Mijn eerste lessen op de Hogeschool.

De eerste lesweek op de Hogeschool Rotterdam is alweer voorbij! Ik mag het natuurlijk eigenlijk geen lesweek noemen, want ik heb alleen op dinsdag en op donderdagavond college. De rest van de week loop ik stage – vrijdag heb ik mijn eerste les gegeven, daar komt binnenkort ook een artikel over online. Vandaag wil ik jullie wat meer vertellen over de eerste colleges (en de vakken) die ik heb gevolgd op de Hogeschool.

image-2015-08-21

Voorbereid op Stage 
De dinsdag begint voor mij met het vak ‘voorbereid op stage’, waarin we, je raadt het denk ik al, ons voorbereiden op onze stage en steeds iets meer leren over hoe je op de juiste manier de leerstof overbrengt op je leerlingen, hoe je een goed lesplan maakt en je goed verantwoord (waarom doe je wat je doet in een les?). Dat soort dingen. Ik merkte wel gelijk al een verschil met de universiteit: het tempo ligt wat lager, je wordt wat meer ‘aan de hand genomen’ om het zo te zeggen en er zijn meer groepsopdrachten – dit laatste ook tijdens de les en ook als voorbereiding op het volgende college. Het college duurt 100 minuten (de lessen op de Hogeschool zijn 50 minuten per keer, lekker schools), maar die waren afgelopen dinsdag zó voorbij. Ik ben benieuwd wat de rest van het vak me gaat brengen, maar ik vond het eerste college in ieder geval interessant en leuk; de docent is erg aardig en ze weet alles op een leuke manier te vertellen, met ook voorbeelden uit haar eigen leven. Dat vind ik vooral erg tof, dan zie je meteen hoe het in de praktijk soms wel of juist niet werkt. Aan het eind van de cursus sluiten we af met een tentamen, waarvoor je een (deel van een) aantal boeken moet lezen.

Studieloopbaancoaching 
Na een korte pauze van 20 minuten – dat zou het in ieder geval moeten zijn, maar het college liep iets uit dus was het wat korter – hadden we het college studieloopbaancoaching. ‘We’ is in dit geval mijn klas, die bestaat uit 18 studenten (als ik het goed zeg). De rest van de studenten die dit jaar de kopopleiding doen, zit in een andere klas, zodat de groep niet te groot wordt. Mijn klas vind ik erg gezellig tot nu toe, er hangt een goede sfeer en iedereen zit er natuurlijk niet zomaar en dat merk je aan de inzet en concentratie tijdens de colleges. Daarnaast is het ook erg gezellig en lachen we veel dus dat is fijn. Ik moet alleen nog oefenen op de namen en op het uitspreken van sommige namen, want niet iedereen is van Nederlandse afkomst (of zijn/haar ouders niet).

Studieloopbaancoaching wordt gegeven door onze stagebegeleider, die tevens de coördinator is van deze opleiding. Ik vind haar erg aardig, dus dat is mooi. We hebben nu voornamelijk gepraat over wat we gaan doen tijdens onze stage, hoe we het tot nu toe allemaal ervaren en tot slot hebben we ook wat theorie gehad. Dit vak is bedoeld om je te begeleiden tijdens je stage, je krijgt individuele gesprekken – zowel op de Hogeschool als op je stageschool, daar komt ze ook een keer langs om te kijken hoe je het er in de praktijk vanaf brengt en op welk vlak je je nog meer kan ontwikkelen – en deelt je ervaringen in de klas. Deze cursus is dus voornamelijk ondersteunend. We krijgen echter ook theorie en moeten daarvoor een (deel van een) aantal boeken lezen. Volgens mij is er geen tentamen aan het eind van deze periode. In dit college hebben we ook een wat uitgebreider voorstelrondje gedaan waarbij je ook iets over je hobby’s of deskundigheid (op welk vlak dan ook) moest vertellen. Daardoor hebben we elkaar al een stuk beter leren kennen en dat was heel erg leuk!

Adolescentiepsychologie 
Van 12.10-13.00 uur hebben we geen college, dat is de pauze (denk ik – ik dacht eerst een tussenuur maar het was zó druk in de kantine dat het wel de pauze zal zijn). We hebben in de kantine gezeten met een groepje meiden uit de klas, dat was heel gezellig! De pauze was natuurlijk zo weer voorbij en toen hadden we om de dag af te sluiten nog 100 minuten adolescentiepsychologie. Dit vak gaat over hoe pubers en jongvolwassenen (want dat is dus niet hetzelfde) denken, hoe hun brein werkt (gedeeltelijk) en hoe we daar op een goede manier mee om kunnen gaan. Voor dit vak is er wel een tentamen, het is best wel theoretisch en moeten er dus ook een heel boek voor lezen (maar dat ben ik wel gewend van de universiteit dus dat is niet zo erg), maar we doen ook oefeningen met elkaar en kijken terug op onze eigen tijd als adolescent.

Ik vind dit vak echt helemaal geweldig tot nu toe, want ik vind psychologie mega-interessant en weet er inmiddels ook aardig wat vanaf (door veel te lezen). Jongeren zijn ook een hele leuke leeftijdsgroep om mee te werken vind ik (anders werd ik geen docent in het middelbaar onderwijs natuurlijk) en om dan iets meer te leren over hoe ze denken en werken en zich ontwikkelen vind ik heel erg tof. Als deze cursus zo blijft als het eerste college dan ben ik helemaal blij!

Toen zat de dinsdag erop! Ik heb echter op donderdagavond ook vakdidactiek van geschiedenis en daar heb ik ook iets over geschreven.

Vakdidactiek geschiedenis 
Na een lange dag stage is het best vermoeiend om nog naar de Hogeschool te gaan, maar ik moet ieder blok vakdidactiek geschiedenis volgen (en de andere studenten volgen dat uiteraard op hun eigen vakgebied ook) en dat is bij deeltijd en dus op donderdagavond. Ik was om 18.15  ongeveer al op de Hogeschool terwijl het college pas om 18.40 begon, dus heb ik nog een beetje stof van adolescentiepsychologie gelezen – dat ging verrassend snel.

Het college van vakdidactiek was heel leuk! Als de docent heel enthousiast is en begint met een voorstelrondje waarin je niet alleen moet vertellen waar je ’s nachts voor wakker gemaakt kan worden maar ook nog wat je lievelingskleur is, dan heb je me. Haha. Het is een klein groepje – iets van 12 mensen (ik weet het niet meer precies) – dus dat is leuk, want het is lekker kleinschalig, en het college vloog om omdat het gewoon erg leuk en interessant was. Ik hoop dat het de komende weken zo blijft, dan is een college op donderdagavond helemaal niet zo erg!

Dat was de eerste week op de Hogeschool alweer! Volgende week begint het dan echt en moeten we meer voorbereiden en opdrachten maken e.d. Ik ben benieuwd! Binnenkort ook op de blog: hoe ik mijn eerste keer lesgeven op mijn stageschool heb ervaren!

6 gedachtes over “Mijn eerste lessen op de Hogeschool.

  1. Haha. Ik snap je dat je bedoelt dat je gedeeltelijk leert hoe het puberbrein werkt.Maar zoals het er staat kun je het ook lezen als “hoe hun brein werkt: gedeeltelijk” – dus dat hun brein maar gedeeltelijk werkt 😛

Geef een reactie

