Excursie naar het Goethe Institut.

Afgelopen donderdag ging ik met de tto-brugklassen van mijn stageschool op excursie. Deze klassen doen tweetalig onderwijs, zowel op havo- als op vwo-niveau. Mijn ene stagebegeleider is mentor van één van de brugklassen en dus mocht ik ook mee op excursie. Altijd leuk en ik doe er de hogeschool ook nog eens een lol mee, want die willen graag dat ik ook zoveel mogelijk deelneem aan buitenschoolse activiteiten. Nummer één was de Efteling (ook met de brugklassen) en dit was nummer twee: op excursie naar het Goethe Institut (ja, met één ‘u’) in Rotterdam!

Donderdagochtend om kwart voor 9 gingen we ongeveer weg en rond half 2 waren we weer terug op school. De buschauffeur was een beetje laks, dus hij wist niet helemaal waar we moesten zijn en het was daarnaast ook ontzettend druk op de weg, dus we hebben eerst een groot gedeelte van Rotterdam gezien voordat we terechtkwamen op de juiste plek: het Goethe Institut aan de Westersingel (vlakbij Rotterdam Centraal). De leerlingen werden verdeeld in groepen van ongeveer 16 leerlingen. Ik mocht ook een groepje begeleiden. We werden verdeeld over twee aangrenzende gebouwen van het instituut, om vervolgens workshops van verschillende talen te volgen.

Er zijn verschillende locaties van het Goethe Institut, zowel in het buitenland als in Nederland. Het instituut is een wereldwijze culturele instelling die afkomstig is uit Duitsland. Ze bevorderen de kennis van en over de Duitse taal en cultuur en onderhouden de internationale culturele samenwerking. Meer informatie kun je vinden op hun website. Er worden ook verschillende workshops gegeven over verschillende talen; het was donderdag dan ook de Dag van de Talen.
De workshops die ik met mijn groepje leerlingen heb gevolgd waren Tsjechisch, Zweeds, Pools en Hongaars.

De mensen die de workshops gaven zijn veelal afkomstig uit het land waarvan ze de taal onderwijzen. De vrouw die ons een basis-lesje Tsjechisch gaf was wel Nederlands, maar heeft jaren in Tsjechië gewoond. De andere talen werden gegeven door mensen die echt uit het land zelf afkomstig zijn. Dit kon je bij de vrouw uit Zweden niet echt meer horen, maar wel bij de Poolse en Hongaarse mevrouw (de laatste is getrouwd met een Nederlandse man, vertelde ze). We hadden per workshop maar 20 minuutjes en dat vond ik wel jammer, want dat zorgde ervoor dat we maar héél weinig konden leren over de taal. Het was als het ware een klein beetje proeven van de taal en dat maakte me wel nieuwsgierig.

Wat heel leuk was, was het enthousiasme van de mensen die de taal aan ons gingen onderwijzen. De werkvormen waren heel leuk. Zo leerden we bij Tsjechisch om te zeggen hoe we heten, waar we vandaan komen – en in het Tsjechisch komt daar altijd een uitgang achter, bij Mijnsheerenland (en een hoop andere plaatsen) bleek dit ‘-ou’ te zijn, heel grappig – en hoe oud we zijn. Ik heb het allemaal opgeschreven inclusief de uitspraak, wie weet heb ik er ooit nog wat aan, haha. Bij Zweeds leerden we ook om te zeggen hoe we heten en waar we vandaan komen en ook hoe je bepaalde woorden en letters in het Zweeds uitspreekt (of juist niet, van het woordje ‘och’ spreek je bijvoorbeeld alleen de ‘o’ uit, heel grappig – waarom schrijf je het dan? Haha). Daarna hebben we ‘hoofd, schouder, knie en teen’ leren zingen in het Zweeds. Dat was geniaal, de leerlingen deden heel erg leuk mee en waren erg enthousiast (soms een beetje té, haha). Het ging steeds sneller en dat was best hilarisch. Het liedje is in het Zweeds overigens iets anders dan in het Nederlands; in plaats van ‘oren, ogen, puntje van je neus’ zing je in het Zweeds ‘oren, ogen, klap maar op je wang’ of iets in die geest. Grappig om te leren ^^

Er werd ook in de kleine pauzes goed voor ons gezorgd: we kregen koekjes en een sapje (net een echt schoolreisje haha) en aan het eind waren er Turkse hapjes (waarvan ik de meeste niet kende, maar het laatste was héle zoete baklava). Na de eerste pauze hebben we een workshopje Pools gevolgd, waarbij we ‘Vader Jacob’ leerden zingen in het Pools. Pools vond ik wel erg lastig, vooral ook omdat je zoveel vreemde letters hebt die wij niet kennen hier én omdat die meestal ook nog eens nauwelijks uit te spreken zijn voor ons. Het was wel heel leuk om het eens te proberen (hiervoor kende ik maar één Pools woord – dat voor ‘hoer’ en dat is natuurlijk niet zo netjes, haha – en ik kon ‘goedemorgen’ zeggen; nu is er Vader Jacob aan toegevoegd en dat is natuurlijk wel geweldig haha) en het zingen ging best wel goed eigenlijk, na een beetje oefenen. Het liedje heet in het Pools trouwens ‘Panie Janie’ (‘Meneer Jan’).

De laatste taal waar we iets over leerden was Hongaars. Dit werd gegeven door een hele leuke Hongaarse vrouw die getrouwd is met een Nederlandse man. Ze leerde ons spelenderwijs allerlei Hongaarse woordjes en er was zelfs een klein prijsje te winnen met een bingo; dat was wel heel erg leuk. Het was ook leuk om wat meer te leren over Hongarije zelf, door middel van een kaart van het land.

Aan het begin van de middag waren we weer terug in Oud-Beijerland – nadat we bijgekletst hadden met de andere leerlingen en docenten; een deel van hen heeft namelijk workshops gevolgd bij andere talen, namelijk Duits, Frans, Turks en Russisch (vooral Russisch was onmogelijk vertelden ze; logisch want het alfabet is daar natuurlijk héél anders) en moesten de leerlingen nog even op de klassenfoto (de individuele foto’s waren al eerder gemaakt, lekker logisch) en daarna hadden we nog één les. Daar val je dan best wel raar in omdat je de hele dag andere dingen hebt gedaan. Ik vond het heel erg leuk om wat meer over deze talen te leren en nu kan ik wat woordjes en kleine zinnetjes gebruiken uit het Tsjechisch, Zweeds, Pools én Hongaars! Je weet maar nooit waar het goed voor is, haha 😉

Dzień dobry! (oh wacht, dat is natuurlijk ‘goedemorgen’ en niet ‘tot ziens’ – Adjö dan maar!)

Advertenties

Een gedachte over “Excursie naar het Goethe Institut.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s