Een lijstje over mijn stage.

Regelmatig vertel ik op mijn blog over mijn studie en mijn stage, maar vaak doe ik dit een beetje tussen de regels door. In een persoonlijke update vertel ik vaak wat uitgebreider over school, maar het leek me ook wel weer eens leuk om iets meer te vertellen over mijn stage. Daarom vandaag een lijstje over mijn stage, over wat ik zoal doe op mijn stageschool (en thuis)!

image-2015-10-14 (1)

  • Lesgeven
    Op de foto zie je de boeken die ik op dit moment het meeste gebruik. Dit is het tekstboek voor havo en vwo 2 en het werkboek voor vwo 2 (het werkboek voor havo 2 verschilt een klein beetje van deze). En ertussenin ligt een lesvoorbereiding voor een les die ik vandaag ga geven/heb gegeven (ligt eraan wanneer jullie dit lezen, ik schrijf dit op woensdag) aan vwo 2. De klas die ik op dit moment lesgeef is een vwo 2-klas. Na de herfstvakantie komt hier een klas bij, namelijk havo 2. Ik vind het een uitdaging om les te geven, maar wel een hele leuke uitdaging. Verschillende aspecten van het lesgeven vind ik momenteel nog lastig – logisch, ik ben nog maar net begonnen natuurlijk! – maar ik merk wel dat ik ieder lesuur (van 45 minuten) dat ik lesgeef dingen bij leer en dat vind ik een prettig gevoel. Vanaf december moet ik 8 uur in de week lesgeven (minimaal, maar het wordt bij mij niet meer dan dat) en dat ben ik nu dus aan het opbouwen. Heel leuk, maar intensief dus!
  • Lessen voorbereiden 
    Thuis (en soms op school) bereid ik de lessen die ik ga geven voor. Lessen waarbij ik observeer bereid ik bijna nooit voor, omdat ik bij verschillende docenten observeer (daarover zo meer) en ik dus niet altijd weet welke klassen er voorbij komen en er ook regelmatig klassen bij zitten die ik geen les zal gaan geven dit jaar. Het lessen voorbereiden kost nu nog erg veel tijd, ik zit meestal ongeveer een uur – maar soms ook langer – aan een lesvoorbereiding te werken. Ik maak daarbij gebruik van een formulier waar een aantal zaken op staan: wat ga ik doen, hoelang gaat dit ongeveer duren, wat doen de leerlingen, wat doe ik en wat heb ik voor materiaal nodig? Aan de hand van dit schema werk ik mijn les verder uit; ik schrijf (nou ja, meestal typ) altijd op wat ik ga vertellen en hoe ik dat ga doen (ik schrijf bijvoorbeeld ook vragen erbij die ik aan de leerlingen ga stellen). Het is ook makkelijk om een reflectie over zo’n les te schrijven als je een formulier hebt gebruikt voor je voorbereiding, zodat je gemakkelijk kunt zien wat je hebt gedaan of juist niet, waarom het mis ging en hoe je dat de volgende keer kan gaan verbeteren.
  • Reflecties en weekverslagen schrijven 
    Om aan te sluiten op het volgende punt: van iedere les die ik geef schrijf ik een reflectie met daarin wat goed ging, wat minder goed ging (of gewoon fout, haha) en hoe dat volgens mij komt. Daarna beschrijf ik hoe ik dit de volgende keer wil verbeteren. Omdat ik voor de hogeschool ieder blok een persoonlijk ontwikkelingsplan moet schrijven waarin ik beschrijf aan welke punten ik de komende tijd ga werken zodat ik me beter kan ontwikkelen als docent en kan blijven groeien, zijn deze reflecties erg belangrijk. Tot de herfstvakantie geef ik nog maar 2 uur per week les, dus doe ik daarnaast veel andere dingen op school en daar schrijf ik dan iedere week een weekverslag over, waarbij ik opschrijf wat ik iedere dag heb gedaan en wat me opviel, wat ik ervan heb geleerd, et cetera.
  • Observeren 
    Naast het lesgeven observeer ik veel bij verschillende docenten. Ik heb twee vaste stagebegeleiders, maar daarnaast kijk ik ook mee bij lessen van andere docenten. Alle geschiedenisdocenten heb ik inmiddels minstens één keer gezien, maar ik wil bij een aantal nog een keertje een (halve) dag meelopen om nog eens te observeren. Het is goed om verschillende stijlen van lesgeven te zien en ook heel leuk. Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier en van iedere docent leer ik weer iets (anders). Als ik vaker bij dezelfde docent zit probeer ik die dag of een aantal lessen van die dag op een bepaald iets te letten wat ik zelf graag nog zou willen leren of zou willen verbeteren (bijvoorbeeld het hebben van een goede non-verbale houding). Inmiddels heb ik ook al bij een aantal docenten van andere vakken geobserveerd, om te zien hoe leerlingen op hen reageren en simpelweg ook om te zien hoe zij lesgeven. Je kan ook prima dingen leren van een docent die een ander vak geeft natuurlijk!
  • Meelopen met ‘mijn’ klas 
    Met de klas die ik nu lesgeef heb ik pas een dagje meegelopen, om te zien hoe zij reageren op andere docenten en andere vakken en hoe de dynamiek in de klas verandert gedurende de dag. Dit was heel erg leuk, leerlingen veranderen en schakelen de hele dag door. Mooi om weer eens te zien, want het is toch al aardig lang geleden dat ik dat zelf als leerling heb ervaren op de middelbare school.
  • Zelfstandig werken 
    Als leerlingen zelfstandig aan het werk zijn tijdens een les waarbij ik observeer, dan ga ik wel eens zelf ook aan het werk. Ik ga bijvoorbeeld alvast iets lezen voor de hogeschool, of ik ga een les voorbereiden voor de week erna.
  • Kletsen 🙂 
    Haha, ook belangrijk! Tijdens de pauzes en voor (en soms na) school praat ik regelmatig met collega’s (ik vind het nog gek om dat te zeggen soms) en daar leer ik ook veel van; ik krijg veel tips mee en daarnaast is het ook gewoon heel gezellig. Ik voel me welkom op mijn stageschool en begin me ook steeds meer thuis te voelen. Dat is heel fijn.
  • Afspraken, buitenschoolse activiteiten, excursies en overige zaken
    Naast alle bovenstaande dingen mag ik soms ook mee met excursies (in de introductieweek ging ik mee naar de Efteling met de brugklassen, en pas was er een excursie met de tweetalige brugklassen naar het Goethe Instituut). Gisteren (als dit online komt) was er een spelletjesavond voor de brugklassen en daar was ik ook bij aanwezig. Naast deze excursies en buitenschoolse activiteiten heb ik soms ook andere afspraken (bij ICT om een laptop te regelen voor dit jaar als dat mogelijk is, met de stagecoördinator en met de rector om kennis te maken, met mijn stagebegeleider(s) voor feedback op mijn lessen en andere bezigheden) en ga ik hopelijk binnenkort ook toetsen nakijken (of daarbij helpen) en misschien eens bij een vergadering en/of een ouderavond aanwezig zijn. Dit hoort immers ook allemaal bij het onderwijs en het docent-zijn!

Zo, je hebt nu ongeveer 1100 woorden gelezen over mijn stage(school), haha! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en wat meer te weten te komen over mijn stage(school) en wat ik zoal uitspook daar! 🙂 Als je nog dingen wilt weten, kun je natuurlijk altijd vragen achterlaten!

2 gedachtes over “Een lijstje over mijn stage.

  1. Ik doe zelf ook een lerarenopleiding en alhoewel het lesgeven super is, is het voorbereiden ervan zo slopend! Ik ben inderdaad ook minimaal één uur per les bezig met voorbereiden en daarna dan nog het reflecteren. Er komt zo veel meer bij kijken als dat de meeste mensen denken.
    Maar leuk om eens over jou bezigheden op je stageschool te lezen!
    Groetjes Kimberly

    1. Reflecteren kost inderdaad ook megaveel tijd ja! Ik vind het wel tof om mijn ontwikkeling op die manier te zien en te beschrijven (en erover na te denken), maar ook wel moeilijk. Haha. Maar het lesgeven vind ik ook erg leuk 🙂

Geef een reactie

