Ik ga (waarschijnlijk) weer studeren!

Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik afgelopen juli afgestudeerd van de Universiteit Utrecht. Ik heb een bachelor geschiedenis gedaan (en in de voorgeschreven drie jaar afgerond) en de master Middeleeuwen en Renaissance Studies (in één jaar afgerond). Tijdens mijn master heb ik me voornamelijk beziggehouden met de Renaissance, hoewel ik ben afgestudeerd in het vakgebied Middeleeuwen, met een onderwijsproject waarbij ik ook stage heb gelopen op een middelbare school (samen met drie andere studenten).

Het onderwijs heeft me altijd al getrokken, maar toen ik was afgestudeerd afgelopen juli wilde ik absoluut niet meer studeren en dus naar school. Ik wilde aan het werk! Het ‘echte’ (werk)leven proeven om het zo maar te zeggen. Inmiddels is het bijna 2015 en heb ik nog geen fulltime baan. Het is helemaal geen lange periode om thuis te zitten – relatief gezien – en ik blijf me ontwikkelen door een poosje te werken (in de kas, afgelopen oktober en begin november; en twee keer in de week bij Sandd als postbezorger) en door me in te zetten als vrijwillige conservator in het Rien Poortvliet Museum. Dit blijf ik in de komende periode ook doen, maar ik heb besloten om toch weer te gaan studeren! Ik ben me momenteel natuurlijk nog aan het oriënteren, maar ik weet wel wat ik wil: de lerarenopleiding geschiedenis. De Hogeschool van Rotterdam (lekker dichtbij, wel zo handig, zowel qua reistijd als qua financiën) biedt een voltijd lerarenopleiding geschiedenis aan, ook voor WO-studenten die al een bachelor geschiedenis hebben gedaan. Je kan dan instromen en de zogenoemde ‘kopopleiding’ doen waarbij je twee dagen studeert aan de hogeschool en drie dagen werkt. Dan heb je binnen een jaar een tweedegraads bevoegdheid. De financiën ga ik me nog in verdiepen (Krijg ik een beurs of niet? Ga ik lenen of niet? Wat gaat het reizen kosten? Dat soort zaken) maar dat komt allemaal vanzelf.

Voor nu heb ik me ingeschreven voor de open dag op 24 januari aanstaande en heb ik een mail gestuurd om alvast wat meer informatie te verkrijgen over de opleiding (inhoud, financiën etcetera), want op de website staat vrijwel alleen informatie over de gewone lerarenopleiding en niet over de ‘kopopleiding’ die ik wil gaan doen. Helaas is er nu natuurlijk kerstreces – niet aan gedacht haha, ik ben daar natuurlijk ‘uit’ nu – en moet ik wachten tot minimaal 5 januari op een reactie. Spannend! Ik heb net al mijn moeder gesproken en mijn ouders staan volledig achter mijn keuze om weer te gaan studeren. De banenmarkt is nu misschien niet ideaal, maar dat is het ook niet als ik niet ga studeren. Ik kom momenteel gewoon niet aan het werk en dat vind ik zonde. Bovendien heeft het onderwijs me altijd al getrokken – ik heb een passie voor geschiedenis, voor leren én vooral voor mensen en dat kan ik dan allemaal combineren, ideaal! – en zeggen veel mensen in mijn omgeving ook dat ik heel goed voor de klas zou passen.

‘Helaas’ – ik weet nog niet of ik het heel erg vind eigenlijk, het geeft me wel meer rust – begint de opleiding pas in september. Ik heb dus nog wel meer dan een half jaar om te werken (parttime of fulltime maar wel ergens waar ik weer eventueel mee kan stoppen als ik ga studeren) en wat geld te sparen, dingen uit te zoeken, me voor te bereiden (gelukkig ben ik niet zo heel lang ‘uit’ het studeren geweest en ben ik pas 22 en als ik weer ga leren 23 jaar) en dat soort zaken. Ik heb er zin in! Ik vind het ook spannend, want het is best een belangrijke beslissing en je moet toch weer dan in een ‘ritme’ komen, maar ik heb er vooral heel veel zin in. Ik ben heel benieuwd wat 2015 me gaat brengen! Ik blijf bezig met het werk voor het museum (is voor ongeveer 3 jaar vastgelegd namelijk) en ik blijf me ontwikkelen – van een vriend heb ik nu een thuisstudie van de open universiteit geleend, over sociale psychologie, interessant!

Dat wilde ik even met jullie delen 🙂 Ik begin het steeds belangrijker te vinden om me te blijven ontwikkelen en om alleen dingen te doen die ik leuk en interessant vind, zonder dat ‘de wereld’ of ‘de maatschappij’ mij vertelt wat ik wel of niet moet doen. Ik kom er wel denk ik!

Nu ben ik wel benieuwd: studeer jij nog of werk je al? Wat doe je en waarom? 

5 gedachtes over “Ik ga (waarschijnlijk) weer studeren!

  1. Ik denk dat het nu ook niet zo’n goede tijd is om een baan te kunnen vinden in de meeste niet-technische vakgebieden! Een lerarenopleiding is sowieso wel een goede keus lijkt me, zeker omdat je dan ook nog met je vakgebied bezig bent 🙂

    1. Is inderdaad erg lastig momenteel. Ja, daar heb je altijd wel wat aan, al is het maar verbreden van mijn kennis 😉
      Ik krijg dan alleen de praktijk en didactiek en pedagogiek (je moet die kinders tegenwoordig ook opvoeden helaas) en pedagogiek en psychologie vind ik altijd wel interessant dus kan nooit kwaad 🙂

  2. Je bent nog maar 22 en je hebt je master al gedaan! Ik ben al 24 en doe op het moment eventjes niets, moest door mijn gezondheid stoppen met studeren en werken (helaas!). Wat een spannend idee om weer te gaan studeren zeg, echt iets om naar vooruit te kijken.

    1. Ja, ik had de mazzel dat het allemaal zo goed ging (ook al heb ik er heel hard voor gewerkt) dat ik mijn bachelor in drie jaar had en mijn master in één jaar. Jammer dat je niet meer kan studeren en werken door je gezondheid! Ik wens je veel sterkte daarmee, dat lijkt me zo heftig!
      Ik ben heel benieuwd ja, wel spannend, ook al ben ik er maar een jaar tussenuit geweest 🙂

Geef een reactie

