De boeken van mijn studie.

image-2015-08-21

Mijn studie gaat bijna beginnen – en aanstaande maandag is de opening van het schooljaar op mijn stageschool, daar ga ik dus ook heen en dan hoor ik meer over hoe mijn stage eruit komt te zien (spannend, maar ik heb er ook wel zin in!) – en dus bestelde ik vorig weekend mijn studieboeken. Het zijn er 10 voor het hele studiejaar (en ja, de oplettende lezer heeft natuurlijk allang gezien dat er 9 op de foto hierboven staan, oeps…) en het leek me wel leuk om ze aan jullie te laten zien en er iets over te vertellen! Oké, dat was een te lange zin. Let’s go!

image-2015-08-21 (1)

Dit boek lijkt me vet interessant, als ik de achterkant zo lees. Heel in het kort: het beschrijft de ontwikkeling bij jongeren van 12 tot 22 jaar (hallo, daar hoor ik zelf nog maar nét niet meer bij!) op het gebied van cognitie, hersenen, emotie en seksualiteit, en de manier waarop deze ontwikkeling bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Verder komt onder andere aan bod: sociale omgeving, begeleiding van leerlingen (gespreksvoering), signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en het opstellen van handelingsplannen. Tof. Ik hou van psychologie en als het dan ook nog toepasbaar is op mijn – hopelijk – toekomstige werk wat ook nog eens te maken heeft met mijn andere grote passie, geschiedenis,, dan is het helemaal prima!

image-2015-08-21 (2)

Uiteraard onmisbaar is het handboek voor leraren. Ik voel me al bijna een Jonge Woudloper met zijn onmisbare Handboek, haha. Het boek geeft antwoord op de vraag ‘hoe wordt je een goede leraar?’ en daar ben ik wel benieuwd naar, want volgens mij is dat ook gedeeltelijk afhankelijk van hoe je zelf in het onderwijs aan het werk gaat en wilt. Het boek bestaat uit de volgende vier delen: leerpsychologietheorieën (minstens 100 keer woord- en letterwaarde bij Scrabble denk ik!) en didactiek (1), de relatie tussen de leraar en de leerling (communicatie en interactie met zowel individuen als groepen, maar ook thema’s als pesten, ordehandhaving en conflicthantering) (2), het Nederlandse onderwijssysteem. Hier komen onderwerpen aan de orde als de schoolorganisatie, de schoolcultuur en de verschillende schooltypes (3) en, tot slot, de persoonlijke en professionele ontwikkeling van leraren (4). Interessant!

image-2015-08-21 (3)

Handig als je in het onderwijs gaat werken of al werkzaam bent: allerlei tips en informatie over de betrokkenheid van ouders bij hun kind en het onderwijs. Het gaat onder andere over het optimaliseren van ouderbetrokkenheid en geteste succesfactoren. Daarnaast zijn er ook allerlei tips in opgenomen over bijvoorbeeld praktijkinterventies, kennismakingsgesprekken en interactief huiswerk. Best wel interessant, want ouders weten het altijd zo goed wat hun kind nodig heeft 😉 Als leraar heb je daar echter ook wel veel invloed op denk ik en dus is de interactie erg belangrijk.

image-2015-08-21 (4)   image-2015-08-21 (8)

Inzichten uit verschillende leertheorieën kun je natuurlijk toepassen in de praktijk. Dit boek geeft daar allerlei informatie en tips over. Bijvoorbeeld: hoe kan je leerlingen een bepaald gedrag aan- of afleren en hoe kunnen leerlingen het best begrippen en feiten onthouden? Dit soort praktische vragen worden beantwoord en onderbouwd met theorie en voorbeelden uit de praktijk.

Uit – volgens mij – dezelfde serie is ook het basisboek ‘Effectief leren.’ Hoe wordt leren effectief leren? In dit boek vind je allerlei praktijkvoorbeelden en tips en adviezen. Ik denk dat ik zelf trouwens ook wel wat kan leren van dit boek, want effectief leren is soms bést wel lastig! Hoe breng je dat dan over op een stel, misschien wel niet zo gemotiveerde, pubers?

image-2015-08-21 (5)    image-2015-08-21 (6)

Deze twee boeken zijn van dezelfde auteur en horen qua onderwerp ook bij elkaar. Ze gaan over de vijf rollen van de leraar – gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter – en laat zien hoe je op de juiste manier inspeelt op bepaalde situaties – welke rol moet je aannemen? – en geeft duidelijke voorbeelden. Effectiviteit is waar het om draait: hoe geef je op de juiste manier les en hoe ben je een zo goed mogelijke leraar?

image-2015-08-21 (7)

Bij de titel van dit boek moest ik gelijk denken aan wiskunde, haha. Wat ben ik BLIJ dat ik daar nooit meer wat mee hoef te doen!  Het boek gaat echter over differentiëren in het onderwijs: er zijn natuurlijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in prestatie, motivatie of leervoorkeur (en op nog veel meer gebieden uiteraard). Hoe haal je het maximale uit je leerlingen en stem je af op die verschillen? Er is aandacht voor instructies, leerstof, leertijd, leervoorkeuren en toetsing. Ik denk dat dit ook wel mooi aansluit bij de vijf rollen van de leraar, trouwens: als je op het juiste moment bij de juiste leerling de juiste methode gebruikt, kun je je leraarschap zo effectief mogelijk toepassen. Interessant! (En eindelijk eens een mooie voorkant van een boek, haha.)

image-2015-08-21 (9)

Tot slot – althans, van de handboeken e.d. voor de leraar en echt specifiek voor de lerarenopleiding – het boek Lessen in orde. Handboek voor de onderwijspraktijk. Dit boek gaat om het creëren van een stimulerend werkklimaat. De methode die wordt aangeleerd heeft betrekking op vijf niveaus: de klas, de school, de leraar, de leerling en de ouder. Ook geeft het aandacht aan zorgleerlingen en het sturen van groepsprocessen alsook om binnen de school tot een gezamenlijke aanpak te komen (onderling als docenten bijvoorbeeld). Orde houden valt voor een groot deel te leren volgens dit boek en dus gaat het vooroordeel ‘je bent een geboren leraar of je bent het niet’ volgens de auteur niet op. Ha, daar kun je nog wel een discussie over voeren, want als je het niet wíl kun je nog zo goed orde leren houden, dan is het alsnog niet tof.

image-2015-08-21 (10)

Het laatste boek is er eentje die ik moest aanschaffen voor een ICT-toets (volgens mij over Word, Excel e.d.) in de vijfde onderwijsweek. Geen idee waarom, maar die toets moet iedereen doen blijkbaar. Het zal mij benieuwen.

Volgens mij is mijn enthousiasme wel duidelijk geworden uit het bovenstaande! Ik heb er zin in en ben vet benieuwd vooral wat ik allemaal ga leren en welke uitdagingen er op mijn pad gaan komen. Ik vind het wel fijn dat de boeken in het Nederlands zijn, dat was op de universiteit bijna nooit zo – hoewel de inhoud natuurlijk alsnog wel lastig kan zijn 😉 Ik ben er klaar voor! (Ben ik de enige die dit hoort met een Spongebob-stem?)

 

 

Geef een reactie

