Zo zag mijn eerste (school)week van 2016 eruit.

De eerste schoolweek van 2016 zit er alweer op. Voor mij is de week voorbij gevlogen en de vakantie lijkt ook gelijk mijlenver weg, hebben jullie dat ook? Het leek mij wel fijn om vandaag maar weer eens een kletsartikeltje online te gooien, want dan kan ik even vertellen over afgelopen week en dan kunnen jullie dat vervolgens in de reacties doen ^^

Maandag was de laatste dag van mijn vakantie, hoewel ik toen ook wel nuttige dingen heb gedaan voor school en stage (laatste dingen lezen voor college, wat voorbereiden, lessen maken voor mijn stagedagen). Daarnaast ben ik op maandag altijd thuis aan het werk en dus voelde het al niet meer als vakantie. Vanaf komende maandag werk ik trouwens sowieso niet meer de hele dag thuis, want dan ga ik ook een aantal uren stage lopen en wel op de vmbo-locatie van mijn stageschool, waar ik twee uur les ga geven aan twee verschillende vmbo-brugklassen. Dit is voor mij natuurlijk helemaal nieuw, dus ik ben benieuwd! Ik heb er wel zin in, maar ik vind het stiekem ook wel een beetje vervelend dat het op mijn enige vrije dag valt, maar dat is helaas niet anders. Het wordt vast vooral leuk en ’s middags ben ik wel vrij.

Dinsdag ging ik weer voor het eerst na de vakantie naar de Hogeschool en daar bleek het laatste vak uit te vallen – normaal hebben we na onderwijspsychologie, dat uitviel, nog wel intervisie, maar dat is met een groepje medestudenten en dat kun je dus ook gewoon eerder doen. Ik was aan het begin van deze week (vooral zondag, maar maandag en dinsdag ook wel) niet zo lekker dus het kwam me eigenlijk wel goed uit, nu kon ik mooi op tijd naar huis. Ik had een leuke dag met vooral veel nieuwjaarswensen en veel voorbereidingen voor presentaties. Ik hoef komende week nog niet, maar de week erna heb ik een practicum voor het ene vak (daarvoor ben ik bijna klaar gelukkig, de lastigste taak – filmen tijdens een samenwerkingsopdracht op stage – heb ik inmiddels af) en een presentatie voor drama. Dat vind ik wel spannend. Gelukkig kan ik eerst even afkijken bij mijn medestudenten 🙂 Ik was dus mooi op tijd klaar dinsdag (rond 13 uur al) dus ik kon ’s middags thuis even rustig aan doen, zodat ik woensdag weer stage kon gaan lopen. Dinsdagavond had ik bovendien nog een vergadering van het museum, waar ook de twee nieuwe bestuursleden aanwezig waren; gelukkig vind ik ze allebei erg aardig, dus dat gaat goed komen! Het was wel gezellig, maar ik was wel moe toen ik rond 21.30 uur weer thuis was.

Woensdag was dus mijn eerste stagedag van de drie van deze week; het ging best goed gelukkig – ik moest twee lessen geven aan vwo 3 – en ik mocht na het 5e uur (dat eindigt om 12.30 uur) naar huis; vanaf deze week doe ik dat iedere keer op woensdag omdat ik dus op maandag ook een aantal uren stage ga lopen. Ik hoef in totaal ‘maar’ drie dagen stage te lopen, dus ik skip dan op woensdag een aantal uren waarbij ik toch alleen maar observeer. Woensdagmiddag heb ik aan mijn studie gewerkt (oké en natuurlijk nutteloos rond gesurft op internet en dat soort dingen) en ik heb mijn les van donderdag voorbereid.

Donderdag ging ik namelijk ook filmen tijdens een samenwerkingsopdracht (voor mijn studie dus) en ik wilde natuurlijk wel dat dit goed zou gaan. Het is gelukkig goed gekomen en ik kan mijn filmpjes gebruiken voor het practicum. Altijd fijn als het gelukt is! Ik heb donderdag maar één les gegeven, aan vwo 2, en die ging dus best goed. Ik vond het hier en daar chaotisch, maar ik kreeg best goede feedback van mijn stagebegeleider en de filmpjes waren goed genoeg, dus ik ben toch wel tevreden. Na stage ben ik meteen doorgegaan naar de Hogeschool, waar ik nog aan een les voor vrijdag heb gewerkt en heb gegeten. Vervolgens moest ik met drie klasgenoten uit de deeltijdgroep, waarbij ik één vak volg (vakdidactiek geschiedenis), nog even onze presentatie (play-reading, soort rollenspel dus) oefenen want die moesten we daarna doen. Gelukkig ging het heel goed en konden we gelijk meekijken en -luisteren met vier medestudenten die hun individuele historische verhaal moesten doen voor de klas. Dit soort dingen zijn tevens goed toepasbaar in de klassen die je lesgeeft, dus dat is mooi. Over twee weken (jep, in dezelfde week dus als mijn solopresentatie voor drama én het practicum voor directe instructie & samenwerkend leren – andere vak dat ik volg, waarvoor ik dus moest filmen) moet ik mijn verhaal vertellen. Johan kon mij na het college ophalen op Slinge, lief en handig!, en na een taartje en koffie bij Ikea (bijna vaste prik als hij me op kan halen, haha) gingen we naar huis; waar ik nog een les moest voorbereiden voor vrijdag (uittypen, ik had het op de Hogeschool al bijna helemaal in elkaar gezet gelukkig).

Vrijdag duurde mijn stagedag korter dan normaal; normaal gesproken ben ik dan in ieder geval tot 15.20 uur op school (want tot die tijd geef ik les) of zelfs nog een lesuur langer (tot 16.05) als ik daar nog observeer, maar vandaag ging mijn ene stagebegeleider na het 5e naar huis (ziek) en mijn ene vwo 3-klas had het 6e uur een tussenuur, dus ik kon het 6e en 7e uur lesgeven in plaats van het 7e en het 8e uur. Toen was ik dus om 14.20 uur al klaar in plaats van om 15.20 uur. Lekker! De lessen verliepen niet zo soepel als ik had gewild en ik was best wel moe uiteindelijk, maar gelukkig was het daarna weekend. Ik moet dit weekend nog wel aan school werken, voornamelijk om te voorkomen dat ik het de week daarna héél erg druk heb vanwege al die presentaties, maar ik ga ook leuke dingen doen: ik ga zaterdagmiddag (vandaag dus als dit online komt, ik schrijf dit op vrijdagavond) met Johan naar Rotterdam (winkelen en ik heb sowieso nog wat spulletjes nodig) en ’s avonds gaan we pannenkoeken eten met mijn schoonouders, mijn zwagers en schoonzusje. Dit is nog voor mijn schoonvaders verjaardag (in november, haha). Ik heb er zin in! 🙂

Zo, gefeliciteerd als je dit allemaal gelezen hebt, want ik heb al meer dan 1000 woorden geschreven!
Hoe was jouw week en heb jij nog plannen voor het weekend?

5 gedachtes over “Zo zag mijn eerste (school)week van 2016 eruit.

  1. Alles gelezen en ik denk dat dat ook wel betekent dat ik vind dat je fijn schrijft.
    Je hebt er een nieuwe volger bij.
    (En ja, het is angstaanjagend hoe snel de vakantie een apocolyps geleden lijkt zodra school weer een weekje bezig is.)

  2. De eerste week na de vakantie had ik gewoon weer een volle werkweek. De eerste dag was weer wennen, maar vrijdag toen ik thuiskwam had ik wel hoofdpijn van de moeheid! Dit weekend lekker uitrusten dus 🙂
    Donderdag hadden we ook de eerste open repetitie met Medusa. Er kwamen twee mensen kijken en het was heel erg gezellig! Leuk om iedereen weer te zien. We hebben zowel een nieuw opera-stuk als een nieuw musical-stuk gezongen!
    Vandaag (zaterdag) vanochtend even naar de binnenstad gefietst (de Blokker bij Hoog Catharijne heeft opheffingsuitverkoop, dus ik heb even wat Rien Poortvliet-servies gekocht: 2 grote borden, 2 kleine borden, 2 eierdopjes, 2 verschillende bekers en 2 stickervelletjes), en daarna vond ik bij de kringloopwinkel nog een mooi boek van Rien Poortvliet dat ik nog niet had, maar waar ik wel al een tijdje naar op zoek was: “Hij was een van ons”). Na de lunch met de auto naar de molen gereden en weer 10 kilo meel gekocht, Rest van de dag bij mijn vriend thuis gezeten (recensie voor een Hebban-boek geschreven) en ’s avonds gyouza gemaakt. Lekker rustig dagje dus eigenlijk 🙂
    Morgen ga ik weer wat dingen doen die nodig zijn (vooral voor Medusa, zoals de nieuwe ledenwervingsflyer op Facebook zetten) en hopelijk ook wat naaien (laptophoes o.i.d. voor mijn vriend, rokje voor mezelf) als ik daar tijd voor heb. En natuurlijk verder aan het grote borduurproject waar ik vorig weekend aan ben begonnen!

  3. Linda
    De eerste week na de vakantie was voor mij ook een drukke week.
    Behalve 4 dagen lesegeven waren er ook nog 23 oudergesprekjes die ik mocht doen.Gelukkig verdeeld over 2 avonden maar toch, dinsdag. 6 ouders en donderdag 17 ouders. 2 ouders kwamen niet opdagen. Het is altijd goed om met ouders over de vorderingen van hun kinderen te praten maar het vergt wel heel veel tijd. Donderdag gaf ik les tot half drie en van vijf over zes tot 10 uur was ik ’s avonds weg. al met al een drukke week.Vanochtend lekker uitgeslapen……heerlijk, Nu genieten van het weekend

Geef een reactie

