Zoek je zekerheid of avontuur?

Mijn Question & Answer a day-boekje stelt me soms vragen waar ik helemaal niet over na te denken, zoals ‘noem drie dingen die je vandaag hebt gegeten.’ Van de week was er echter een vraag waar ik wél even over na moest denken: zoek je zekerheid of avontuur? Het leek me wel interessant om hier een artikel over te schrijven.

Zekerheid. Ik zou mezelf een ‘redelijk zelfverzekerd’ persoon willen noemen. Ik ben altijd al ‘het meisje met de grote bek en het kleine hartje’ geweest en dat ben ik nog steeds. Mijn hart volg ik nu wat meer dan vroeger (oké nu klink ik heel oud) en de grote bek weet ik – meestal – wat meer onder controle te houden, hoewel ik nog best scherp uit de hoek kan komen. Ik ben soms heel erg onzeker terwijl dat volgens mij niet nodig is. Ik ga de confrontatie met mezelf niet meer uit de weg. Dat deed ik eerder wel (regelmatig) en dat heeft meestal niet de juiste uitwerking. Zolang ik mezelf recht in de ogen kan kijken in de spiegel, weet ik dat het goed zit – en als dat niet zo is komt het vaak later alsnog wel in orde.

DSCN0697
Het strand van Scheveningen

Avontuur. Ik denk dat ik best wel avontuurlijk ben ingesteld: ik hou van onbekende gebieden en plaatsen ontdekken, ik ben gefascineerd door verlaten plaatsen, ik ging in Frankrijk paragliden terwijl ik hoogtevrees heb, ik beklim allerlei torens (Domtoren, koepel van de Sacré-Coeur, de Eiffeltoren en meer) terwijl ik hoogtevrees heb, ik ging indoor skydiven en ik ga nieuwe uitdagingen graag aan. Ik leer graag nieuwe mensen kennen en kom graag in een nieuwe omgeving. Daarnaast trek ik graag mijn eigen plan en ga ik mijn eigen weg, doe ik de dingen die ik leuk vind – dat is niet altijd makkelijk maar ik word er steeds beter in volgens mij.

DSC00351
Uitzicht vanaf de koepel van de Sacré-Coeur

Zoek je zekerheid of avontuur? 
Ik ben dus redelijk (zelfver)zeker(d) en ik ben best avontuurlijk, maar zoek ik het ook op? Hier moest ik best even over nadenken en uiteindelijk ga ik voor een middenweg.

Ik zoek zekerheid met betrekking tot een aantal zaken: mijn eerste levensbehoeften (denk aan een dak boven mijn hoofd, een veilig en gezellig thuis – ik heb zelfs meerdere plekken waar ik me volledig thuis voel dus dat is helemaal mooi – en het liefst stabiele financiën die ervoor zorgen dat ik rond kan komen en af en toe iets leuks kan doen) die ervoor zorgen dat ik kan leven, mijn relatie met Johan (een bepaalde basis en zekerheid – weten wat je aan elkaar hebt – vind ik belangrijk), mijn relatie met mijn (schoon)familie en met mijn vriend(inn)en. Ik ga graag om met mensen die ik ken, die dichtbij me staan en me waarderen zoals ik ben. Mensen waar ik van op aan kan en die ook op mij kunnen bouwen. Ik voel me graag veilig, beschermd, geborgen, warm en thuis en ik wil graag weten waar ik aan toe ben.

Bruiloft-Johan-en-Linda--19
(De basis van) mijn relatie vind ik ontzettend belangrijk

Tegelijkertijd zoek ik in andere situaties ook wel het avontuur op: ik trok bijvoorbeeld de stoute schoenen aan (stomme uitdrukking trouwens) en solliciteerde als conservator (vrijwilliger) bij het Rien Poortvliet Museum, zonder ervaring en zonder enig idee wat me precies te wachten stond. Ik ging open en ‘leeg’ een nieuwe uitdaging aan. Daarnaast ga ik persoonlijke uitdagingen ook aan – zoals ik net al noemde met betrekking tot hoogtes – en laat ik bijna geen kansen liggen die me helpen om persoonlijk te groeien. Ik vind het fijn om mezelf te blijven ontwikkelen en dus ga ik in september waarschijnlijk weer studeren – dat is voor mij best een uitdaging, hoewel ik ‘pas’ een jaar niet meer studeer – en daarnaast probeer ik mezelf ook te stimuleren door boeken, tijdschriften en (online) artikelen en blogs te lezen en me bezig te houden met (nieuwe) hobby’s en passies. Ik leer graag nieuwe mensen kennen, maar vind het soms best eng om in een (totaal) nieuwe omgeving te komen waar ik (bijna) niemand ken. Toch probeer ik er dan altijd het beste van te maken en probeer ik datgene wat ik eng vind niet uit de weg te gaan.

e4f1162ece3c735f159f835a0fcb3eb5

Ik denk – kortom – dat ik het belangrijk vind om een goede balans te hebben en te behouden tussen zekerheid en avontuur. Zolang mijn leven uitdagingen blijft bevatten, ik mezelf kan blijven ontwikkelen en dingen kan doen die ik leuk vind en met mensen kan omgaan waar ik van hou en waar ik graag bij ben, zolang ik leef en niet alleen maar besta, dan is het goed.

Ben jij avontuurlijk of zoek je liever zekerheid?

 

3 gedachtes over “Zoek je zekerheid of avontuur?

  1. Ik ben dat ik meer iemand ben die zekerheid op zoekt. Ik vind avontuur wel heel erg leuk, maar ik hecht veel waarde aan de dingen die normaal zijn en die ik gewend ben. Maar misschien moet ik er toch maar wat meer uithalen, er is zo veel in deze wereld!

  2. Mooi artikel! En ik heb dat boekje ook en herken het ook dat je soms vragen voorgeschoteld krijgt waar je eerder misschien niet zo bij stil staat. Ik ben wel iemand die zekerheid zoekt. Al durf ik soms ook risco’s te nemen die andere niet zo snel zouden nemen. Maar of ik dat avontuur zou noemen, dat weet ik niet. Ik ben in elk geval niet avontuurlijk in de zin van dat ik perse nieuwe gebieden wil verkennen of veel wil reizen of iets dergelijks.

Geef een reactie

