Film | Michiel de Ruyter.

Ja, nog een filmreview! Voorlopig even de laatste (hoewel ik nog naar The Imitation Game wil – die draait al – en naar Selma, die nog uit moet komen), nu ben ik wel weer even vaak genoeg in de bioscoop geweest (3 keer in anderhalve week, haha). Zaterdagavond ging ik samen met Johan en mijn schoonfamilie (met z’n zevenen dus) naar de film over Michiel de Ruyter. De regisseur en de schrijver van de film maken momenteel samen een rondje langs Nederlandse bioscopen om na de film een korte Q&A met het publiek te doen – over de film dus – en zaterdagavond waren ze toevallig in Pathé de Kuip in Rotterdam, waar wij dus ook waren. Dat was wel heel tof!

Bij een review moet je misschien niet als eerste al iets concluderen, maar dat ga ik lekker wel doen: GA DEZE FILM ZIEN. ALLEMAAL. Echt een hele grote aanrader!

Waar gaat de film over? 
Voor wie onder een steen geleefd heeft en geen titels kan lezen: de film gaat over (een deel van) het leven van Michiel de Ruyter. Verrassend hè. Allereerst even de trailer.

Al overtuigd om te gaan? Mooi. Ik ga toch nog even vertellen waar de film over gaat. Er zijn trouwens twee versies, één voor 12+ en één voor 16+. Wij waren naar de 16+ en daar zou ik ook lekker heengaan als je tegen een beetje geweld, wat bloed en vooral de echte rauwheid van het verhaal kan. Er is namelijk niet zoveel uitgelaten in de 12+ heb ik me laten vertellen. Goed, het verhaal volgens de site van Pathé.

‘Intriges, samenzweringen, spectaculaire zeeslagen tegen de Engelsen met De Ruyter als aanvoerder van de Nederlandse vloot en de dubieuze rol van de Oranjes.
Halverwege de zeventiende eeuw is Nederland één van de grootste zeevarende naties ter wereld. Na het overlijden van de legendarische admiraal Maarten Tromp, is Michiel de Ruyter (gespeeld door Frank Lammers) zijn gedoodverfde opvolger. In diverse zeeslagen heeft De Ruyter getoond dat hij een briljant strateeg is. Politiek gezien is het Hollandse volk verdeeld. Oranje-aanhangers en republikeinen vechten om de macht. De hyperintelligente republikein Johan de Witt (Barry Atsma) is als raadspensionaris de machtigste man van de Republiek der Nederlanden, maar zijn tegenstanders proberen de onzekere, maar zeer ambitieuze jonge prins Willem III (Egbert Jan Weeber) stadhouder te maken.

De republikeinen is er alles aan gelegen dat de oorlog met de Engelsen wordt gewonnen. Met een ingenieuze strategie weet De Ruyter op spectaculaire wijze de Engelse vloot te verpletteren. Bij het volk is hij ongekend populair, maar onderlinge complotten en samenzweringen leiden tot conflicten tussen de regerende macht en de aanhangers van de prins. Het Huis van Oranje scherpt de messen en De Ruyter wordt meegesleurd in een stroom van politieke ontwikkelingen. De Ruyter en zijn gezin dreigen het slachtoffer te worden van een politiek steekspel waarin hij op een onmogelijke missie wordt gestuurd.’

Wat vond ik van de film? 
Je moet wel een beetje van de Nederlandse geschiedenis houden en er eventueel ook wel een beetje van op de hoogte zijn want dan volg je het verhaal wat beter, maar met wat minder kennis kom je er ook wel. Een aantal moeilijke historische feiten (leeftijden – de film gaat over een tijdsperiode van zo’n 22 jaar, maar als de acteurs ouder worden en De Ruyter ook ineens kleinkinderen en alles heeft dan wordt het wel heel ingewikkeld; daarnaast was de prins van Oranje pas 2 in de tijd dat de film begint, dat is ook wat opgeschroefd zodat het een jongeman is die zelf beslissingen kan nemen. Ook zijn er een aantal ingewikkelde historische gebeurtenissen – zoals de religieuze strijd – uitgehaald om het verhaal duidelijk te houden) zijn weggelaten om de film beter te maken. Dit werkt heel goed vind ik, de film loopt goed en vlot door en is niet te ingewikkeld, hoewel je er wel je aandacht bij moet houden.

De acteurs vind ik ontzettend goed gecast. Tygo Gernandt, die een belangrijke man speelt aan boord van één van de schepen van de Nederlandse vloot, is bijvoorbeeld erg in mijn achting gestegen, net als Lieke van Lexmond, die de vrouw van Johan de Witt speelt. Ik heb helemaal niets met Lieke, maar ze deed het best goed!
De hoofdrollen vind ik erg sterk. Frank Lammers (bekend van de Jumbo-reclames) weet Michiel de Ruyter heel goed neer te zetten, als een heel menselijk en rauw iemand, heel ‘echt.’ Zijn vrouw, die gespeeld wordt door de tot nu toe onbekende actrice Sanne Langelaar, vind ik ook een prachtige rol die heel mooi is uitgewerkt. Zelfs de kinderrollen (de kinderen van Michiel de Ruyter in de film; deze rollen worden gespeeld door Nils Verkooijen – bekend van Spijt – Jada Borsato – zie ik net op Imdb, ik had haar niet herkend haha – en nog een meisje die niet genoemd wordt op de website, excuus) vind ik heel sterk, niet te kinderachtig maar heel echt.

De film is best wel heftig, de zeeslagen zijn tot in detail uitgewerkt, net als de moord op de gebroeders de Witt. Hier moet je wel tegen kunnen – hoewel ik het heel fijn vond dat de film op deze punten erg historisch accuraat is, het wás ook geen leuke tijd en er vonden gruwelijke dingen plaats. De rol van Barry Atsma (Johan de Witt) vond ik ook erg tof, hij komt op mij soms een beetje over als ‘slap’ (geen hele sterke, overtuigende stem bijvoorbeeld) maar dat merkte je in deze film helemaal niet. Hij was erg overtuigend.
De zeeslagen in de film kloppen tot in detail, de strategie van De Ruyter wordt prachtig toegelicht – niet te ingewikkeld, te langdradig of saai – en ook de historische details (kleding, schepen e.d.) zijn prachtig. De muziek is trouwens ook echt heel mooi, het past perfect bij de film. Het maakt de film soms wat overweldigend maar dat klopt helemaal in deze film. Het maakt het helemaal af. Tenslotte vond ik het heel gaaf dat alle talen kloppen: de Engelsen spreken Engels, de Fransen Frans en de Nederlanders Nederlands, en als de Fransen bijvoorbeeld Engels moeten praten dan is dat ook echt met een typisch Frans accent. Heel sterk. In Amerikaanse films zie je vaak dat iedereen Engels praat en dat vind ik in historische films wel een gemis. Er zit trouwens ook humor in de film, vaak een beetje terloops, en dat maakt het helemaal compleet.

Eindoordeel: kort maar krachtig – ga deze film zien want hij is het waard. Echt een dikke aanrader!

Nóg meer weten? Kijk dan bijvoorbeeld op de website van Pathé of Imdb.

Een gedachte over “Film | Michiel de Ruyter.

Geef een reactie

