Wenen | Dag 9 en 10: Donauturm, Liliputbahn, Mama Mia en terugreis.

Ik dacht echt dat ik alles al had laten zien van en verteld had over onze vakantie naar Rome en Wenen, maar ik zag zojuist dat ik over dag 9 en 10 nog niets heb verteld. Dus dat ga ik vandaag nog doen! Zoals je al kan zien in de titel gingen we op dag 9 naar de Donauturm (Donautoren dus) en daarna mee met een klein stoomtreintje door het Prater-park. Dit park is namelijk veel groter dan alleen de permanente kermis, er is ook nog een groot park omheen. Dit was vroeger het jachtterrein van de eigenaren van het park.

De Donauturm kun je niet zo gemakkelijk met het openbaar vervoer komen. Je kan met de metro wel op het eilandje komen waar de toren is, maar vanaf daar moet je of nog een eind lopen of met de bus. We besloten om te gaan lopen en liepen door een prachtige villa-buitenwijk van Wenen. Tof om ook eens een ander, wat luxer, gedeelte van de stad te zien. Bij de toren was het nog heel rustig – we waren dan ook vroeg – en dus konden we vrijwel meteen naar boven en rustig rondkijken omdat er bijna niemand was. De Donauturm is met haar 252 meter het hoogste gebouw van Wenen. De lift brengt je in slechts 31 seconden naar boven. Het uitkijkplatform bevindt zich uiteraard niet helemaal bovenin. Boven het uitkijkplatform is er nog een restaurant en daarboven is een zendmast, waarvoor de toren verder nog gebruikt wordt. Tevens kun je er op sommige dagen bungeejumpen. Nadat we genoten hadden van het uitzicht – wat ik uiteraard eng vond en Johan heel tof (ik vond het ook wel leuk hoor) – gingen we weer naar beneden en hebben we koffie gedronken op het terras naast de toren. Bovenin vonden we het veel te duur, haha. Ik ben trouwens één keer eerder op de toren geweest, ik kon me alleen nog herinneren dat het in een park/plantsoen lag (dat klopt, midden in het Donaupark) en dat de lift open was van boven (dat klopt ook). Het was dan ook al in 2000 dat ik er geweest ben, heel lang geleden dus alweer. Wel tof om toch nog wat dingen te herkennen.

IMG_0816klein IMG_0823klein
Een kleine impressie van het uitzicht

Je kan een bezoek aan de Donauturm met verschillende dingen combineren. Bijvoorbeeld met de Liliputbahn. Dit is een origineel stoomtreintje (uit het begin van de twintigste eeuw) dat, zoals ik al vertelde, een rondje door het Prater-park rijdt. Echt een aanrader om te doen als je nog eens in Wenen bent, het is erg leuk! Wij dachten dat het niet zover was, dus besloten we te gaan lopen. Dit bleek toch iets van 6 kilometer te zijn, dus we zijn even onderweg geweest, maar het was een mooie route dus het was wel prima. We zijn door het Donaupark gelopen (erg mooi!) en vervolgens zijn we de Donau overgestoken en door een stukje stad naar het Prater gelopen. Je krijgt gewoon een combinatieticket voor de toren en het stoomtreintje dus je hoeft niet op een bepaalde tijd daar te zijn.

IMG_0840klein IMG_0842klein
Onderweg – links een stukje van het Donaupark, rechts de Donau vanaf de brug waar we overstaken

IMG_0848klein IMG_0849klein
Onderweg – aan de overkant van de Donau kwamen we langs deze prachtige kerk, waar we even binnen gingen kijken.

IMG_0853klein IMG_0854klein

Toen was het tijd voor ons ritje met het stoomtreintje. Erg leuk om eens mee te maken. Het duurt ongeveer een half uurtje – als ik het goed onthouden heb. Er gaan nog echte kolen in, zoals je op de foto kunt zien, dus het rookt en puft aan alle kanten. Wij vonden het erg leuk! Hieronder nog wat foto’s van ons ritje met het treintje.

IMG_0858klein IMG_0876klein

Vervolgens hebben we nog wat door Wenen gewandeld en hebben we een tijdje op een bankje gezeten om wat duiven te voeren met het laatste vreselijke Weense brood. Voor dat brood zou ik echt nooit meer teruggaan naar Wenen, verschrikkelijk vies. Gelukkig vonden de duiven het wel lekker – of waren ze gewoon blij dat ze iets te eten kregen, dat kan ook, haha.

Nadat we nog even winkeltjes gekeken hebben en het hotel waar Johan in 2011 heeft gezeten in Wenen hadden gezien – dat was vlakbij het treinstation en bij een overdekt winkelcentrum, dus daar hebben we ons wel even vermaakt – hebben we vroeg gegeten en zijn we daarna naar het theater gelopen voor de musical Mama Mia.

We hadden ’s middags kaartjes gekocht en zaten helemaal bovenin op één van de balkons. In dit theater heb je zelfs staanplaatsen! Daar betaal je dan ook maar een tientje voor. Wij waren per persoon – als ik het goed onthouden heb – ongeveer €30 kwijt. We kenden allebei het verhaal (van de film) heel goed en dat kwam heel erg overeen met het musicalverhaal, dus het was heel goed te volgen. Af en toe moesten we wel lachen om de nasynchronisatie van de liedjes, die waren uiteraard in het Duits. Gelukkig zat er wel een Engelse ondertiteling bij op kleine schermen aan de zijkant dus als je even het verhaal kwijt was kon je het daar meelezen. We vonden het vooral heel knap hoe ze met zo’n klein decor toch het verhaal goed konden weergeven. Ik vond het een hele leuke afsluiting van onze vakantie!

De dag erna was het tijd om weer richting huis te vertrekken. Onze reis ging prima, mede doordat het openbaar vervoer stipt op tijd rijdt in Wenen en alles goed wordt aangegeven. We betaalden bovendien met z’n tweeën voor de treinreis (van ongeveer een uur, rechtstreeks vanaf het centrum (waar we met de metro heen gingen) maar €4,40! Daar kan Nederland nog wel wat van leren als je het mij vraagt. Op het vliegveld gingen we natuurlijk nog even Weense koffie drinken en vervolgens gingen we met Transavia weer naar huis. Het was een voorspoedige vlucht en ’s middags kwamen we dan ook mooi op tijd aan op het mini-vliegveldje van Rotterdam en Den Haag. Ik had wel wat groters verwacht eigenlijk, haha. We konden daar op de bus stappen en vervolgens met de metro en nog een bus weer naar huis. Het einde van een heerlijke vakantie! 🙂

2 gedachtes over “Wenen | Dag 9 en 10: Donauturm, Liliputbahn, Mama Mia en terugreis.