Ik probeerde de pomodoro-techniek uit.

Misschien kennen jullie de pomodoro-techniek allemaal allang, maar voor mij was het relatief nieuw. Ik had de naam wel eens voorbij horen komen maar daar hield het wel mee op. Ik heb me er pasgeleden wat meer in verdiept toen ik er een artikel over las op een blog (ik weet niet meer welke, sorry). Toen ik vandaag (vrijdag) bijna verzoop in het aantal taken dat ik moest verrichten, besloot ik de techniek eens toe te passen. In dit artikel lees je meer over mijn ervaringen met deze techniek. Werkt het voor mij en raad ik het je aan?

Wat houdt de pomodoro-techniek in? 
Voor degenen die nog niet weten wat deze techniek inhoudt, leg ik het even heel kort uit. Met deze techniek werk je heel gericht een kleine periode aan een taak, waarna je een kleine pauze neemt en dan weer verder gaat met dezelfde of met een nieuwe taak. De techniek werkt volgens de volgende stappen:

  1. Je besluit eerst welke taak je wilt gaan doen
  2. Je stelt vervolgens de kookwekker (of je telefoon) in op 25 minuten
  3. Je werkt aan de gekozen taak tot de wekker gaat
  4. Je neemt een korte pauze van 5 minuten
  5. Elke vierde periode neem je een langere pauze (tussen de 15 en 30 minuten)

De naam is bedacht door Fransesco Cirillo. Hij gebruikte, zo zei hij, een kookwekker in de vorm van een tomaat. ‘Pomodoro’ is het Italiaanse woord voor tomaat. Je kan het stukje over de techniek hier nog even nalezen.

Hoe bevalt de pomodoro-techniek mij? 
De kookwekker in de buurt zetten is voor mij handig, want dan kan ik ‘m snel weer op de goede tijd zetten en weer door met mijn taak of starten met de pauze. Ik vind het wel fijn als ik de kookwekker niet kan zien, want anders ga ik me focussen op de tijd die ik nog moet in plaats van op de taak die ik aan het doen ben.

Ik vind het tot nu toe heel fijn werken. Ik heb het natuurlijk pas één middag gebruikt, dus misschien raak ik het wel zat als ik het vaker ga gebruiken. Voor nu vind ik het in ieder geval erg prettig werken. Als ik geen zin meer heb werk ik toch door tot de kookwekker gaat. Voor mij voelt het anders als opgeven: kan ik niet eens 25 minuutjes geconcentreerd aan een taak werken? Nu ik het erg druk heb voor mijn studie (het afstuderen komt natuurlijk best dichtbij en ook de tentamenweek van dit blok; bij elkaar moet ik heel veel doen) vind ik het soms lastig om een keuze te maken wat ik ga doen, om dan geconcentreerd een tijd aan die taak te werken en niet ondertussen 100 andere dingen te gaan doen. Met deze techniek hoef ik maar 25 minuten te werken en dan heb ik alweer even pauze. Door tijdens de pauze ook de kookwekker te zetten voorkom ik dat ik ‘nog even dat filmpje kijk en dan écht weer doorga’ en dan vervolgens een aantal uren achter elkaar niets doe (je kent het vast wel).

Ik heb inmiddels al een flink aantal opdrachten van mijn lijst af kunnen strepen. Ik heb nu een lijst met opdrachten voor de komende weken, maar ik probeer ernaast ook een lijstje te maken voor één of hooguit twee dagen, omdat ik het anders heel lastig vind om te beginnen. De lijst voor de komende weken is namelijk erg lang (één A4 aan beide kanten helemaal vol geschreven en dat is dan alleen nog maar voor de Hogeschool. De taken voor mijn stage komen er nog bij) en door het op te delen werkt het voor mij makkelijker en krijg ik meer gedaan.

Conclusie 
Voor nu vind ik het een aanrader! Ik krijg veel gedaan omdat ik het idee heb dat ik helemaal niet lang aan één taak hoef te werken – maar 25 minuten en dan mag ik alweer even pauzeren! – en ik vind pomodoro een leuk woord. Da’s ook niet onbelangrijk, haha. Ik had nu tijdens het werken zelfs gewoon muziek met tekst aanstaan, normaal heb ik vaak instrumentale en/of klassieke muziek, want dan word ik minder snel afgeleid. Nu gaat het echter goed en dat vind ik fijn.

Kende jij deze techniek al?

3 gedachtes over “Ik probeerde de pomodoro-techniek uit.

  1. Haha grappig! Ik had er nog nooit van gehoord, dacht even dat het over koken ging ofzo 😛 Klinkt wel als een goede manier om even door te zetten als er veel op je af komt!

Geef een reactie

