Ken je dat gevoel?

Ken je dat gevoel dat je ’s ochtends opstaat en zin hebt in de dag? Of dat je wakker wordt en denkt ‘nee, ik wil niet, ik wil de hele dag onder de dekens blijven liggen’?

Dat je op je fiets stapt en de wind in je haren voelt of de radio in de auto lekker hard zet en al swingend ergens heen rijdt? Dat je plannen maakt en leuke vooruitzichten hebt? Dat je naar een vakantie toeleeft en de voorpret bijna nog leuker is dan de vakantie zelf, omdat de tijd dan zo snel voorbij vliegt dat je het idee hebt dat je er nog maar één dag bent maar dat er al 10 dagen voorbij zijn? Ken je dat gevoel van vrijheid dat je soms hebt als je door de straten van je favoriete stad of dorp loopt waar je alle hoekjes en gaatjes kent maar toch soms nog nieuwe dingen ontdekt? Dat gevoel van geluk dat je overvalt als je je beste vriend(in) tegenkomt of afgesproken hebt met iemand waar je zoveel van houdt? Dat gevoel van warmte dat je lijkt te overspoelen als je een kus krijgt van je geliefde en je samen hand in hand loopt ook al ben je al jaren bij elkaar of nog maar een paar weken of maanden?

Ken je dat gevoel dat je soms ineens moet huilen als je een liedje hoort wat je zo verschrikkelijk mooi vind? Of dat je ineens moet lachen en je weet eigenlijk niet waarom? Of dat je je zó klein voelt als je leest of hoort of ziet wat er allemaal gebeurt in de wereld? Dat je dan zo kwetsbaar bent en zo teer omdat je maar een klein mensje bent? Ken je dat gevoel dat je soms omringt bent door honderd mensen maar dat je eigenlijk heel alleen bent en maar verlangt naar één persoon die je even een stevige knuffel geeft en zegt dat het allemaal wel goed komt? Dat je even mag breken en dat diegene je dan weer aan elkaar lijmt? Ken je dat gevoel dat je soms door de kamer wilt dansen omdat je zo vrolijk bent? Of juist dat je alleen maar weg wilt kruipen en je veilig wilt voelen omdat je je op dat moment helemaal niet veilig voelt? Ken je dat gevoel van liefde, maar ook van kwetsbaarheid en gebrokenheid? Ken je de tegenstrijdigheden en dat je soms helemaal niets begrijpt van de wereld?

Ken je die gevoelens, of een aantal ervan? Dat is mooi, want dat is het leven: op en neer, met hoogte- en dieptepunten, met kwetsbaarheid en geluk en liefde en gebrokenheid en huilen en lachen en allerlei andere intense emoties. Ken je die gevoelens, of een aantal ervan? Dat betekent dat je leeft. Ik leef en ik hoop dat jij dat ook doet. Dat je niet alleen bestaat…

3 gedachtes over “Ken je dat gevoel?

  1. Wat kun je het toch weer mooi verwoorden Linda! Het leven bestaat inderdaad uit een golfbeweging van ups en downs. Ik denk dat als je alleen maar naar leuke dingen in het leven zoekt (en dus vlucht van verdrietige momenten) dat je niet zo goed het leven kunt waarderen. Wel vind ik het soms lastig om alles uit het leven te halen – ik vlucht vaak nog wel naar de weg van de minste weerstand. Binnen series kijken bijvoorbeeld, in plaats van boodschappen doen in de miezerregen. Maar ja, als je dan toch door de regen hebt gefietst, is het weer binnen extra warm. Met een beetje pijn is het leven niet minder fijn 🙂

    1. Dankjewel! 🙂 Jij beschrijft ook precies hoe het is. Ik herken dat wel hoor, ik vlucht ook nog wel eens weg omdat ik bang ben voor wat dan ook; slechte reden maar zo zit de mens in elkaar denk ik. Dat is dan ook niet voor niets mijn quote op mijn blog: life is not waiting for the storm to pass, it’s learning to dance in the rain!

Geef een reactie

