Labels plakken (en verwijderen!).

Dinsdag startte het nieuwe blok op de Hogeschool en één van de vakken die ik volg heet Passend Onderwijs 1. In het laatste blok ga ik deel 2 van dit vak volgen. Het vak is gericht op het passend onderwijs (klik voor meer info), het onderwijs dat kort geleden is ingevoerd in Nederland en waarbij voor iedere leerling passende zorg en goed onderwijs gegeven moet worden. Scholen zijn aangesloten bij andere scholen in een samenwerkingsverband en binnen deze verbanden moet in ieder geval één school zijn die een leerling de hulp kan bieden die hij/zij nodig heeft. Als de leerling op geen enkele school eigenlijk terecht kan, bestaat het speciaal onderwijs nog en bovendien heeft iedere school zorgplicht: de plicht om ervoor te zorgen dat iedere leerling wordt opgevangen en onderwezen op een goede, passende manier.

Ik weet er nu natuurlijk nog niet zoveel vanaf, maar ik vind het wel erg interessant. Ik heb inmiddels uitgezocht bij welk samenwerkingsverband mijn stageschool hoort en welke basiszorg en extra hulp zij bieden. Mooi om te zien vind ik, dat scholen steeds meer (gaan) samenwerken en elkaar helpen om alle leerlingen de hulp te kunnen bieden die zij nodig hebben om hen een fijne schooltijd te geven.

Tijdens het eerste college keken we een filmpje dat ik graag met jullie wil delen. We plakken zó snel labels op mensen, want een diagnose maakt het soms (lang niet altijd, zeg ik er meteen maar bij!) makkelijker om iemand de juiste hulp te bieden. Aan de andere kant kan het ook lastiger worden omdat het labeltje ‘autisme’ eigenlijk niet zoveel zegt. Er bestaan immers heel veel vormen van autisme en dan is er zelfs nog de ‘restgroep’ die PDD-NOS heeft. Zij kunnen simpelweg niet ingedeeld worden in het autistische spectrum dat bekend is en een naam draagt en daarom dragen zij de stempel ‘PDD-NOS’ – de restgroep van autisten. Ik ben absoluut van mening dat je mensen in hun waarde moet laten en dat iedereen van waarde is. We zijn immers allemaal mensen en iedereen heeft zijn/haar talenten, daar ben ik van overtuigd. Tegelijkertijd maken we er ons volgens mij allemaal schuldig aan: labeltjes plakken. Iemand in een ‘hokje’ stoppen. Heel snel een oordeel klaar hebben. Ik doe dat ook regelmatig maar probeer tegelijkertijd heel hard om mensen wél in hun waarde te laten.

Het filmpje zette me aan het denken en ik wilde het jullie niet onthouden.

Geef een reactie

