Mooie complimenten.

Het is fijn én belangrijk om complimenten te krijgen. Of dit nu ‘wat zit je haar leuk vandaag!’ is, of ‘wat ben je een mooi mens.’ Dat doet er niet altijd toe. Natuurlijk is het fijner om op een dag dat je je miserabel (mooi woord vind ik dat) voelt een ‘mooi mens’ genoemd te worden dan dat je haar leuk zit, maar het gaat erom dat een compliment welgemeend is en dat je daar dan ook welgemeend ‘dankjewel’ op mag zeggen, of je het nu leuk vind om te horen of denkt ‘maar mijn haar zit helemaal niet leuk en het pluist en en en…’ (dat doe ik bijna altijd als het over mijn haar gaat)

In het schrijfschriftje van Flow staan allerlei persoonlijke schrijfopdrachten en een poosje terug zag ik daar een aantal artikelen over op de blog van Lisanne. Het schrijfschriftje heb ik ook en het leek me leuk om hier ook iets mee te gaan doen. Het uitwerken in artikelen voor mijn blog vind ik wel erg tof en daarom heb ik besloten om dit ook zo nu en dan te gaan doen. Ik denk niet dat ik alle opdrachten uit weet te werken, want ik vind sommige wel heel persoonlijk of gewoon heel lastig om een mooi artikel omheen te schrijven. Maar complimenten? Dat lukt me wel.

‘Wat is het mooiste compliment dat je ooit hebt gekregen?’ was één van de opdrachten uit het schrijfschriftje (dat is trouwens ook een leuk woord, ik denk dat ik gewoon hou van de ‘s’ en de ‘f’ en dat in combinatie met elkaar – ik weet ook niet waarom). Ik heb al een hoop complimenten mogen ontvangen en bij het lezen van deze vraag schieten me er gelijk meerdere te binnen. Dat is natuurlijk mooi, want dat betekent dat ik regelmatig complimenten krijg en heb gekregen. En dat is belangrijk – maar dat zei ik net ook al.

P1100902

Een lijstje met mooiste complimenten.

  • Ik hou van je om wie je bent – ik denk dat dit het mooiste compliment is dat iemand me kan geven en ooit heeft gegeven. Niet om wat ik presteer of om wat ik doe of om hoe ik eruit zie. Nee, gewoon om wie ik ben. Omdat ik ben wie ik ben. Zo’n compliment zorgt ervoor dat ik steeds beter leer om blij te zijn met mezelf.
  • Jij kan veel meer dan je denkt (als je je creativiteit loslaat) – vaak denk ik dat ik niet goed genoeg ben en dan hou ik maar mijn mond, ook al heb ik misschien best wel een tof idee. Tijdens mijn afstudeerproject was dit meerdere keren een valkuil (en daarvoor en nu nog steeds trouwens) en was ik meer de drijvende kracht (‘dit moet af’ en ‘regel jij dit nog even en jij dat?’) dan het creatieve brein, terwijl ik soms best wel goede ideeën had. Tijdens mijn diploma-uitreiking kreeg ik dan ook dit compliment. Het is misschien niet een compliment verpakt in een standaard complimenten-jasje, maar voor mij is het echt een motivatie. Als ik denk dat ik iets niet kan omdat ik niet creatief of goed genoeg ben, dan denk ik hier aan en probeer ik het toch. (ik heb dit wel vaker te horen gekregen trouwens)
  • Je bent zo mooi/leuk als je lacht. – ik hou ervan als mensen mijn lach leuk vinden! Ik hou namelijk heel veel van lachen 🙂
  • Je bent zo puur – ik vind ‘puur’ zo’n prachtig woord. Zo écht. Ik ken maar weinig mensen die ik helemaal echt en puur vind en daarom vind ik dit een prachtig compliment. Dit compliment koester ik heel erg, want ik hoor dat uiteraard niet iedere dag. Ik zou mezelf niet zo snel ‘puur’ noemen denk ik – alleen in de zin van ‘geen make-up’ haha – maar ik vind het wel heel fijn om te horen.
  • Bij jou kan ik volledig mezelf zijn – dat is zo fijn! Ik gun jullie allemaal iemand bij wie je helemaal jezelf kan zijn, dat is zó ongelooflijk belangrijk.
  • Je hebt een sterk karakter – ik vind mezelf ook wel een doorzetter, maar dit compliment geeft me zo nu en dan nét even dat duwtje in de rug dat ik soms nodig heb. Ik weet nog precies wanneer en door wie en in welke context dit werd gezegd en ik vind het tof om daar af en toe aan terug te denken als ik dat nodig heb.
  • Wil je met me trouwen? – Is dat niet een enorm compliment? Hihi. Ik vind van wel in ieder geval.
  • Je durft de confrontatie met jezelf aan te gaan en je durft jezelf kwetsbaar op te stellen. – Ik vind het heel eng, nog steeds, maar als je jezelf openstelt en jezelf maar kan blijven aankijken in de spiegel (onder ogen kan komen om het zo maar te noemen) en kwetsbaar durft te zijn, dan kun je zo ongelooflijk groeien en zoveel leren!

Wat is het mooiste compliment – of één van de – die jij hebt gekregen?

8 gedachtes over “Mooie complimenten.

  1. Wat heerlijk he complimentjes! Ik zou ze alleen wat meer willen durven geven. Vaak heb ik een compliment in mijn hoofd maar durf het dan niet goed te zeggen… Tja dan is het moment voorbij. Een mooi compliment is voor mij geweest dat een collega mij positief vond en erg genoot van mijn vrolijkheid. Nu allemaal hup meer complimentjes maken:-)!

    1. Dat herken ik wel ja! Ik bedenk ook wel eens mooie dingen – gisteren zag ik bij de bushalte bijvoorbeeld een meisje met ontzettend mooi haar – maar ik durfde het niet te zeggen :’) Dat zijn ook mooie complimenten! Ik stem ook voor meer complimenten!

  2. Wauw mooi stukje! En zulke gaven complimenten inderdaad! Wil je met me trouwen vond ik ook heel bijzonder natuurlijk! Vandaag kreeg ik te horen dat ik er zo leuk uitzag van een collega. En de kapper complimenteerde mijn natuurlijke haar dat er zo gezond uitzag! Dat deed mijn dag weer goed omdat ik best wel kritisch naar mezelf ben. Maar de mooiste complimenten vind ik degene die over jou gaan als persoon! Eén van de mooiste complimenten die ik heb gekregen en die me is bij gebleven is dat iemand tegen me zei:”Je bent een authentiek persoon!” Vergelijkbaar met het écht zijn zoals jij dat beschrijft.

Geef een reactie

