Mijn eerste week stage.

Deze week begon mijn stage op de middelbare school in Oud-Beijerland (Willem van Oranje, christelijke scholengemeenschap voor havo/vwo – ene locatie – en vmbo – andere locatie) en het leek me wel tof om jullie wat meer over mijn eerste indrukken te vertellen. Iedere dag heb ik een stukje geschreven over die dag en dat wil ik nu met jullie delen!

Maandag 24 augustus 
Om 9 uur werd ik verwacht voor de opening van het schooljaar voor de docenten. Dit duurde een uurtje en werd gedaan door de rector (en een stukje door de roostermaker). Het was wel interessant, maar ik kreeg vooral ook veel informatie (en vreemde namen) te verwerken. Gelukkig was ik niet de enige nieuweling, er waren nog twee stagiaires (biologie) en nog een aantal nieuwe (inval)docenten. Na de opening was er een groepsfoto (altijd lachen) en daarna de individuele foto (en ja, ook van mij werd een foto gemaakt). Vervolgens besprak ik met mijn twee begeleiders het rooster door en hoe we het de komende tijd in gaan vullen, kreeg ik alvast wat boeken (niet allemaal, want er zijn verschillende methodes voor het reguliere en het tweetalige onderwijs – ik ga bij allebei meelopen en in eerste instantie alleen lesgeven in de reguliere (Nederlandstalige) klassen) en markeerstiften (fijn, extra setje) en toen kon ik eigenlijk wel weer gaan. Morgen weer een ochtendje, dan loop ik mee met de introductie van de brugklassers. Dan krijg ik vast een hoop flashbacks haha! Ik ben benieuwd. Mijn eerste indruk is erg positief, wat een gezellige club mensen en lekker chaotisch hier en daar, zoals het hoort op een school. Het komt vast allemaal dik in orde en mijn zenuwen van vanochtend waren natuurlijk niet nodig! 🙂

Dinsdag 25 augustus 
Vandaag ben ik van half 9 tot half 2 (ongeveer) op de Willem (zo noemt iedereen de school) geweest. Ik liep mee met mijn ene stagebegeleider, die mentor is van een brugklas. Voor de andere leerlingen zijn de lessen vandaag begonnen, maar de bruggers beginnen vrijdag pas en hebben de andere dagen nog introductie. Vandaag hadden we verschillende onderdelen: de leerlingen kregen hun Chromebook en daar moesten we van alles over uitleggen en mee doen alvast (een soort laptop waar ze op gaan werken bij sommige vakken, digitalisering…); vervolgens gingen we sport en spel doen (drie verschillende spellen – een soort hindernisbaan, trefbal en een estafette) en als laatste was er een creatief onderdeel. Het was wel een leuke ochtend, maar ook best vermoeiend. Je doet best wel veel indrukken op en het was ook wel actief bezig zijn met de brugklassers. Gelukkig zijn ze (nu nog? haha) erg gemotiveerd dus dat was tof. Goed begin van mijn stage, lekker rustig beginnen met een introductie. Voor mijzelf ook wel fijn. Deze klas ga ik eerst trouwens nog geen les geven, want het is een brugklas die tweetalig onderwijs doet en ik begin met Nederlandstalige klassen.

In de middag ging ik met Johan naar Rotterdam, waar we over de markt slenterden, een visje aten in de Markthal (die terrasjes boven zijn erg leuk, je kijkt overal overheen) en een sapje dronken bij Hema. Dat was fijn.

Woensdag 26 augustus 
Zo middenin de week had ik een dagje geen stage. Ik had namelijk de week ervoor al een andere afspraak ingepland voor deze dag en dus miste ik onder andere het instuderen van een lied plus het opnemen van een videoclip (alle brugklassen deden hier aan mee) en de jaarlijkse vossenjacht. Dikke prima, want ik houd helemáál niet van vossenjacht, haha. In plaats daarvan was ik om half 10 al op pad en zat ik om half 11 bij vriendinnetje W. thuis (zij is het zusje van mijn schoonzusje, ze studeert ook in Rotterdam en woont vlakbij de locatie van de Hogeschool waar wij allebei studeren) met een grote beker thee. We dronken thee, kletsen over van alles en nog wat, lunchten samen en maakten een wandeling door het park dat ‘Het Park’ heet (bij de Euromast). Het was een hele geslaagde dag, heerlijke onderbreking van mijn eerste stageweek!

Donderdag 27 augustus 
Er zijn ook hele leuke stagedagen, zoals deze: vandaag gingen we naar de Efteling met alle brugklassen! Fijn. Het was helaas erg slecht weer, het regende vrijwel de hele dag dus dat was jammer, maar het was wel heel gezellig. Ik ben de hele dag met de docentengroep op pad geweest en we hebben eigenlijk niet zoveel attracties gezien haha, maar het was wel heel leuk en gezellig, ook met de brugklas in de bus. Ik ben wel in de nieuwe achtbaan, Baron 1898, geweest en die was heel tof. Wel eng, maar echt heel tof met die vrije val. Het was al met al een hele leuke en gezellige dag 🙂

Vrijdag 28 augustus 
Mijn eerste echte stagedag. Dat wil in dit geval zeggen: de eerste dag dat ik mee ging lopen. Omdat de stagebegeleider met wie ik de rest van het jaar op vrijdag meega nog moest opstarten met de lessen (eerste lesdag voor brugklassen) liep ik vandaag met mijn andere stagebegeleider (normaal op woensdag) mee. Zes lesuren (tweede t/m achtste (is om 15.20 uur afgelopen) uur, zevende uur een tussenuur) observeren. Dat is intensiever en inspannender dan je misschien denkt, want je moet constant opletten wat de docent aan het doen is (want daar leer je van als beginnende docent en dat is natuurlijk het doel, want je wordt het zelf ook) en je focust tegelijk ook wel op de informatie die verteld wordt – op welke manier, op welke toon, welk niveau, hoe sluit het aan bij de belevingswereld van de jongeren/tieners, hoe gedraagt de docent zich ten opzichte van verschillende klassen, et cetera. Heftig dus voor zo’n eerste dag en soms was mijn aandacht toch wel wat aan het verslappen. Ik ben de dag echter doorgekomen en heb al flink wat dingen geleerd. Het belangrijkste vooroordeel dat mensen over leraren hebben, namelijk dat het ‘een heel makkelijk beroep is met vooral heel veel vakantie’ is gelijk de wereld uit geholpen: leraar ben je in alles en het is echt niet gemakkelijk.

En nu is het weekend. Yes. Volgende week dinsdag heb ik een bijeenkomst ter introductie op de Hogeschool en woensdag t/m vrijdag loop ik stage. De week daarna beginnen mijn colleges en ga ik dus de stage en de opleiding combineren. Ik ben benieuwd. Wordt vervolgd…

2 gedachtes over “Mijn eerste week stage.

Geef een reactie

