Bevrijdingsdag/Hemelvaartsdag | Een bezoekje aan ‘De Paay.’

Afgelopen donderdag was het Hemelvaartsdag én Bevrijdingsdag. Op Hemelvaartsdag ga ik ’s ochtends meestal naar de kerk – dit keer is Johan alleen geweest en heb ik thuis Nederland Zingt gekeken en (onder andere) de afwas gedaan – en op Bevrijdingsdag ga ik meestal naar een Bevrijdingsfestival. Dit jaar vond ik echter vrijwel alle artiesten die kwamen optreden niet (zo) leuk, of er was één artiest die ik tof vind maar dan een halfuurtje en verder niets. We besloten dus om dit jaar een keer niet naar Bevrijdingsfestival te gaan (volgend jaar beter!). In plaats daarvan brachten we een bezoekje aan een parkje waar ik heel nieuwsgierig naar was: uilen- en dierenpark De Paay in Beesd (in Gelderland, iets van 50 minuten rijden bij ons vandaan). Het is begonnen als uilenpark maar er zijn langzamerhand steeds meer dieren bijgekomen, vandaar de – ietwat vreemde, want uilen zijn toch ook dieren? – naam van het park. Het parkje ligt aan een dijk waar je prachtig uitzicht hebt en waar je mooi kunt fietsen, zo ontdekten we. Het was er namelijk heel druk, voornamelijk met (wat) oude(re) mensen die breeduit fietsten. Best wel irritant. Ik was daarnaast een beetje geïrriteerd dat we anders moesten rijden omdat er een weg was afgesloten en omdat ik de parkeerplaats eerst voorbij reed omdat het heel laat aanstond (en op een klein bordje). Het park ligt een beetje verscholen door alle bomen eromheen en in het park zelf. Aan de zijkant is een parkeerplaats en daar was ook een weide met geiten, schapen (met toffe hoorns – zie je straks op de foto’s wel) en een kameel met jong. Superleuk! Daar werd ik wel weer blij van.

De entree van het park is €7 voor volwassenen. Het is een park waar je een middag kunt vullen, maar niet een hele dag. Zo groot is het niet. Het is volgens mij een familiebedrijf, want ik zag ook verschillende kinderen die de dieren gingen voeren en bijvoorbeeld bij de entree (waar je ook wat te drinken en te eten kon kopen) zaten. We verwachtten eerlijk gezegd niet zoveel van het park, want het zag er allemaal een beetje oud uit en de hokken waren niet zo mooi. Bovendien leek het park niet heel groot. Niets was echter minder waar, kwamen we achter. We hebben een aantal uren met veel plezier in het park rondgelopen. Er waren veel verschillende dieren te zien en ze kwamen bijna allemaal erg dichtbij. Als je mij een beetje kent, weet je dat ik veel van uilen houd. Daarom wilde ik naar dit park, want ze hebben best veel verschillende soorten uilen. Ik werd niet teleurgesteld in ieder geval, ze waren prachtig en ook goed te zien. De dieren zijn wel best gewend aan mensen – de uilen niet zo, maar andere dieren wel – en dat vond ik aan de ene kant heel leuk, want we konden ze soms aaien, goed van dichtbij bekijken en fotograferen, en we konden ze soms ook voeren (ze verkochten blikjes met maïs, uit zo’n automaat die je ook wel eens bij kinderboerderijen ziet, voor €0,50). Aan de andere kant vond ik het wel jammer, want het neemt het idee van semi-wilde dieren helemaal weg natuurlijk; in de meeste dierentuinen kun je dieren nog semi-wild ervaren zeg maar, dat was hier helemaal niet. Ze waren bijna allemaal best wel tam.

Wat ik heel leuk vond, was dat er zoveel verschillende dieren waren, dat de paadjes en het park mooi waren aangelegd en dat er ook loslopende dieren waren – zo liepen er eendjes los, waren er heel veel pauwen (ik denk echt een stuk of 10) en hadden de wallaby’s ook een gebied waar ze los konden lopen en waar wij dan doorheen liepen. Daarnaast vond ik het erg leuk dat ze zoveel soorten uilen hadden en ook veel andere diersoorten en dat we de dieren vaak konden aaien en heel goed konden zien. Wat ik minder vond was dat de informatiebordjes bij de dieren niet altijd even goed onderhouden waren (net als sommige hokken trouwens, soms best wel oud – maar dat zal wel met financiën te maken hebben denk ik zo) en soms gewoon ontbraken. Daardoor wisten we soms niet wat voor dier we moesten zoeken/verwachten of wisten we niet helemaal wat het was. Dat was wel jammer. Daarnaast was de looproute niet overal even duidelijk. Het scheelt dat het een klein park is, dus je kan makkelijk teruglopen of twee rondjes maken (zoals wij hebben gedaan) zodat je geen dieren mist.

Oké, genoeg gekletst! Alleen nog even dit: als je meer wilt weten over het park, kun je op de website kijken. Je kan hier meer informatie vinden over het park, zoals openingstijden en entreeprijzen e.d., maar ook over de geschiedenis van het park. Erg leuk! En dan nu de foto’s! Ik heb meer dan 100 foto’s gemaakt en dat is voor mijn doen erg veel. Het tweede rondje heb ik geen foto’s meer gemaakt, maar toen zagen we nog wat andere dieren die eerst verscholen waren in hun hokje, dus ik heb ook een aantal foto’s van Johan gebruikt. Die komen aan het eind van dit artikel, dus de volgorde van hoe de dieren zitten op de looproute door het park klopt niet helemaal met de foto’s. Ik kon niet zo goed kiezen welke foto’s ik wilde plaatsen, dus het zijn er voor mijn doen erg veel geworden, namelijk bijna 50. Ik zal proberen om bij zoveel mogelijk dieren de naam erbij te zetten, maar ik weet niet meer precies hoe de uilen allemaal heten, haha. Eén uilensoort (de melkoehoe, ’s nachts actief) hebben we niet gezien en het nachthok was (denken we, of we hebben het over het hoofd gezien) dicht. Verder heb ik alle dieren wel gezien en een hoop soorten gefotografeerd. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! 🙂 (Ik heb trouwens de foto’s niet in het midden gezet zoals ik normaal doe, omdat het er erg veel zijn en om een of andere reden die ik niet weet komen gecentreerd alle foto’s onder elkaar en dan wordt het helemaal zo veel)

image-2016-05-06 (1) image-2016-05-06 (2)

Een neushoornvogel (ik weet de naam van deze precieze soort niet meer) en een witoorpenseelaapje (die naam heb ik ook niet bedacht, haha.) Deze aapjes waren met z’n drieën.

image-2016-05-06 (3) image-2016-05-06 (4)

Ik zie dat de foto’s nu al niet meer op volgorde staan, want deze schildpad zagen we als eerst. Wat een joekel! Rechts zie je een toerako, een tropische vogel. De precieze naam van deze toerako weet ik niet meer. Als hij ging vliegen had hij rode vleugels, supermooi!

image-2016-05-06 (5) image-2016-05-06 (6)

Deze dierentuin had ook Liszt-aapjes! Deze had ik nog nooit gezien, alleen op plaatjes, maar wat zijn deze mooi! Ze hebben een soort kapsel dat heel wijd uitstaat, net als de componist Liszt vroeger had. Daar zijn deze aapjes naar genoemd. Ik denk dat dit aapje samen met de keizertamarin mijn favoriete aapjes zijn geworden. Ik had ze nog nooit gezien maar wat zijn ze LEUK! Echt te schattig. Keizertamarins (aapjes met een snor, Google maar eens) zijn echter nog ietsje schattiger, haha. Rechts zie je een tok, geloof ik. Ik weet niet meer precies hoe hij heet.

image-2016-05-06 (7) image-2016-05-06 (8)

Er waren heel veel loslopende pauwen in het park. Deze zette ik even op de foto. Er waren ook Chinese eekhoorntjes, die waren met héél veel.

image-2016-05-06 (9) image-2016-05-06 (10)

Het park heeft veel verschillende kraanvogels, die heel dichtbij kwamen. Dat vond ik wel bijzonder. Wat een mooie vogels! De eendjes aten uit de hand (rechts). Ik vond deze soort heel mooi, met zijn glanzende groene veren.

image-2016-05-06 (11) image-2016-05-06 (12)

Haha, deze ganzen wilden heel graag maïs. Grappige foto. De vogel rechts is een soort fazant (er stond geen bordje bij dus ik weet zijn precieze naam niet) en die hapte in mijn hand. Ik was namelijk zo suf dat ik hem wilde aaien, haha.

image-2016-05-06 (13) image-2016-05-06 (14)

Johan durfde – uit het blikje, maar toch – de kraanvogels te voeren. Stoer. Rechts zie je het schattigste eendje OOIT. Volgens mij is hier het badeendje op gebaseerd, haha! Zo’n klein snaveltje en zo’n dikkerdje, LIEF LIEF LIEF.

image-2016-05-06 (15) image-2016-05-06 (16)

Nog meer kraanvogels waren er. Dit is een jufferkraanvogel. Rechts zie je de eerste van veel uilen. Ik weet niet meer welke soort dit is, sorry.

image-2016-05-06 image-2016-05-06 (17)

De uil links is een sneeuwuil. Als ze in Nederland (en ik denk ook in andere Europese landen) in dierentuinen worden gehouden, zijn ze niet zo wit als op de polen, maar hebben ze vaak een kleur als deze. Rechts zie je één van de oehoe-soorten die dit park heeft. Ik denk de Europese, maar ik weet het niet zeker. Er was namelijk ook een Siberische, een Amerikaanse én een Canadese oehoe, haha!

image-2016-05-06 (18) image-2016-05-06 (19)

Een kerkuil (er waren er 5) en een ransuil. De ransuil knipperde steeds met zijn ogen, hij heeft hele lange wimpers. Dat ziet er zó mooi uit. Kerkuilen zijn trouwens mijn favoriete uilen. Ik vind ze zó mooi! Deze was trouwens heel wit op de borst en buik, er waren er ook bij met bruine vlekjes, het leken wel sproeten. Ook prachtig.

image-2016-05-06 (20) image-2016-05-06 (21)

Nog meer oehoes! Volgens mij is de rechter de Canadese, maar ik weet het niet zeker.
Ik vind ze in ieder geval allebei prachtig.

image-2016-05-06 (22) image-2016-05-06 (23)

Ik heb ook een nieuwe favoriete uil erbij: de Maleise bosuil. Wat een beauty! Ik heb heel lang bij deze uil staan kijken, ik vind hem echt prachtig. Hij maakte steeds een klappend geluid met zijn bek trouwens, volgens mij om ons weg te jagen. Of hij zei gewoon hallo, haha! Ik ben echt een beetje verliefd op deze, ZO MOOI ❤

image-2016-05-06 (24) image-2016-05-06 (25)

Er waren ook hele kleine uiltjes. Schattig! Vooral de rechter is zó mini!

image-2016-05-06 (26) image-2016-05-06 (27)

Yes, nog meer uilen! Zijn jullie het al zat? Ik niet. Haha. De rechter is volgens mij een laplanduil.

image-2016-05-06 (28)

Oh oh, wat was het prachtig weer! Tijd voor een nieuwe omslagfoto voor Facebook! 

image-2016-05-06 (30) image-2016-05-06 (29)

Er waren ook verschillende kantjils – een kleine hertensoort – in het park. Ik heb ze nog nooit zó dichtbij gezien. Prachtige beestjes. De mannetjes (op de foto zie je een vrouwtje) hebben kleine hoorntjes en slagtandjes. Erg grappig, want het lijkt zo’n schattig hertje maar met die slagtandjes is het net een vampiertje. Rechts zie je raven. Vet intelligente beesten en wat zijn ze mooi. En groot trouwens, ze komen bij mij bijna tot mijn knie!

image-2016-05-06 (31) image-2016-05-06 (32)

Dan de kamelenweide met de moederkameel met het jong. Ik kon het jong aaien, zo dichtbij durfde ‘ie te komen. Hij vond het wel eng trouwens, hij ging steeds weer weg en dan kwam ‘ie weer terug, haha. ZO ZACHT! Ik heb nog nooit zo’n zacht dier gevoeld. De schapen vond ik trouwens ook prachtig met hun gekromde hoorns. Wauw.

image-2016-05-06 (33) image-2016-05-06 (34)

Stokstaartjes ❤ En een vosmangoest. Ook een mooi dier! Er was ook een dwergmangoest, maar die hebben we helaas niet gezien. Die zat bij de schildpad in het hok.

image-2016-05-06 (35) image-2016-05-06 (36)

Er waren ook neusbeertjes! Die vind ik zo leuk! En capibara’s. Gotta love capibara’s ❤ Veel mensen die bij het hok kwamen kenden ze trouwens niet. Gelukkig stond er hier wel een bordje bij. Het zijn de grootste knaagdieren ter wereld. Op de foto hieronder kun je goed zien hoe groot ze zijn.

image-2016-05-06 (37) image-2016-05-06 (38)

Capibara ❤ Hij heeft trouwens ook zwemvliezen tussen zijn tenen. Rechts zie je de kookaburra, ook wel lachvogel genoemd. We hoorden zijn roep, die klinkt als lachen, door het hele park. Erg leuk. Het is de grootste ijsvogelsoort ter wereld.

image-2016-05-06 (39) image-2016-05-06 (40)

Er waren ook stekelvarkens. Die kregen net de eten en de ene ging midden tussen zijn eten zitten. Hij pakte het echt vast met zijn pootjes en ging toen lekker smikkelen. Erg schattig. Rechts zie je een caracara, een roofvogel.

image-2016-05-06 (41) image-2016-05-06 (42)

Er waren ook kleine vosjes. Zo schattig! Ik weet de naam van de soort niet meer. Rechts zie je … een kleine papegaaiensoort denk ik, ik weet hiervan ook de naam niet meer :’) (dit zijn trouwens foto’s van Johan, net als de foto van de caracara)

image-2016-05-06 (43) image-2016-05-06 (44)

Otters! ❤ Die waren heel nieuwsgierig. En rechts zie je mij het kamelenjong aaien. Te lief.

image-2016-05-06 (45) image-2016-05-06 (46)

Er was ook een albinopauw. Op een gegeven moment zette hij zijn veren op. Hij was prachtig in de zon, nog veel mooier dan op de foto’s.

image-2016-05-06 (47)

En tot slot de lynx. Hij blies en gromde heel hard naar ons, maar later bleek dat hij last had van een braakbal haha. We zagen hem tijdens het eerste rondje niet en het hok zag eruit als een soort stokstaartjeshok (qua aankleding – rotsen en veel zand) maar die zagen we later ergens anders. Tijdens het tweede rondje kwam de lynx echter wel tevoorschijn. Prachtige kat!

Zo, dat was het. Knap als je alles hebt gelezen en bekeken, want het zijn bijna meer dan 2100 woorden geworden, oeps… Ik vond het een heel leuk park, echt een aanrader!

 

 

7 gedachtes over “Bevrijdingsdag/Hemelvaartsdag | Een bezoekje aan ‘De Paay.’

  1. wat enorm leuk om dit te lezen en de foto’s te zien!!!!
    Dit was ooit MIJN ouderlijk huis. Mijn ouders kochten dit stuk grond voor …. 5000 gulden! (1963) daarna werd er een bungalow gebouwd en ewn gastenverblijf voor logees!

  2. Als ik het goed zie heeft de witte pauw donkere ogen. Dan is het geen albino. Op bijv. Kasteel Staverden zitten heel veel witte pauwen.

Geef een reactie

