Nog even over die studie van mij.

Het houdt maar niet op, dat geklets van mij over die studie van mij. Toch ga ik nog even lekker door, haha. Ik had volgens mij nog niet verteld dat ik mijn cijfer voor Historisch Redeneren (de laatste cursus die ik voor geschiedenis vakdidactiek moest volgen – nu alleen nog afstuderen) eindelijk heb en ook nog eens met mooie feedback! Ik heb een 8 gehaald, yes! 🙂 Nu moet ik nog afstuderen voor geschiedenis (ga ik mee beginnen deze week, eindelijk, haha) en nog één ander vak doen (Passend Onderwijs 2). En ik moest mijn assessment nog doen. Dat was gisteren, maandag 23 mei. En ik heb het GEHAALD! YES YES YES!

Ik wilde daar nog even een artikeltje over schrijven, want ik heb er de laatste tijd zoveel over geschreven en verteld tegen mensen. Moet ik jullie natuurlijk wel de uitslag vertellen!
Het eindassessment is op de docentenopleiding een voorgesprek, het geven van een les en een nagesprek over een dossier dat je hebt opgesteld in de afgelopen tijd. Daar heb ik al veel over geschreven ook. Tijdens het voor- en nagesprek bespreek je met de assessoren (de mensen die je gaan beoordelen, iemand van de hogeschool en iemand van je stageschool) je lesvoorbereiding – wat ga je doen, waarom, wat kunnen we verwachten, etc. – en je dossier. Hier krijg je dan allemaal vragen over. Ik weet niet meer zo goed hoe lang het duurde totaal, maar wel iets van anderhalf uur. Echt bizar. Ik vond de vragen soms best pittig. Je moet echt over alles nadenken en alles verantwoorden en uitleggen wat je doet en hebt gedaan.

Daarnaast moest ik dus nog mijn les geven. Dit was bij één van mijn vmbo-brugklassen. Ze waren wel wat rustiger dan normaal, maar gelukkig ook een beetje kletserig dus ik kon wel veel van wat ik heb geleerd laten zien. Het ging echter niet helemaal super – dat zal wel door de zenuwen komen, haha. Ik had echt het idee dat het gesprek en dus ook de uitslag na de les alle kanten op kon gaan, want er waren vragen die ik niet of niet zo goed kon beantwoorden en tijdens de les ging ook niet alles lekker. Ik kon niet zo heel goed reflecteren waarom ik bepaalde dingen anders deed dan normaal – ik denk zenuwen, maar goed daar kun je niet alles op afschuiven natuurlijk – en dat was dus ook de belangrijkste feedback die ik mee kreeg. En dat ik meer rust moet inbouwen en beter moet leren luisteren naar de input van mijn leerlingen. Gelukkig herkende ik alle feedback die ik kreeg en zijn het ook punten waar ik aan kan werken. Ik vind daarnaast zelf dat ik nog wat moet sleutelen aan hoe streng ik ben, maar dat zou vanzelf komen volgens de assessoren als ik wat meer rust inbouw en wat meer nadenk, wat minder invul en wat beter luister. Heel herkenbaar. Ik ben echt iemand die heel snel wil reageren overal op en in enthousiasme soms teveel en te snel wil. Hier kan ik dus gericht aan gaan werken.

Doordat ik best veel feedback kreeg en die vragen dus ook niet allemaal even lekker verliepen, wist ik eigenlijk niet of ik het zou halen toen ik weg moest voor het besluit van de assessoren. Je hoort gelukkig wel direct daarna of je het gehaald hebt. Ik moest iets van een kwartier wachten en die 15 minuten duurden voor mijn gevoel nog langer dan de rest van de ochtend, haha! Gelukkig kwam toen het verlossende woord – en daarna dus nog feedback – dat ik het gehaald had. SUPERBLIJ! Ik was echt zó opgelucht, ha! Over een aantal dagen krijg ik nog een rapportage via email, waarin dan de feedback staat opgesteld. Dat vind ik wel fijn dat het na een paar dagen is, dan kijk ik er waarschijnlijk rustiger naar dan wanneer ik het direct na het assessment had gekregen, haha. Het cijfer wordt dan ook daarna dus nog ingevuld. Ik weet eigenlijk niet of het een beoordeling is (bijvoorbeeld een ‘V’ van ‘voldoende’) of echt een cijfer, maar dat zie ik vanzelf. Het maakt me ook niet zoveel meer uit eerlijk gezegd, ik ben veel te blij dat ik het gehaald heb! Nu dus nog afstuderen voor geschiedenis en nog één vak doen op de Hogeschool. Heel gek, want het praktijkgedeelte heb ik dus al afgesloten. In de praktijk ben ik nu dus eigenlijk al bevoegd docent, heel gek! Ik besef het ook nog niet helemaal, haha, maar ik ben wel héél blij natuurlijk.

Ik had van tevoren al besloten dat ik een nieuwe ring zou gaan kopen als ik het gehaald zou hebben, want mijn ring is al een tijdje kapot. Ik had er namelijk twee, een gewone ring en mijn trouwring. Mijn ‘gewone’ ring is nu dus kapot en daar ga ik binnenkort dus een nieuwe voor uitzoeken. Daarnaast heb ik een nieuwe jeans uitgezocht online en gekocht, maar dat was ook best wel nodig. Mijn jeans gaan altijd kapot, haha. Nee grapje, dat duurt wel een tijdje maar ik had nu een fijne broek die ik gewoon héél veel gedragen heb. En dan gaat het harder natuurlijk. Daarom besloot ik om een nieuwe te bestellen. Ik zag ook nog een heel leuk shirtje maar die heb ik toch maar niet gekocht. Ik heb al zoveel shirtjes, haha. Ik kan je nu nog niet vertellen wat ik ’s avonds precies heb gedaan, want ik schrijf dit op maandagmiddag en ik weet nog niet hoe laat Johan klaar is met werken – ik moet hem namelijk ophalen en als het een beetje op tijd is gaan we ergens eten en daarna gaat dan thuis de champagne die er nog staat open en ik heb twee lekkere stukjes kaas gekocht. Lekker vieren! We zijn daarnaast van plan om zaterdag naar Walibi te gaan. Dat was nog mijn cadeautje voor Johans verjaardag en nu is het stiekem toch wel een dubbel feestje.

Hoera, je hebt zojuist wéér bijna 1000 woorden gelezen over mijn studie, haha! Ik wilde toch vertellen dat ik het gehaald heb en ik ben ZÓ BLIJ! Haha. Ik heb jullie er al mee doodgegooid onderhand maar lalala, het moest toch. Dus. Hoe gaat het met jullie?

Een gedachte over “Nog even over die studie van mij.

Geef een reactie

