en daarna als het goed weer is, een kampvuur. Vervolgens evalueren we nog met het team en mentoren de dag en bespreken we de volgende dag.

Deze week zat ik met een aantal mensen op de camping die ik al kende, maar ook met een aantal – voor mij – nieuwe mensen. Het was heel erg fijn! Het klikte ontzettend goed tussen iedereen en ook met de campinggasten en het programma zat heel sterk in elkaar. De voorbereiding was heel goed en daardoor liep alles eigenlijk prima. De laatste twee dagen zaten één van de meiden uit het team en ik grotendeels aan de kant met wondroos (inmiddels gaat het weer prima trouwens – ik ben weer van de antibiotica af gelukkig en mijn voet is niet meer véél dikker dan normaal), maar doordat het allemaal zo goed geregeld was ging het allemaal alsnog prima.

Ik heb weer veel mooie en gezellige gesprekken mogen voeren, veel complimenten in ontvangst mogen nemen (we kregen bijvoorbeeld als team het compliment dat we ook de kinderen die wat buiten de groep vielen – door bijvoorbeeld autisme – heel goed bij alles wisten te betrekken. Een prachtig compliment!), ontzettend veel en hard gelachen, wat tranen met mensen gedeeld, verhalen gehoord en gedeeld, spelletjes gedaan, heel veel koffie en thee gezet, koekjes en snoepjes uitgedeeld, rond gerend, foto’s gemaakt (twee teamleden hadden hun camera mee en iedereen sjouwde daar mee rond, heel leuk), lekker (en véél) gegeten, veel campingdansjes gedaan (waaronder deze) nog meer gelachen en gepraat, gezongen, niet zo veel geslapen, heel veel energie gegeven maar ook gekregen én ook heel veel liefde ontvangen en uitgedeeld. Dit werk is zó leuk en zó dankbaar om te doen, ik geniet er ontzettend van.

Het is best lastig om in woorden goed uit te drukken wat zo’n week campingwerk voor mij betekent en waarom ik er precies zo van geniet. Het is een ervaring die je op moet doen eigenlijk. Een gevalletje ‘je had er bij moeten zijn.’ Toch vond ik het wel leuk om er iets over te schrijven, haha. Tot slot deel ik nog wat foto’s met je. Ik hoop dat het een beetje een redelijke sfeerimpressie is… (ik heb trouwens geprobeerd zo min mogelijk mensen herkenbaar te laten zien – behalve mezelf dan – omdat niet iedereen het prettig vind om zomaar op een blog te verschijnen natuurlijk. Dat betekent wel dat ik jullie de naar mijn mening mooiste foto’s moet onthouden…)

 image-2016-08-27 image-2016-08-27 (1)

Campingdans – Singin (zondagavond)

image-2016-08-27 (2) image-2016-08-27 (3)

Dit is één van mijn favoriete foto’s van de week. Liefde – Werkjes van de kinderclub

image-2016-08-27 (4) image-2016-08-27 (5)

Kindercircus (act bedenken met een groepje, daarna opvoeren) – avondspel ‘alles mag op maandag’ (dit was het onderdeel liedjes uitbeelden/raden)

image-2016-08-27 (6) image-2016-08-27 (7)

Het is altijd fijn op de camping!

image-2016-08-27 (8) image-2016-08-27 (9)

Lampionnenoptocht met de kinderen, met zelfgemaakte lampionnen – op woensdagmiddag hebben we altijd een vrije middag. Deze zonnige middag brachten we door in Harderwijk, onder andere aan de boulevard. Genieten!

image-2016-08-27 (10) image-2016-08-27 (11)

Eén van de bingoprijzen op woensdagavond was een ontbijtje voor twee personen. Zo zag het ontbijtje van de donderdag eruit. – Waterspelletjes (lees: watergevecht) op donderdagmiddag.

image-2016-08-27 (12) image-2016-08-27 (13)

Meer vreugde – Meer campingdans

image-2016-08-27 (14)

Vrijdagmiddag: high tea! (vrijdagavond sloten we af met patat met iedereen)

Kriemelberg, wat was je weer fijn!
Ik mis mijn toppers uit het team en alle mooie mensen op de camping.

 

Een gedachte over “Mijn week op de Kriemelberg met het Baken!

Geef een reactie

