Nieuwe boeken van het Boekenfestijn!

Afgelopen week was het weer zover: het boekenfestijn in Ahoy! Johan en ik gaan hier vrijwel ieder jaar heen om weer wat nieuwe boeken te kopen. Dit jaar kochten we samen 8 boeken en waren we nog geen €45 kwijt! Hartstikke fijn dus, want normaal betaal je voor één nieuw boek al gauw minimaal €20. Vandaag laat ik je zien welke boeken we hebben gekocht en vertel ik kort waar ze over gaan!

image-2016-02-01

Zoals gezegd: 8 boeken!
Verschillend van historische boeken tot thrillers, voornamelijk.

image-2016-02-01 (8) image-2016-02-01 (6)

Deze twee boeken horen, zoals je waarschijnlijk wel ziet, bij elkaar.
Het linkerboek is deel één en het rechterboek deel 2.

Het boek links gaat over een veertienjarige jongen, Will Burrows, die met zijn vreemde familie in Londen woont. Hij deelt met zijn vader alleen een passie voor archeologie en opgravingen. Als zijn vader op mysterieuze wijze verdwijnt, gaat Will met behulp van zijn vriend Chester op onderzoek uit. Hun zoektocht leidt hen naar een ondergrondse wereld waar de tijd stil is blijven staan. Daar ontdekken ze een groot geheim – een levensbedreigend geheim. Zullen ze ooit weer bovengronds komen…? Het tweede deel vertelt het vervolg van dit verhaal, dus ik denk dat deel één een open einde heeft.

Ik ben wel benieuwd naar deze boeken, maar Johan heeft ze uitgezocht. Hij was er gelijk enthousiast over en ze waren zó goedkoop dat we ze wel moesten meenemen, haha!

image-2016-02-01 (7)

Dan een thriller over de Maya-profetie. Het boek gaat simpel gezegd over het einde der tijden. Op 21 december 2012 eindigde de dertiende cyclus van de Mayakalender. Archeoloog Julius Gabriel sterft met één zekerheid: die datum luidt het einde der tijden in! Tenzij gehoor wordt gegeven aan de boodschap die verborgen ligt in de piramides van Mexico en Egypte en in de lijnen van Nazca in Peru. Er is slechts één iemand hiervan op de hoogte en dat is de getraumatiseerde zoon van Julius, Mick. Hij zit al jarenlang opgesloten in een psychiatrische inrichting en probeert tevergeefs duidelijk te maken welke ramp de mensheid te wachten staat. Iemand die stage loopt in de inrichting raakt langzaam overtuigd van Micks verhaal. Ze helpt Mick ontsnappen en gaat er samen met hem vandoor. De vraag is hoe moet worden voorkomen dat de profetie van de Mayakalender in vervulling zal gaan…

Of het historisch verantwoord is hoef je niet aan te twijfelen: de aarde bestaat immers nog en het is al 2016. Het verhaal klinkt echter wel als iets wat ik kan waarderen, dus ik ben benieuwd!

image-2016-02-01 (5)

Fijn, nog een thriller. Ik vind religieuze en mysterieuze thema’s in thrillers altijd heel tof en Johan houdt er ook wel van. Dit boek pakten we dan ook allebei tegelijk op, haha. Het boek gaat over een man die de Priester wordt genoemd. Dublin wordt geteisterd door gruwelijke aanvallen op jonge meisjes. Voor elke aanval slaat de dader een kruisje en daarna laat hij zijn slachtoffer over aan de genade van God, wat hem de bijnaam ‘de Priester’ oplevert. Er wordt een rechercheur, Mike Mulcahy, op de zaak gezet als de dochter van een diplomaat wordt aangevallen en voor dood wordt afgelaten. Ze is gebrandmerkt met een roodgloeiende crucifix…
De Priester is gevaarlijk en ongrijpbaar. Terwijl de media op hol slaan en de stad wordt overspoeld door paniek, moet Mulcahy de Priester tegenhouden voor hij zijn duivelse missie kan voltooien.

Spannend! Ik hou er wel van. Het is het debuut trouwens van deze schrijver, Gerard O’Donovan uit Ierland. Ik ben benieuwd of hij de lovende recensies (bijvoorbeeld: ‘veel vaart en razend spannend. Een indrukwekkend debuut’) gaat waarmaken!

image-2016-02-01 (4)

Dan een historisch boek dat wel in mijn straatje past. Anders dan de titel doet vermoeden gaat het niet alleen maar over seks, haha. Als ik tenminste het verhaal op de achterkant mag geloven. De vrouwen achter de keizers van Rome, daar gaat het boek over. De vrouwen speelden in allerlei gedaanten een belangrijke rol in het keizerrijk, van deugdzame steun en toeverlaat tot wispelturige intellectueel tot politieke manipulator tot mannenverslindster. De aspecten van het dagelijks leven, zoals kinderen, slaven, opvoeding, kleding, seksleven, huwelijk en dood, worden ook beschreven. Het lijkt mij een erg interessant boek, ik ben benieuwd! De schrijfster doceerde Klassieke Talen in Cambridge en was betrokken bij de totstandkoming van allerlei films en boeken over de oudheid.

image-2016-02-01 (3)

Wie mij een beetje kent weet dat ik dol ben op de boeken van Nicci French! Het echtpaar (Nicci Gerrard en Sean French) schrijft samen spannende literaire thrillers en ik hou ervan. Ik heb nog geen één boek van Nicci French gelezen dat ik niet fantastisch vond. Sean en Nicci schrijven trouwens los van elkaar ook boeken: hij thrillers en zij romans. Die vind ik allebei niets aan haha, maar samen zijn ze geweldig! Ik dacht trouwens dat ik al hun boeken al wel een keer gelezen had (momenteel spaar ik de serie over Frieda Klein bij elkaar – 5 boeken heb ik inmiddels en ik hoop dat de zesde niet zo lang meer op zich laat wachten!) maar toen vond ik deze op het Boekenfestijn. Die moest ik dus wel meenemen!

Het boek gaat over Nina Landry die samen met haar twee kinderen op een klein eiland woont. Ze viert haar 40e verjaardag en haar tienerdochter CHarlie heeft een surpriseparty georganiseerd. Iedereen is er, behalve Charlie zelf… Nina komt in een wanhopige strijd terecht die haar in conflict brengt met haar vrienden, haar buren, de politie en zelfs met haar eigen gezonde verstand.

image-2016-02-01 (2)

Op de afdeling historische boeken vond ik ook een waargebeurd verhaal van een ontdekkingsreis naar de Noordpool. Ik was gelijk geïnteresseerd. Het boek is geschreven in romanvorm, dus het zal vast niet helemaal historisch verantwoord zijn. Dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Het is in ieder geval gebaseerd op een waargebeurd verhaal, laten we het daar maar op houden.

Het boek gaat over een Zweedse ingenieur, S.A. Andrée, die ervan overtuigd was dat een reis per luchtballon (!) dé manier was om de hindernissen te overwinnen die het poolijs opwierp. Hij vertrok met twee compagnons op 11 juli 1897. Ze zijn nooit meer levend teruggezien. In 1930 werd pas duidelijk wat er met hen gebeurd is, toen een groep walvisvaarders de resten van de expeditie – inclusief het logboek – aantrof in het ijs.

Het verhaal wordt vertelt en in de context van de tijd geplaatst. De polen oefenden een enorme aantrekkingskracht uit op wetenschappers en avonturiers, zo ook op Andrée.
Ik ben benieuwd! Het verhaal op de achterkant laat bijzonder weinig los over wat er allemaal is gebeurd, dus ik wil heel graag beginnen aan dit boek!

image-2016-02-01 (1)

En tot slot nog een historisch boek, over de laatste woorden van bekende mensen uit het verleden. ‘Het wie, wat, waar en waarom achter gevleugelde laatste woorden uit de geschiedenis’, zo vertelt de achterkant van het boek ons. Ik vind het vet interessant. Het zijn laatste woorden van bekende én onbekende personen en sommige uitspraken zijn beroemd geworden. Ze zijn chronologisch geordend van ver voor Christus tot heden en bij iedere uitspraak is een korte biografie opgenomen over de persoon en de omstandigheden waaronder de woorden werden gesproken.
Dit klinkt voor jullie misschien wel héél saai, maar ik vind het heel erg boeiend. Ik ben benieuwd!

Hoera, je hebt zojuist weer een artikel van ongeveer 1300 woorden gelezen! Voorlopig heb ik weer genoeg te lezen, ha! Niet dat ik er veel tijd voor heb, maar misschien tussendoor en in de voorjaarsvakantie, die komt er namelijk ook al weer aan gelukkig. Ik ben nu nog bezig in een boek over Hitler en daarna heb ik nog een boek over mysteries uit het Christendom, dus deze boeken moeten helaas nog even wachten. Maar dan heb ik voorlopig wel weer genoeg te lezen en ik ga misschien ook wel reviews schrijven over deze boeken.

Heb jij één van deze boeken wel eens gelezen?

2 gedachtes over “Nieuwe boeken van het Boekenfestijn!

    1. Ik kende de boeken ook allemaal niet 🙂 Ik heb inmiddels ‘verloren’ van Nicci French uit en ben begonnen in ‘onsterfelijke laatste woorden’, ook erg leuk 🙂

Geef een reactie

