Een bezoekje aan (de kerk van) Oudenbosch.

In de laatste week van Johans vakantie hebben we heel veel leuke dingen gedaan. Op donderdag (4 augustus) zijn we ’s middags op pad gegaan. Het leek mij wel leuk om wat te winkelen slash winkels te kijken. Johan stelde voor, na even zoeken en nadenken, om naar Oudenbosch te gaan. Hier staat namelijk een replica van de Sint Pieter in Rome. We zijn hier al eens eerder geweest, maar toen kwam er een bruiloft toen we net binnen waren en daarna ging de kerk sluiten. Al een hele tijd wilden we eens terug en nu kwam het er eindelijk van. De bedoeling was om na het bezoek aan de kerk nog wat te winkelen, maar Oudenbosch bleek een heel klein saai centrum te hebben. Daarom zijn we doorgereden naar Rosada in Roosendaal, waar we al een hele tijd niet meer geweest waren. Dat was leuk. Over onze aankopen heb je al eerder kunnen lezen inmiddels, maar vandaag wil ik met jullie nog wat foto’s delen van de kerk van Oudenbosch.

Deze basiliek, die de naam Basiliek van de heiligen Agatha en Barbara draagt, is dus een kleine kopie van de Sint Pieter in Rome, waar ik vorig jaar was. De voorkant van de basiliek is echter gebaseerd op een andere kerk, namelijk de Sint-Jan van Lateranen, die ook in Rome staat (en die we vorig jaar ook hebben gezien). De kerk is gebouwd tussen 1867 en 1880 en werd in 1912 verheven tot basiliek – dat wordt je blijkbaar niet zomaar als kerk. Als je meer wilt lezen over de bouw en dergelijk van deze basiliek, dan verwijs ik je graag even door. Ik laat je liever wat foto’s zien en vertel dan wat meer over ons bezoek aan de kerk.

image-2016-08-07 (7)

Zo ziet de kerk er van de voorkant uit.

image-2016-08-07 (3) image-2016-08-07 (2)

image-2016-08-07 (1) image-2016-08-07 (4)

image-2016-08-07 (6)

image-2016-08-07 (5) image-2016-08-07

Binnen hebben we rustig rondgekeken. De kerk is best wel groot – niet in vergelijking met de Sint Pieter, maar wel gewoon groot – dus waren we wel even bezig. De kerk is prachtig versierd en is voorzien van verschillende beelden en kapellen – dat alles heb je net op de foto’s een beetje kunnen zien. Ook de vloer vond ik fotogeniek.

image-2016-08-07 (11)

Aan de zijkant van de kerk is een winkeltje en een ‘museum’ (stelt nauwelijks iets voor) waar we even rondgekeken hebben. Het winkeltje verkoopt typische kitsch-troep die ze in een kerk zoal verkopen – ik hou er niet van, dus ook hier waren we snel weer weg. We zagen echter dat je ook in de koepel kon kijken door 140 treden (het is een stenen wenteltrap) te beklimmen. Na de Dom van Keulen vonden we dat niet zoveel treden, dus besloten we (voor €0,50 per persoon, wat je gewoon in een bakje mocht doen – leve het vertrouwen in de mensheid!) even boven te gaan kijken. Dat resulteerde in de bovenstaande foto – halverwege waren een paar vensters waar we door naar buiten konden kijken en een mooi uitzicht hadden. Vervolgens maakte Johan nog een aantal foto’s …

image-2016-08-07 (8) image-2016-08-07 (9)

image-2016-08-07 (10)

… en maakten we deze foto, want het was leuk én ik durfde over het randje te kijken.
Dat is een hele overwinning voor mij, dat je het even weet. 

Als je van mooie kerken/gebouwen houdt, kan ik je aanraden om deze kerk eens te bezoeken! Het is het waard. Je kan gratis naar binnen en, zoals ik al zei, voor €0,50 kun je ook in de koepel kijken. Het centrum van Oudenbosch zou ik vervolgens overslaan, want daar is eigenlijk niets te beleven. Je kan trouwens gewoon gratis parkeren in de wijk achter de kerk. Weet je dat ook weer. Het was leuk!

Geef een reactie

