18 dingen die ik de afgelopen dagen heb geleerd.

Sinds ik ben begonnen met de lerarenopleiding die ik nu doe, heb ik al zoveel geleerd. Ik sta er versteld van hoeveel ik leer iedere dag en hoe ik mezelf aan het ontwikkelen ben; het is vooral fijn dat anderen dat ook (of misschien wel juist!) zien en me daar regelmatig op wijzen. De afgelopen dagen leerde ik ook weer een hoop dingen bij en ik wil dat vandaag met jullie delen!

image-2015-10-25 (19)Voetenfoto’s zijn leuk. Hele belangrijke levensles ^^

  • Ik vertel lang niet altijd zo enthousiast als dat ik zelf denk (als ik voor de klas sta) – soms praat ik zelfs monotoon! Belangrijke les! Zelf had ik dat nooit gezien!
  • Als ik het schoolbord wil gebruiken, moet ik wel beter op dat bord leren schrijven, haha! Gelukkig bestaat er ook zoiets als Powerpoint …
  • Reflecties schrijven op je les kan veel korter en bondiger dan hoe ik het deed (minimaal 2 pagina’s per les volschrijven) en ik kan dit het beste meteen na de les doen, dan is alles nog heel vers
  • Als je in een werk-flow zit kun je prima na een lange dag (met een uur lesgeven en een aantal uren observeren en zelfstandig werken) nog een paar uurtjes doorwerken thuis
  • Ik doe best veel dingen al goed, beter vaak nog dan ik zelf denk, fijn!
  • Als je een hele volle herfstvakantie hebt gehad, is het best lastig om weer aan school te wennen, ook al was het maar een weekje
  • Toneelstukken leren aan leerlingen van vwo 3 over de Eerste Wereldoorlog is heel erg leerzaam en kan heel indrukwekkend zijn, zo toonden een man en een vrouw van het Britse toneelgezelschap Phileas Fogg aan vanochtend. In de aula leerden de leerlingen in anderhalf uur (!) hoe het leven in de loopgraven was en daarna voerden ze het uit. Het was heel erg indrukwekkend en het leek zó echt. De leerlingen vonden dat ook, zo kwam het in ieder geval wel over. De attributen waren echt, de acteurs deden het fantastisch en de leerlingen leefden zich goed in. Heel bijzonder om mee te maken.
  • Lesvoorbereidingen maken is véél werk, maar het maakt je zó bewust van wat je doet en waarom je dat doet
  • Tussen leerlingen uit havo 2 en vwo 2 zit een wereld van verschil …
  • … maar ze zijn wel allebei heel leuk om les aan te geven!
  • Als leerlingen een toets aan het maken zijn kun je prima achterin de klas een boek lezen ^^
  • Het docentschap schrikt me nog niet af, integendeel: ik begin het steeds leuker te vinden omdat ik iedere keer nieuwe dingen leer en ervaar en meer klassen nu lesgeef (2 klassen, 4 uur in de week; zeer binnenkort komen daar nog twee klassen bij).
  • De leerlingen behandelen je als een docent als jij je ook zo gedraagt en opstelt
  • Enthousiasme en heel veel willen vertellen over wat je die dag hebt gedaan moet niet ten koste gaan van wat anderen je willen vertellen over hun dag
  • Een les geven is heel veel meer dan een presentatie van 45 minuten geven
  • Als je wilt leren hoe je op allerlei verschillende situaties kunt/moet reageren en hoe je snel overgaat op plan B (of op plan één-van-de-andere-letters-van-het-alfabet), ga dan eens een uurtje (of een paar) lesgeven. Dat leer je binnen no time en je leert ook dat er altijd nog weer nieuwe situaties kunnen voorkomen waar je géén rekening mee had gehouden …
  • Dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn, zijn dat voor leerlingen lang niet altijd (je hebt bijvoorbeeld een privéleven)
  • En last but not least: ik begin me steeds meer thuis te voelen op mijn stageschool en ik voel mezelf steeds meer een beginnend, lerend docent (want dat is een stagiaire natuurlijk, maar ‘stagiaire’ klinkt toch anders dan ‘beginnend docent’). En dat vind ik tof.

Wat heb jij de afgelopen dagen geleerd?

6 gedachtes over “18 dingen die ik de afgelopen dagen heb geleerd.

      1. Aaaww, niet huilen skattiej! Bedoel alleen maar dat jij soms zó enthousiast bent dat ik er niet eens tussen kom. Of als ik wel een keer wat kan zeggen maar niets meer zeg omdat die dag dan toch veel minder leuk was dan de jouwe.

Geef een reactie

