Day Zero Project | Ik maakte een ‘streepjestekening.’

Als kind maakte ik vaak zogenoemde ‘streepjestekeningen.’ Het woord zegt het eigenlijk al: een tekening die bestaat uit alleen maar streepjes. Je kan eigenlijk alle kanten op met zo’n tekening, want je kan van alles maken, ook als het allemaal uit streepjes moet bestaan. Ik maakte echter meestal een soort wegennet met huisjes, een park, bomen en gras, ziekenhuizen en kerken en ga zo maar door.

Omdat ik dit soort tekeningen al heel lang niet meer had gemaakt – en omdat ik sowieso erg weinig teken (want: wat? en: ik vind het vaak niet goed genoeg als ik dan eenmaal iets bedacht en getekend heb) – besloot ik op de lijst van het Day Zero Project het doel ‘een streepjestekening maken zoals ik vroeger vaak deed’ te zetten. En vandaag kan ik dit doel afstrepen!

Benodigdheden 
– stiften of kleurpotloden (ik vind stiften fijner)
– papier (dit is A4, maar je kan nemen wat je wil)

DSCN0734

En dan is het eigenlijk heel simpel: je bedenkt wat je ongeveer wilt gaan tekenen en welke kleuren en symbolen je daarvoor nodig hebt, dan maak je een legenda en vervolgens kun je aan de slag!

DSCN0735 DSCN0736

Ik koos ervoor om wegen en gebouwen de boventoon te laten voeren, maar natuurlijk moest er ook gras, bomen en water bij – want dat maakt alles wat vrolijker – en wat praktische zaken zoals ziekenhuizen, industrie/bedrijven, metro- en treinstations, spoor, parkeerplaatsen en kerken. En dat resulteerde in de plaat hieronder.

DSCN0737 font3a
Links een voorlopig overzichtje, toen was ik al aardig op weg naar het eindresultaat dat je rechts ziet. Dat is een scan van mijn tekening – kun je waarschijnlijk wel zien door de kleuren – en ik zie dat de grijze gebouwen bijna helemaal wegvallen. Op de foto’s en in de legenda kun je het wel zien: dat is industrie/bedrijven.

Ik vond het leuk om weer eens zo’n tekening te maken, maar ik vraag me tegelijk wel af hoe het kan dat ik dit vroeger zó vaak deed; ik vind het nu namelijk nogal veel werk en vermoeiend, al die streepjes, haha! 

Heb jij wel eens een streepjestekening gemaakt of had je er nog nooit van gehoord? Wat vind je ervan?

6 gedachtes over “Day Zero Project | Ik maakte een ‘streepjestekening.’

  1. Wat grappig! Ik heb nooit een streepjestekening gemaakt op deze manier, maar ik kleurde vroeger wel soms kleurplaten in door in elk vakje alleen verticale strepen te zetten, tegen elkaar aan, om en om met een lichte en een donkere viltstift van dezelfde kleur. Dat gaf ook een heel leuk effect. Of door alleen maar stippen te zetten met drie goed bij elkaar passende kleuren. Die goede oude tijd haha 🙂 Gelukkig kan ik nu mijn creativiteit weer uiten op mijn carnavalsoutfit!

  2. In eerste instantie toen ik je titel las dacht ik ‘huh, een streepjestekening, wat is dat nou weer?’ Maar toen ik het resultaat zag wist ik het weer, dat vond ik vroeger zo leuk om te doen!!

Geef een reactie

