Muziek met herinneringen.

Laatst hoorde ik bij de album top 750 op Radio Veronica een aantal nummers van het eerste album van Amy MacDonald voorbij komen. Mr. Rock and Roll en This is the life werden toen het album uitkwam heel veel gedraaid op de radio én bij ons thuis, want iedereen vond het heel leuk. Dat deed me eraan denken dat ik best wel wat liedjes ken waar ik goede en/of mooie herinneringen aan heb en het leek me wel leuk om daar eens een artikel over te schrijven. Vandaag dus vooral veel muziek met daarbij mijn herinneringen aan dat specifieke liedje, een bepaald album of die ene artiest of band.

Van Amy MacDonald zijn inmiddels 3 albums verschenen en die heb ik allemaal veel geluisterd – twee ervan hebben we hier ook in de kast staan en bij mijn ouders staan ze alle drie. Vooral het eerste album, This is the life, dat alweer uit 2007 (!) komt, hebben we grijs gedraaid. Mijn moeder had toentertijd een tijdje een oude zwarte Mini Cooper (met een wit dak) en daarin lag vaak maar één cd en dat was This is the life. Omdat we allebei geen genoeg konden krijgen van dat album hebben we die echt zó vaak en veel gedraaid. Als ik er nu een liedje van hoor moet ik dan ook altijd daaraan denken en dat vind ik fijn. Het liedje Run heb ik uitgekozen omdat ik dat altijd het mooiste liedje van het album heb gevonden.

Mijn broer zit al een heel aantal jaren bij een zaagteam (ja, dat bestaat, Google maar eens) en daar werden altijd allerlei nummers gedraaid, bijvoorbeeld bij wedstrijden (Eye of the Tiger doet me daar altijd aan denken) of bij presentaties. Bovenstaand liedje van Robert Miles hoor je af en toe nog wel eens op de radio en doet mij denken aan de presentaties van het zaagteam haha. En aan zomervakanties met gebrande cd’s die we dan meenamen in de auto, met allerlei verschillende liedjes uit allerlei genres erop. Dit nummer vind ik nog steeds erg tof.

Dan een willekeurig nummer van Abba, want wat luisterden we daar vroeger veel naar, ongelooflijk! Mijn broer vond het altijd erg leuk en ik ben er dan ook mee opgegroeid. Ik ken nog steeds vrijwel alle liedjes uit mijn hoofd en vind het nog steeds ook wel leuk om naar te luisteren zo nu en dan. Dat geldt trouwens ook voor de muziek van Elton John en ook van de Dire Straits en Mark Knopfler, dat draaiden we vroeger thuis ook lekker veel en daar geniet ik ook nog steeds van – vooral van de Dire Straits en Mark Knopfler solo. Ik vind het heerlijke muziek!

Ik hou van de muziek van Blof! Ik vind niet alles mooi, maar de sfeer en de wat diepere teksten vind ik wel heel erg mooi. Het liedje Vandaag, dat op het album April staat (die ik in de kast heb staan, samen met Oktober – samen vormen deze albums een tweeluik – en nog een flink aantal albums) doet me voor altijd denken aan de begrafenis van een vriendin die overleed in 2009. Zij overleed aan kanker en kon zelf haar afscheidsdienst en begrafenis helemaal regelen. Er werd allerlei muziek gedraaid die zij mooi vond of die haar ouders aan haar deed denken en daar zat ook het liedje Vandaag van Blof bij. Sindsdien moet ik altijd even aan haar denken als ik dat liedje hoor (dat geldt trouwens ook voor All my life van Krezip, Just hold me van Maria Mena en Dochters en Doe wat je altijd deed van Marco Borsato – die laatste heb ik even een linkje van gemaakt, want dat liedje is niet zo bekend maar zó mooi!).

Dit is een beetje het liedje van Johan en mij. Toen we elkaar leerden kennen bleek dat we de week erna (26 maart 2011) allebei naar hetzelfde concert van Ilse de Lange gingen (hij met vrienden, ik met mijn broer). Daar kregen we trouwens ook verkering en die avond werd onder andere dit liedje gespeeld, waarna ik een smsje kreeg met een deel van de songtekst erin. Die heb ik heel lang bewaard en ik vind het nog steeds fijn om dit liedje te horen (:

Wat hou ik toch van de muziek van Frank Boeijen. Ik had als kind een cassettebandje van hem en zijn band – omdat daar het liedje Linda opstond – en die heb ik echt zoveel geluisterd. Een tijdje geleden heb ik hem weer helemaal herontdekt toen ik van Johan een verzamelalbum kreeg. In april gingen we naar een concert en volgend jaar gaan we weer, hebben we al besloten. Op het verzamelalbum staan een hoop bekende liedjes van Frank, maar ook een aantal onbekendere nummers (die ik ook niet allemaal kende, hoor), waaronder het bovenstaande liedje. Toen ik dit weer voor het eerst hoorde op het album, zag ik mezelf weer zitten aan mijn houten bureautje terwijl ik het cassettebandje voor de zoveelste keer draaide. Mooi.

Ik kan nog tientallen liedjes bedenken waar ik mooie herinneringen aan heb en die ik nog steeds graag luister; het geldt bijvoorbeeld ook voor de muziek van Chris de Burgh, die ik een aantal keren live heb gezien en voor het liedje Music van John Miles (mijns inziens nog steeds één van de beste nummers ooit) – hem heb ik ook een aantal keren live mogen bewonderen tijdens de Night of the Proms. Echt geweldig!

Aan welk(e) nummer(s) heb jij goede herinneringen en waarom?

 

2 gedachtes over “Muziek met herinneringen.

  1. Oké, misschien wordt het een beetje gek nu, maar ik probeer heel veel blogs in te halen vandaag (17 juli), haha. Bij Amy MacDonald moet ik denken aan de vakantie in Zuid-Frankrijk (2008?). Papa maakt een CD’tje met nummers voor mama als we op reis gaan en Amy MacDonald knalde door de speakers op onze tocht naar de Provence. Op reis luistert hij het liefst naar foute jaren 60/70 nummers (google maar Eloise van Barry Ryan). Thuis luistert hij dan alleen maar klassieke muziek. Het eerste wat bij mij opkomt als ik aan een liedje denk met een speciale herinnering is Fix You van Coldplay. Het was een nummer die we veel hebben gedraaid tijdens onze verhuizing naar Engeland en ik ongelooflijk veel heimwee had en hoopte dat de lichtjes mij weer naar huis zouden begeleiden.

Geef een reactie

