Negativiteit versus positiviteit.

Het is inmiddels alweer een poosje geleden, maar ik werd er vandaag (donderdag dus) weer eens aan herinnerd. Ik kreeg een opmerking die ik zelf erg negatief interpreteerde (en het was ook wel negatief, je kan het in ieder geval niet echt positief noemen) en toen moest ik er weer aan denken. Dit klinkt nogal wazig, ik geloof dat ik niet zo goed ben in het schrijven van een inleiding waardoor je denkt ‘laat ik eens verder gaan lezen!’ Haha.

Een poosje geleden vertelde mijn moeder me dat ze naar een avond was geweest waar iemand kwam spreken. Aan het einde van de avond kreeg iedereen een opdracht mee – gewoon iets om eens uit te proberen, geheel vrijblijvend. De bedoeling was om te proberen om een week lang iedere negatieve gedachte die je over iets over iemand hebt te blokken en in plaats daarvan iets positiefs te denken. Een week lang. Mijn moeder is het uit gaan proberen en toen ze mij erover vertelde was ze al voor de derde of vierde (ik weet het niet meer precies) keer opnieuw begonnen.

Je denkt zó snel iets negatiefs. Al is het maar iets heel kleins, bijvoorbeeld ‘ah wat een snertweer’ als je naar buiten kijkt en ziet dat het regent. Pas las ik ergens de uitspraak ‘het is pas rotweer als jij vindt dat het rotweer is als het regent’ – of iets in die trant, ik weet ‘m niet meer exact – en dat is wel heel waar. Ik moet zeggen dat ik dat zelf ook zo snel denk. Of dat ik dus een opmerking heel negatief interpreteer. Terwijl die ander dat misschien wel helemaal niet zo bedoelde.

Toen mijn moeder dat vertelde wilde ik het ook uit gaan proberen. Maar het is eigenlijk een beetje – of nou ja, zeg maar gerust helemaal – op de achtergrond geraakt. Vandaag moest ik er weer aan denken en toen bedacht ik me dat ik het nog wel een keer weer wil proberen. Ik ben benieuwd hoe snel ik weer opnieuw moet beginnen omdat ik iets negatiefs over iets of iemand heb gedacht. Vooral over ‘iets’ vind ik best lastig, want daar sta ik niet eens altijd bij stil eigenlijk. Als ik naar buiten kijk en zie dat het regent en ik zeg ‘bah, regen. Ik hou niet van regen’ dan is dat eigenlijk al negatief. Zonder dat ik dat zo besef. Meestal dan. Ik ga weer proberen om positief tegen dingen aan te kijken. En dat doe ik eigenlijk altijd al, of althans, dat probeer ik eigenlijk altijd wel te doen, maar ik ben me er nu weer wat meer bewust van.

Ik wil jullie ook uitdagen om dit eens te proberen. Ik daag mezelf uit om te beginnen met twee dagen, vrijdag (als je dit leest dus: vandaag) en zaterdag. Gewoon om eens te kijken of het lukt. En dan wil ik het daarna eigenlijk steeds verlengen. Om meteen te beginnen met een week vind ik best wel een pittig vooruitzicht, vandaar de twee dagen. Gek eigenlijk hè, dat ik dan gelijk zeg dat een week alleen maar positief denken moeilijk is. Ik denk dat het wel waar is, want het gebeurt nu eenmaal zo snel.

Maar ik daag je uit! Ik ga er komende week wel een keer een update over schrijven over hoe het is gegaan – en hopelijk nog steeds gaat, want dat zou betekenen dat ik het dan nog niet opgegeven heb, haha! En als het een keertje mislukt is dat niet vreselijk ofzo, we zijn immers ook maar mensen.

dailydrawingproject13-e1464851404513
En dat is OK.
Heb ik gelijk een reden om de tekening die ik heb gekocht via Nina Maakt (van de blog Happy Acorn) te laten zien. Het is trouwens niet deze, hij wordt nieuw voor mij getekend want dit exemplaar had Nina al verkocht. En terecht, want ze maakt hele mooie dingen. Neem zeker even een kijkje, via haar blog of bijvoorbeeld via Facebook. Aanrader! Ik laat de tekening nog wel zien als ‘ie binnen is!

 

Doe je mee met positief denken? 🙂
(enne, de dagen gaan dan eigenlijk opnieuw in als je negatief denkt/doet, maar dat doen we voor die eerste twee dagen maar even niet. Even kijken hoe het gaat, haha)

Geef een reactie

