Social media & bloggen als docent.

Afgelopen dinsdag had ik een college van het vak ‘Voorbereid op Stage.’ De docent noemde – eigenlijk terloops, aan de hand van een krantenartikeltje van die ochtend – social media en docenten. Als docent moet je goed opletten wat je op social media zet en hoe je dat doet. Er was namelijk (zo vertelde dat krantenartikel) een docent op non-actief gezet omdat zij een bepaalde discriminerende uitspraak had gedaan op Twitter. Dat kan natuurlijk niet omdat je als docent een voorbeeldfunctie hebt. Mijn docent zei dat je gebruik mag maken van social media, maar dat je bij alles moet nadenken of je dat wel online kunt zetten, als je ergens bijvoorbeeld een mening over hebt. Zij had, onder andere om die reden, helemaal geen social media-accounts. Dat alles zette me aan het denken.

Als je een status plaatst op je eigen profiel lijkt me dat niet echt een probleem, als je tenminste je profiel geblokkeerd hebt voor niet-vrienden (zoals ik, je kan alleen zien hoe ik heet, mijn omslagfoto’s kun je bekijken – die zijn op Facebook verplicht openbaar -, mijn profielfoto in het klein en waar ik woon en wat voor opleiding en werk ik doe – ik vind dat prima op die manier) en uiteraard uitkijkt met wie je vrienden wordt. Ik voeg alleen mensen toe (of accepteer hun verzoeken) als ik ze ken. Ik ben bevriend met één collega (ik ken hem al uit de kerk, maar hij werkt op dezelfde school als waar ik nu stage loop) en leerlingen ga ik sowieso niet toevoegen. Waar je wel uiteraard mee uit moet kijken dan is wat je plaatst op openbare pagina’s, als je bijvoorbeeld wilt reageren op een nieuwsbericht. Sowieso laat ik me nooit kwetsend uit op social media – dat lijkt me in welke situatie je je ook bevindt niet bepaald handig. En je zou sowieso niet mensen moeten kwetsen als je weet dat iets kwetsend kan zijn en je dat dus alsnog plaatst, ook al ben je je er heel goed van bewust wat het aan kan richten. Je kan natuurlijk altijd mensen per ongeluk, onbedoeld, kwetsen, maar dat is iets anders.

Ik heb alleen Facebook wat betreft social media. Zoals ik net heb uitgelegd vind ik dat je dat best kan hebben als docent, als je goed oplet wat je plaatst – en dat geldt uiteraard voor ieder beroep. Je kan als je gewoon op kantoor werkt of in een productiemagazijn je ook niet zomaar laatdunkend uitlaten over je baas of collega’s. Social media wordt altijd gecheckt door werkgevers – en ik geef ze groot gelijk, want het zegt vaak wel wat over hoe je bent, als is het alleen maar online. Dat weerspiegelt toch in ieder geval een deel van je persoonlijkheid.

De uitspraak van mijn docent over dat je misschien beter helemaal geen social media kan hebben zette me echter ook aan het denken over mijn blog. Don’t worry, ik ga echt niet zomaar stoppen met bloggen omdat iemand iets zegt over social media – ik vind namelijk dat mijn blog daar ook wel onder geschaard kan worden. Die komen immers ook op Facebook (al kunnen alleen mijn vrienden dat dan zien) én kunnen bovendien ook gelezen worden door mensen die ik niet ken of mensen die mijn naam opzoeken via bijvoorbeeld Google. Ik vind dat je niet zomaar kunt zeggen ‘je kan niet meer bloggen als je docent bent.’ Ik vraag me echter wel af in hoeverre ik nog persoonlijk kan bloggen, omdat leerlingen me bijvoorbeeld ook via Google zouden kunnen vinden als ze zouden zoeken.

Moet ik persoonlijke artikelen dan onder een wachtwoord online zetten? Dat verkleint de kans aanzienlijk dat mensen het spontaan gaan lezen – ik ga ook niet iedere keer dat ik ergens een vergrendeld artikel wil lezen iemand mailen van ‘wat is je wachtwoord?’ En bovendien: aan wie geef je dan wel en aan wie geef je dan niet dat wachtwoord? Moet ik dan helemaal niet meer persoonlijk bloggen? Dat vind ik ook niet echt een optie. Sowieso zal ik me nooit bewust kwetsend of negatief uitlaten over leerlingen, collega’s of een ander onderdeel van mijn stage. Dat geldt ook voor de hogeschool en trouwens sowieso voor dat soort onderdelen van mijn privéleven. Daar schrijf ik niet over.

Wat ik me nu afvraag is niet of ik verder moet bloggen, maar meer op welke manier ik dat aan zal pakken in het vervolg – ik wil er wel rekening mee houden, maar ik vind aan de andere kant dat ik wel persoonlijk moet blijven schrijven omdat ik een persoonlijke blog heb én omdat het in ieder beroep (én daarbuiten, ook in je privéleven) belangrijk is om rekening te houden met wat je online zet. Ik vraag me dus af hoe jullie daarover denken!

8 gedachtes over “Social media & bloggen als docent.

  1. Tja. Nooit over nagedacht dat dat soort dilemma’s bestaan 😉 Lastig… Ik zou het zelf niet leuk vinden als ik leerlingen had, dat ze zo veel over mij kunnen lezen… Maar je moet dat natuurlijk zelf afwegen!

      1. Ja, dat kan ik zelf ook zien, want als ze in de spambox komen verschijnt er niets en anders verschijnt er “Je reactie is in afwachting van moderatie” 😉

  2. Slim dat je hierover nadenkt! Lijkt me best lastig als je weet dat leerlingen jouw blog kunnen lezen. Dat maakt je op een bepaalde manier wel heel bewust in wat je schrijft.

  3. Goed dat je hier bewust van bent! Het is en blijft het internet… Ik blog daarom ook bewust. Je ziet weinig tot geen foto’s van me, mijn man noem ik niet bij zijn naam en over mijn werk blog ik ook heel bewust. Dingen die ik wil delen maar niet openbaar kunnen worden geplaatst, ivm namen of even van me afschrijven zet ik achter een wachtwoord. Ik heb een algemeen wachtwoord en als iemand deze intypt en aangeeft onthouden hoeven ze niet telkens het wachtwoord opnieuw in te vullen.

  4. Dingen die je tegen een vreemde (waar je misschien al mee aan de praat bent geraakt) zou vertellen, kun je wel op je weblog zetten?
    Je kan ook niets of niet zoveel over je werk schrijven.

    Ik had op de universiteit trouwens wel een docent die leerlingen toevoegde, maar pas na afloop van het vak 😛 Ik heb ook een docent van de middelbare school op Facebook (pas na mijn eindexamen toegevoegd).

    1. Ja, dat is waar 😉 Ik denk er altijd wel over na eigenlijk.
      Ik heb ook wat docenten van de middelbare school op Facebook ja, maar inderdaad na het eindexamen toegevoegd 😉

Geef een reactie

