Dit waren mijn kerstdagen.

En toen was kerst alweer voorbij en 2015 trouwens ook bijna. Vandaag wil ik je vertellen hoe mijn kerstdagen eruit zagen – zonder foto’s, want die heb ik niet gemaakt, haha. Ik vergeet nog wel eens wat.

Mijn kerstdagen waren fijn. Kerst-avond hebben Johan en ik eerst via internet de kerstnachtdienst van de Evangelische Gemeente gekeken – we waren te laat om er nog heen te gaan, maar via internet kun je live meekijken. We hebben sinds een tijdje een HDMI-kabel dus dan kan je internet-programma’s en -filmpjes via de televisie kijken. Ideaal. Het was een mooie dienst. Daarna zijn we nog naar mijn ouders gereden waar we rond 10 uur ’s avonds aankwamen. We hebben toen niet zoveel meer gedaan, even gezeten en gekletst, en zijn toen lekker gaan slapen. Het was trouwens hartstikke druk op de weg, voor 24 december in de avond, vond ik. Maar dat terzijde.

Op Eerste Kerstdag zijn we eerst naar de kerk geweest om de geboorte van Jezus te vieren, want daar gaat kerst immers om – voor ons is dat in ieder geval nog steeds de betekenis van kerst. Na de kerkdienst was er koffie (en thee) met taart. Vervolgens hebben we als lunch (kerst)brood gegeten en ’s middags spelletjes gedaan, gelezen, gekleurd, gekletst en vooral veel gelachen. Aan het eind van de middag en het begin van de avond hebben we heerlijk en uitgebreid gegeten, met onder andere carpaccio, pasteitjes met kalfsragout, doperwtjes en worteltjes, sla (met fruit en ei erdoorheen), appelmoes en rollade. Het toetje wilden we nog even mee wachten tot het eten ‘wat gezakt was’ en dus hebben we gekletst en heel veel gelachen, waarna we ons toetje hebben verorberd (ha, kan ik dat woord ook eens gebruiken). Het toetje was iets met speculaas en rood fruit. Ik weet het eerlijk gezegd niet meer precies, haha. Het was in ieder geval heel lekker! Na het eten hebben we nog even gezeten en nog wat spelletjes gedaan (hartenjagen voornamelijk; dat deden we vroeger altijd met ons gezin – met z’n vieren – en dat gingen we nu weer doen en dat was heel leuk – iedereen wordt dan altijd mega-fanatiek haha!). Johan en ik zijn ’s avonds uiteindelijk nog naar huis gegaan, zodat we ook nog even met z’n tweeën waren.

Tweede Kerstdag is er in onze kerk nooit een dienst, dus hebben we lekker wat langer geslapen en zijn we daarna naar mijn schoonouders gereden. Hier hebben we ook lekker gegeten en veel gelezen, gekleurd, spelletjes gedaan, gekletst en gelachen. Het was ook deze dag heel gezellig. ’s Avonds zijn we na een potje Monopoly naar huis gegaan, waar we eigenlijk niets meer gedaan hebben. Zondag hebben we een rustig dagje met z’n tweeën gehad. We zijn naar de kerk geweest en hebben verder eigenlijk weinig gedaan. Vooral veel gelezen en wat gekletst, en ’s avonds een film gekeken (ik half, Johan helemaal).

Ik had dus hele fijne kerstdagen, heel gezellig met mijn familie. Die gezelligheid en liefde vind ik het allerbelangrijkste denk ik, naast de echte betekenis van kerst die ik net al noemde.

Hoe was jouw kerst?

Geef een reactie

