Review | Er ist wieder da.

Het is volgens mij geen geheim dat ik niet echt van de Duitse taal houd. Ik vind het nogal snauwerig klinken, hoewel ‘ich liebe dich’ daar natuurlijk wel een uitzondering op is. Liefde klinkt mooi in iedere taal. Ook al houd ik niet zo van Duits, toch ging ik afgelopen zaterdag naar een Duitse film: ‘Er ist wieder da.’ Misschien heb je er al iets over gehoord, misschien niet. Ik wel in ieder geval – kan ook komen doordat ik historica ben en van geschiedenis hou natuurlijk – en ik wist meteen dat ik deze film wilde zien. Waar gaat de film dan over en wat vond ik ervan? Vandaag vertel ik je daar alles over!

Allereerst even de trailer, dan heb je misschien al een beter idee waar de film over gaat. Hij gaat over Hitler, die wakker wordt in 2014 op de plek waar in 1945 de Führerbunker stond. Hij denkt echter dat het 1945 is en is dus compleet in de war. Nog in zijn uniform trekt hij Berlijn in. De mensen zien hem aan voor een komiek en hij komt op televisie. De Duitse cultuur is enorm veranderd – voorbeeldje: als Hitler voor het eerst een Turks gezin ziet in Berlijn zegt hij zoiets als ‘Turken in Berlijn? De oorlog heeft wel een héél andere wending genomen!’ Hoewel iedereen denkt dat hij een komiek is, is hij de echte Hitler en zijn zijn ideeën niet veranderd.

Deze film is een bizarre komedie. Hoewel de film wordt omschreven als komedie zit er ook een stuk documentaire in. Een ontslagen freelancer die bij een televisiezender werkt wil graag zijn baan terug en moet daarvoor met een heel goed verhaal komen. Hij komt Hitler op het spoor en trekt met hem door Duitsland. De interviews die zij afnemen met mensen zijn echt en niet in scène gezet. Hitler wordt natuurlijk gespeeld door een acteur, maar de mensen die in de interviews te zien zijn, zijn echt. Sommigen zijn dan ook wazig gemaakt omdat zij niet herkenbaar in beeld wilden. Er worden vragen gesteld over de huidige politiek in Duitsland – bijvoorbeeld over de multiculturele samenleving en de huidige toestroom van vluchtelingen, die in Duitsland vele malen groter is dan in Nederland – en zo af en toe gooit Hitler er heel subtiel een aantal van zijn standpunten tussendoor. De mensen blijken het heel vaak met hem eens te zijn.

Je ziet in deze film heel goed de manier waarop Hitler in de jaren ’20 en ’30 de mensen voor zich won en hoe hij uiteindelijk aan de macht kon komen. Wat heel sterk is aan de film is dit documentairegedeelte en de uitspraken die Hitler doet. Historisch gezien is dat gedeelte absoluut verantwoord. Daarnaast is de film ook erg hilarisch trouwens, het is wel degelijk een komedie zoals je van tevoren wordt verteld. De huidige politiek komt echter duidelijk aan de orde en uiteindelijk blijkt misschien wel dat er een klein stukje Hitler in ons allemaal zit (aldus de film)… Dit wordt ondersteund met beelden uit de politiek van deze tijd. Ik wil natuurlijk niet teveel vertellen over de afloop van de film, maar ik vond het heel sterk in elkaar gezet en het zette me wel aan het denken.

De acteurs zijn trouwens ook bizar goed. De mensen op straat zijn dus geen acteurs, zij worden gewoon geïnterviewd door iemand die zich uitgeeft voor Adolf Hitler. Hitler wordt gespeeld door een bizar goede acteur. Iedereen kan zich natuurlijk kleden als Hitler en doen als Hitler, maar als zelfs de blik in je ogen klopt en de precieze manier waarop hij praatte, de momenten waarop hij stil was en zijn lach, dan is het bijna eng. Zo goed is het. Wat ik ook een groot voordeel vind is dat het echt een Duitse film is met Duitse acteurs. Je kan er van houden of niet, maar het maakt de film wel veel geloofwaardiger.

Ik vind het kortom een aanrader. Het is een grappige film die veel momenten kent waarop je hardop moet lachen en er zitten absoluut absurde momenten in, maar het is ook een film die je laat nadenken over de huidige politiek en over de (oorspronkelijke) ideeën van Hitler en over hoe je mensen met je mee kan krijgen door in te spelen op hun situatie.

Er-ist-wieder-da-rcm560x0

Sterke filmposter trouwens hè. Dat je al ziet dat Hitler bedoelt wordt door de bovenste vorm – waar wij een kapsel in zien – en de titel onderaan – waar wij een snor van maken.
Meer informatie over de film en over de bioscopen waar hij draait kun je trouwens hier vinden.

(We zijn trouwens na de film ook gaan eten bij ‘Burgertrut’ in Rotterdam. GA DAARHEEN! Echt een aanrader!)

6 gedachtes over “Review | Er ist wieder da.

1. Als student Duits docent moest ik de film van mezelf zien, en ook al vond mijn vriend het een goede film, ik vond het enorm moeilijk om te zien. Juist omdat er gewone voorbijgangers gefilmd werden, en deze vaker positief als negatief waren. Misschien komt het omdat ik niet wil geloven, dat er nog zo veel mensen zo denken? Maar voor mij was het lachen er daardoor snel vanaf. Misschien beleef ik de film ook anders, omdat ik Duits ben? Mijn medestudenten deelden namelijk jouw mening.
    Ondanks dat, enorm goede acteurs, dat is zeker!

1. Ik vond dat ook wel lastig, het is niet de komedie die ik had verwacht (al wist ik al dat er echte interviews in zouden zitten).
      Dat maakte het voor mij wel extra interessant, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je het niet gemakkelijk vond omdat de mensen vaak best wel positief waren inderdaad.