Dit ontroert me.

Zo nu en dan schrijf ik aan de hand van het ‘Frisse blik schrijfschriftje’ van Flow een artikel, bijvoorbeeld over mooie complimenten en dingen waar ik me op verheug. Vandaag heb ik een lijstje gemaakt met dingen die mij (kunnen) ontroeren. Ik vind ontroering iets heel moois, het is een emotie die je volgens mij niet kunt faken. Het is een heel puur gevoel dat je ineens kan overvallen, op allerlei momenten en door allerlei verschillende dingen. Het laat mij vaak het mooie van de wereld zien, al is het maar iets heel kleins – vaak ontroeren de kleine dingen mij juist.

e4f1162ece3c735f159f835a0fcb3eb5

  • Mensen die hun mening geven. Die, zoals de afbeelding zegt, een stem zijn en geen echo. Soms kan een rake opmerking tussendoor, vooral van mensen die dat normaal misschien niet zo snel doen, me ontroeren doordat het zó waar is.
  • Een mooie quote die op het juiste moment komt. Dit kan trouwens ook een regel uit een boek of een liedje zijn.
  • Het moment dat je een liedje hoort waar je mooie herinneringen aan hebt. Ik heb het veel met de nummers van Frank Boeijen waar ik nu veel naar luister, omdat ik als kind een cassettebandje van hem had en dat helemaal kapot heb gedraaid. Daarna hoorde ik af en toe op de radio de bekendste liedjes zoals Kronenburger Park en Zwart Wit, maar nu komen ook de prachtige onbekendere liedjes voorbij, zoals deze en deze. Oh, en natuurlijk het liedje dat mensen vroeger voor mij zongen en nu soms nog steeds.
  • Kleine kinderen of (jonge) dieren die lekker gek doen en zich nergens druk om (lijken te) maken.

DSCN0673

  • Een mooie scène in een programma, serie of film. Het kan ook één enkel zinnetje zijn dat binnenkomt (om welke reden dan ook).
  • De dominee in de kerk die mij speciaal aan lijkt te spreken. Dat je denkt ‘oké het is net alsof die preek voor mij geschreven is!’
  • Huilende mensen. Als andere mensen verdrietig of ontroerd zijn werkt dat aanstekelijk, dan kan ik ook ontroerd raken, zelfs zonder dat ik weet waar het over gaat.
  • Mooie complimenten van mensen die dichtbij me staan en waar ik veel van hou.
  • Onverwachte complimenten of een lach van een onbekende (‘vreemde’ klinkt zo onaardig).
  • Een prachtige zonsopkomst of zonsondergang.
  • Het onrecht in de wereld, zowel op klein als op groot niveau. ‘Ontroering’ is misschien niet eens het juiste woord, vaak is het eerder afschuw of verdriet.
  • Kleine momenten die het leven mooi maken: een biertje op een terras in de zomer, een bejaard stel dat hand in hand loopt, een strandwandeling, een knuffel van een lief iemand, een spontaan idee om iets leuks te gaan doen, verrassingen… Noem maar op. Het maakt me blij, maar het kan me soms ook ontroeren.
  • Herinneringen. Ik was net aan het opruimen (toen kwam ik ook op het idee voor dit artikel, trouwens) en toen kwam ik allerlei oude (en minder oude, haha) fotoboeken tegen en mijn diploma’s van de universiteit (bachelor en master) en het VWO. Dat geeft herinneringen. Denken aan het verleden kan me erg ontroeren, maar het maakt me vaak ook blij omdat ik zulke leuke dingen al heb meegemaakt!
  • Dingen waar ik trots op ben kunnen me ook ontroeren, zoals die diploma’s die ik net noemde. Daar heb ik hard voor gewerkt en de ‘zwakke momenten’ (om het zo maar te noemen) leiden dan soms tot ontroering.
  • Muziek. Niet per se alleen liedjes met mooie teksten, maar ook instrumentale muziek kan zó mooi zijn. Bijvoorbeeld deze muziek, prachtig en ontroerend, alles zit erin vind ik.
  • Mooie acties – mensen die elkaar even helpen bijvoorbeeld, van die filmpjes die je op televisie of internet ziet en die je dag nét weer even wat beter maken omdat de wereld niet altijd alleen maar ellende blijkt te zijn.

Wat ontroert jou en waarom?

Een gedachte over “Dit ontroert me.

Geef een reactie

