Is geluk een doel of een momentopname?

Af en toe maak ik een artikel met vragen en antwoorden uit het boekje met 1000 vragen van Flow. Hier is zelfs een categorie voor op mijn blog, daar kom je als je op de link klikt en dan kun je alle artikelen zien die ik tot nu toe heb geschreven – daar komen er als het goed is nog een flink aantal bij. Soms kom ik een vraag tegen die ik niet zo goed kort en bondig kan beantwoorden (iets waar ik sowieso niet zo goed in ben) en dan schrijf ik er een volledig artikel over. Vraag 239 was er zo één: is geluk een doel of een momentopname?

Ik denk dat ik hier niet één van de twee mogelijkheden kan kiezen, maar dat er wel een kern van waarheid zit in allebei de standpunten. Je zou voor allebei kunnen kiezen en ik denk dat ik een persoon ben die dat ook zou doen als ik deze vraag (in het echt) zou moeten beantwoorden.

image-2015-09-05 (6)

Geluk is een doel 
Je zou kunnen stellen dat geluk een doel is. Vaak antwoord je op vragen als ‘wat wil je later worden?’ en ‘wat is het doel in je leven?’ toch snel ‘gelukkig zijn, worden en blijven.’ Ik tenminste wel, hoewel ik er tegenwoordig wat meer over nadenk voor ik zo’n vraag zou invullen/beantwoorden. Ik denk dat veel mensen geluk zien als een doel. Maar wat is eigenlijk geluk? Volgens mij is dat voor iedereen persoonlijk. Voor mij zit het in allerlei verschillende dingen en daardoor is het voor mij wel lastig om te kunnen stellen ‘ik ben gelukkig’; ik heb het liever over ‘tevreden’ – en dat duurt vaak ook niet lang, want dan zoek ik weer verder naar een nieuwe uitdaging. Ik ben niet zo makkelijk geloof ik. Maar het ultieme geluk als doel? Ik ben dan wel benieuwd wat dat is, hoewel ik zo vaak gezegd of geschreven heb ‘als ik maar gelukkig ben, dan is het goed.’

Geluk is een momentopname 
Zoals ik net al zei is volgens mij voor iedereen geluk iets anders. Voor mij zit het in zowel grote als kleine dingen. Ik kan heel blij worden van onze twee konijntjes Inca en Maya die door de kamer huppelen. Misschien iets kleins, maar het maakt mij gelukkig. Ik ben gelukkig met het feit dat Johan een vast contract heeft gekregen op zijn werk. Dat is weer iets groots. Ik zie het zonnetje dat schijnt of een compliment dat ik krijg als (kleine, of misschien juist wel grote) geluksmomentjes. Of een fijn, nieuw kledingstuk. Of een boek dat ik aan het lezen ben. Of een knuffel of een goed gesprek of een mooi liedje, of… Ik kan wel 100 dingen invullen, zo niet meer. Hoe kan geluk dan een doel zijn? Is het dan niet een momentopname?

Ik kies voor allebei 
Daarom kies ik voor allebei: ik wil graag gelukkig zijn, maar wil dat niet zien als hét doel. Ik wil genieten van zowel de kleine als de grote dingen in het leven. Lekker cliché, maar voor mij wel waar. Geluk is voor iedereen iets anders en voor mij is het zowel een doel als een momentopname. De momentjes tussendoor die je dag altijd weer goed kunnen maken, als je een mindere dag hebt.

Wat is geluk voor jou, een doel of een momentopname?

5 gedachtes over “Is geluk een doel of een momentopname?

  1. Ik heb geleerd dat geluk niet altijd iets is wat je kunt afdwingen. En als het zomaar opeens langdurig slecht met je gaat, dan is geluk zowel een doel als af en toe een momentopname. Maar liever verkeer je in die staat van geest waarbij geluk vanzelfsprekend is, én verlies je desondanks niet uit het oog hoe goed je het hebt. Dat laatste is wellicht wat men bedoelt met “happiness is a way of life”.

  2. Dat vind ik een goede vraag! Nu heb ik gelijk inspiratie voor een artikel, haha. Mijn eerste reactie is trowens dat geluk een momentopname is; het is iets wat je overkomt en niet per se iets wat je nastreeft…

Geef een reactie

