Eerste keer lesgeven.

Zoals jullie weten doe ik dit jaar een verkorte lerarenopleiding aan de Hogeschool in Rotterdam, waarbij ik drie dagen in de week stage loop op een middelbare school in Oud-Beijerland. Tot december mag ik lessen opbouwen en vanaf dan moet ik 8 uur in de week lesgeven. Voordat ik les mocht geven heb ik eerst een aantal dagen geobserveerd bij verschillende docenten. Zo leer je hoe docenten lesgeven, wat hun stijl is, hoe ze orde houden en nog veel meer. Van iedere docent die ik heb gezien heb ik nuttige dingen eruit gehaald die voor mij belangrijk zijn en (hopelijk) ook voor mij als docent (gaan) werken en (verder) ontwikkeld kunnen worden.

Iedere keer dat ik observeer schrijf ik mijn conclusies op en inmiddels heb ik dus al heel wat belangrijke zaken over het docentschap verzameld. De belangrijkste? Volgens mij is dat ‘leraar ben je in alles.’ Niet alleen in het vertellen en uitleggen maar ook vooral in je houding. Hoe je je voelt en opstelt tegenover een klas straal je ook uit. Dit is bij iedere docent natuurlijk anders. Ik hoop in het komende jaar echt mijn eigen stijl als docent te gaan ontwikkelen, met allerlei mooie elementen die ik heb opgepikt.

Het observeren is wel interessant, maar je bent er wel snel op uitgekeken. Dan wil je zelf aan de slag! Afgelopen vrijdag was het zover en mocht ik mijn eerste les ooit (oké, op een klein beetje onderwijservaring tijdens mijn master – samen met drie andere studenten – na) geven. Deze les ging over de (verspreiding van de) Renaissance – ik heb een master in Middeleeuwen en Renaissance gedaan, dus helemaal mijn ding! – en ik heb deze les gegeven aan een vwo 2-klas. Het is een hele lieve klas die (meestal) goed luisteren, dus daar kon ik mijn eerste les wel aan geven.

Vrijdagochtend moest ik het tweede uur beginnen en dan ook gelijk lesgeven. Toen ik bij het lokaal kwam was de klas er al wel maar de docent – één van mijn stagebegeleiders – nog niet. Een paar minuten later kwam de conrector vertellen dat de docent zich die ochtend vroeg had ziek gemeld. Hij vroeg wie ik was en dus vertelde ik dat ik de stagiaire ben en die les zou gaan geven. Hij dacht meteen ‘oh mooi, geregeld’ maar ik wilde, omdat het mijn eerste les ooit was, er wel een andere docent bij hebben om mij achter in de klas te observeren en zo nodig in te grijpen als het mis zou gaan. Een beetje ondersteuning vond ik wel fijn bij zo’n eerste les!

Gelukkig had ik mijn usb-stick meegenomen, want daar stond mijn Powerpoint op. Het was een beetje een rommelige start van de les en dus was ik meteen een beetje afgeleid en kon ik niet zo goed in mijn verhaal komen als ik had gewild. Uiteindelijk heb ik wel vrijwel alles kunnen vertellen wat ik wilde en heb ik de klas aan het einde een opdracht laten maken omdat ze hun aandacht er niet echt meer bij konden houden. Er zijn zeker verbeterpunten – logisch ook bij een eerste les en zeker als het zo chaotisch is aan het begin en niet zoals normaal verloopt – maar ik ben over het algemeen ook wel tevreden. Ik geloof dat deze klas mij wel gaat accepteren als docent, het is namelijk de bedoeling dat ik hen de komende tijd ook les blijf geven op donderdag en vrijdag. Wat ik in ieder geval geleerd heb is dat je altijd een plan B moet hebben, haha!

Ik had niet verwacht dat mijn eerste keer lesgeven op deze manier zou verlopen natuurlijk, maar het was ook wel gelijk een uitdaging. De volgende keer kan het vast alleen maar beter gaan 😉 Of moet ik zeggen ‘anders’, want het ging op zich eigenlijk best wel goed! Ik hou jullie wel op de hoogte van mijn vorderingen denk ik, want ik vind het wel leuk om over te vertellen. Hopelijk vinden jullie het ook leuk om te lezen 🙂

6 gedachtes over “Eerste keer lesgeven.

  1. Ik lees je blog al een tijdje maar ik reageer eigenlijk nooit.
    Maar wat spannend zo’n eerste keer lesgeven!
    Lijkt me echt even slikken als je het dan opeens in je eentje moet oplossen,.

    1. Extra leuk dat je nu dan wel een reactie achterlaat! 🙂
      Dat was het zeker! Vandaag was mijn tweede les en morgen de derde (dezelfde klas weer) dus langzaamaan went het. En nu was mijn begeleider er wel gewoon, dus dat scheelt natuurlijk en kreeg ik ook goede feedback. Nu kan het wel alleen maar beter worden als je zo begint haha 😉 Maar leuk was anders op dat moment inderdaad.

      1. Wat leuk! Begin je de namen ook al een beetje te kennen? Ik vind het heel leuk om blogs als deze te lezen. Ken je toevallig het boekje ‘Wie heeft er wel een boek bij zich?’ Dat is een boekje met allemaal columns van een leraar Nederlands. Echt een aanrader!

      2. Ik vind het nog wel lastig om de namen te leren kennen hoor! Sommige leerlingen hoor je natuurlijk wat meer dan anderen en daardoor ken je die sneller dan die van de leerlingen die eigenlijk nooit iets zeggen, maar die je ook wel eens wilt horen.
        Nee, dat boekje ken ik niet! Maar ga ik onthouden, want het klinkt wel heel leuk 🙂 Misschien een leuk Sinterklaascadeautje, haha! Ik volg wel de Facebookpagina van Meester Bart, ik vind hem ook heel leuk.

Geef een reactie

